Finns det någon som vet om det går att byta lameller i en automatlåda?
Enligt saab verkstaden som har felsökt min 9 3 säger att det inte går att byta. Bara att byta ut växelådan.
Finns det någon som vet om det går att byta lameller i en automatlåda?
Enligt saab verkstaden som har felsökt min 9 3 säger att det inte går att byta. Bara att byta ut växelådan.
Jaha, och vad är det egentligen dom kallar för lameller? Det finns inga lameller i en automatlåda, utan den är uppbyggd med planetväxlar och bromsband. Möjligen att det skulle vara bromsbanden isåfall? Annars är jag lost...
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Jo men visst finns det väl nån form av lamellpaket i en automatlåda? Som slirar lite precis i växlingsögonblicket?
det är väl klart att det finns lamellpaket i en automatlåda men dylika operationer är knappast nåt de gör på verkstäder idag. Tar för lång tid och skulle kosta mer än en byteslåda.
Kolla istället firmor som renoverar automatlådor om de kan sälja delar eller göra jobbet till rimligt pris.
Det finns dessutom en mängd attiraljer i en automatlåda som kan krångla så att bara byta lameller för att den beter sig konstigt är inte rätt väg.
Ja, det är ju det jag kallar bromsband. Så hette det förr i tiden, på automatlådor enligt skolboken. Dom bromsar då mellanaxlarna i planetväxeln och ger en "flytande", mjuk överväxling i planetväxeln. Men å andra sidan så är dom kanske i form av lammeller i en modern automatlåda.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
nä du har nog missat nån lektion, du har dels lamellpaket som låses hydrauliskt för att få en viss växel men sen kan man även låsa tex en planetväxel med ett utanpåliggande bromsband så det är en kombination av båda två.
Hehe. Okey! Då har man uppenbarligen lärt sig något nytt!
Tack, Stefan!
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project