Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Saab 9-5 kombi vs Opel signum

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    11

    Saab 9-5 kombi vs Opel signum

    Sålde min leksak igår (snyft) och är TOKless på vår ford focus. Så vill ha en lite roligare familjebil att tuffa runt i.

    Har haft både saab och opel tidigare och varit nöjd med bägge. Varit och provsuttit både 9-5 och Signum och känner att bägge bilar skulle passa mig, tyvärr inte provkört nån än, har inte jättebråttom att byta upp mig utan har mest börjat samla information om dessa modeller.
    Vad jag läst så verkar bägge bilar vara prisvärda och vettiga alternativ.

    Skulle vilja veta vad ni partiska människor tycker
    Tänkt att nästa bil ska finnas kvar länge, så bilen bör hålla ett tag.

    Tittar på bilar från 02 och uppåt och 40-90000:-

    Tacksam för åsikter och erfarenheter.

    Mvh Christian

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    753

    Re: Saab 9-5 kombi vs Opel signum

    Har du 90k att lägga hade jag inte tvekat en sekund på att köpa en 9-5 aero kombi från 2004 -> går att hitta rätt billiga och för dom pengarna hittar du knappast mer bil för pengarna. Den är rymlig, snygg (nya fronten), säker (5 stjärnig euro-ncap) och så är den skapligt snabb 250hk. Några brister är, taskiga bussningar i bakvagnen som ger snedslitna däck, knakstag som är dåliga, har bilen xenonlampor är sannolikheten att sensorerna går sönder ganska stor, SID displayen har pixelfel i många fal, finns säkert fler saker men det är dom jag kommer på nu. Som sagt mest bang for the buck!

    http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ ... m?ca=9&w=2

    http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ ... m?ca=9&w=2

    ev prutmån

    http://www.blocket.se/gavleborg/Saab_9_ ... m?ca=9&w=2

    mvh marre

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    11

    Re: Saab 9-5 kombi vs Opel signum

    Kanske ska tilläga att automat går fetbort, och aeron tyvärr lika så pga fösäkringskostnader.

    Blir en 2,0 eller 2,3 som kommer att chippas och om det inte redan är en biopower etanolkonverteras, om det blir en saab.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    661
    Medlem#
    2681

    Re: Saab 9-5 kombi vs Opel signum

    Citat Ursprungligen postat av Skatt
    Kanske ska tilläga att automat går fetbort, och aeron tyvärr lika så pga fösäkringskostnader.

    Blir en 2,0 eller 2,3 som kommer att chippas och om det inte redan är en biopower etanolkonverteras, om det blir en saab.
    Innebär att du kan få en ännu nyare istället.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    27

    Re: Saab 9-5 kombi vs Opel signum

    Nu är ju inte signum den roligaste heller att köra, antar du menar 2liters turbo? den gick bort rätt snart när vi höll på att köpa bil 04/05.

    Saaben är trevligare vägkamrat, med gott om leverantörer av delar till ok pris - fast med mycket sämre utrymme i baksätet. Förbrukning, körglädje o delar talar till Saabens fördel tycker jag.

    Vill du ha en uddabil med gigantiskt benutrymme go opel
    Saab 9-5 2,3 kombi-99. 29 000 mil metallic SE- o Pilotpaket
    Bytt: Kat, Turbo, Vevhusvent, Växellåda-renov, Koppling, Huvudcylinder, Hjullager, knakstag. Nytt chassi + powerflex bak. Krängbussningar fram, vattenpump, rem m.m.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    11

    Re: Saab 9-5 kombi vs Opel signum

    De flesta verkar rekommendera 04:or och uppåt när det gäller 9-5. Men vågar man köpa 02-03or. Borde väl vara lungt om services är gjorda mm, det är väl framförallt vevhusventilationen som bör vara bytt. Kan man byta vevhusvent sj och vad kostar det?
    Känner att jag hellre lägger 40k på bilen och renoverar för 10-15k än att köpa en bil för 60-70k och inte har mycket kvar för reparationer.
    En till sak vad ingår i arcpaketet?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    661
    Medlem#
    2681

    Re: Saab 9-5 kombi vs Opel signum

    Problemet med renovering är att du inte får så mycket för 10-15k. På sin höjd blir det ny kamtransmission. Om du inte gör jobbet själv förståss. Då kommer man lite längre.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    11

    Re: Saab 9-5 kombi vs Opel signum

    Fast hur mycket behöver man göra på en motor som gått 10-15000 mil? Självklart ska bilen vara fullservad.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    661
    Medlem#
    2681

    Re: Saab 9-5 kombi vs Opel signum

    Det finns fullservade bilar som ändå åkt på oilsludge och det finns de som inte är fullservade som klarat sig. Man får helt enkelt kolla det exemplaret man hade tänkt köpa.

    Man behöver kanske inte göra nogonting, möjligen en extra vanlig service. Eller så blir det kanske kam/balansaxeltransmission och nya kolvringar.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  10. #10

    Re: Saab 9-5 kombi vs Opel signum

    Min 01:a havererade både motor och låda på efter ca 13000 mil. Fullservad etc...Dessutom byttes kamtransmissionen vid 12500 för att den var slut pga oilsludge.

    Den bör ju iofs vara ett bra köp när den ska säljas, när ovanstående är fixat .

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 456
    Medlem#
    9481

    Re: Saab 9-5 kombi vs Opel signum

    Tycker det låter mer vettigt att köpa en nyare bil lite dyrare än att renovera en gammal.
    När den gamla är renoverad så är det fortfarande en äldre bil som knappt blivit mer värdefull trots pengarna man lagt ner.
    Köper du en nyare bil så behöver du ju inte renovera.
    För 80-90 så är det ju inte alls omöjligt att hitta en fin 05-07a, vilket iaf jag väljer alla dagar framför en 02-03.

    Dessvärre är det ju inte så lätt att säga att bilen inte är drabbad av oilsludge bara för man servat den innom intervallet.
    Det enda som egentligen kan sägas är väl att det oftast drabbar lågmilade bilar och det jag sett och hört så verkar det vara tämligen vanligt att det inträffar runt 12-15000mil.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Saab/Opel/Wauxhall V6
    Av vectraturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-03, 18:13
  2. Saab motor i Opel
    Av ReidarP i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 18:56
  3. Saab 9-3 och Opel kadett
    Av Nurmi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 16:12
  4. Opel fälgar på en Saab?!
    Av Jocke Prahl i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-17, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •