Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: FAQ: Regler för att LB-regga 9-5 Kombi

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    189

    FAQ: Regler för att LB-regga 9-5 Kombi

    Eftersom jag smått har tröttnat på att nästan betala 6500kr per år i fordonsskatt så har jag kollat upp vilka regler och kostnader som följer fall man LB-reggar om den.

    Ombyggnad
    #Baksätets-sitsen måste monteras ut
    #Ryggstödet ska agera lastgolv
    #Lastgaller ska monteras in som trycker ner ryggstödet så det inte går att lyfta upp
    #Lastgallret behöver inte ha en speciell maskstorlek, så länge godset som ligger i lastutrymmet inte kan flyga in i huvudet på personen/personerna i framsätet
    #Inga lastöglor behöver monteras överhuvudtaget
    #Lastutrymmet måste vara minst 170cm djupt
    #Registreringsbesiktningen kostar 1790kr (invägningen är inkluderad i priset)
    Källa: Svensk bilprovning

    Skatt:
    För en SAAB 9-5 Kombi med totalvikten 2160kg får en skatt om: 3407kr per år
    Källa: Transportstyrelsen

    Försäkring:
    Enligt länsförsäkringars tabell så skiljer sig försäkringen ytterst marginellt för en helförsäkring. Runda slänga ca 100kr mindre per år.

    Hoppas det här har hjälp någon att bringa klarhet vid en ev. LB-reggning.

    Sökord: LB LB-reggning Lättlastbil SAAB 9-5 lättlastbil
    Hoppas det här har hjälp nån.
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2005 - Donatorbil
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2003 - Pendlarbilen
    Toyota RAV4 2.0 års 2002

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    189

    Re: FAQ Regler för att LB-regga SAAB 9-5 Kombi (2005)

    Kan ju själva ställa mig frågan, eftersom jag gått i tankarna en tid att LB-regga min 9-5.
    Frågan är; Känns det lönt att tjäna ca 3000kr om och igengälld inte kunna utnyttja baksätet?

    Såhär ser min kalkyl ut:
    #Ska ha kvar bilen ungefär 2.5år till
    #Intjänad skatt: 7500kr
    #Registeringsbesiktning: 1790
    #Sänkt försäkringspremie: ~350kr

    Totalt tjänar jag: 5660

    Då har jag inte räknat in den ev. värdeminskningen bilen får vid tillfället att jag säljer bilen.

    Vad tycker ni? Är det värt besväret att tjäna ca 6000kr över 2.5års tid. Då har jag inte räknat in den ev. höjda priset för att besikta bilen (500kr för LB-reggade bilar?)
    Om så är fallet så hoppar det jag tjänar in ner till ca 5000kr.

    Gallret räknar jag inte in, då det är en vän till mig som ska göra det gent emot att jag hjälpte honom tidigare.
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2005 - Donatorbil
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2003 - Pendlarbilen
    Toyota RAV4 2.0 års 2002

  3. #3
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Täby
    Inlägg
    2 760
    Medlem#
    6901

    Re: FAQ Regler för att LB-regga SAAB 9-5 Kombi (2005)

    Känns faktist totalt meninslöst enligt mig , massa jobb , kan inte utnyttja baksätet osv för att tjäna några tusenlappar per år , nej jag tror du kommer förlora på det långsiktigt när det är dags att göra sig av med bilen.
    Volkswagen Passat Alltrack -15 ( Tyvärr , tjänstebil )

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    189

    Re: FAQ Regler för att LB-regga SAAB 9-5 Kombi (2005)

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Känns faktist totalt meninslöst enligt mig , massa jobb , kan inte utnyttja baksätet osv för att tjäna några tusenlappar per år , nej jag tror du kommer förlora på det långsiktigt när det är dags att göra sig av med bilen.
    Det känns lite så som du beskriver det. Känns som att bara bilen går ner minst 5 tusen vid en försäljning pga LB-reggningen.
    Så det får nog min själ vara. Skulle det varit lönt, så skulle jag kört LB-reggat från dag 1.
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2005 - Donatorbil
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2003 - Pendlarbilen
    Toyota RAV4 2.0 års 2002

  5. #5
    Intressant tråd som jag lyfter.

    Hittade ett godkänt lastförskjutningsgaller som visserligen inte finns att köpa där nu men ändå. https://www.transportstyling.se/pers...999-2002-2006/

    Frågan är om en skatt på 3 000 kr blir mycket lägre om jag skulle lastbilsregistrera en av bensindrivna mina Saab 9-5. 99,9 % av tiden är det bara jag i bilen så ett baksäte behöver jag inte. Skulle jag behöva transportera mer än en passagerare kan jag köra en av de andra 9-5:orna jag äger. Rimligtvis måste en Saab 9-5 räknas som en lätt lastbil vid lastbilsregistrering och då finns inga hastighetsbegränsningar mer än vad som står på skyltarna. https://www.transportstyrelsen.se/sv...egler/Lastbil/

    Värdeminskning eller vad jag skulle få får bilen vid en försäljning är helt orelevant. Fordonsskatten vill jag få ner och det är det enda målet.

    Synpunkter och åsikter?

    Lastskydd.JPG

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Steg 1 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    1 619
    Tänk även på att lastbilsbesiktning är jobbigare, dels tar inte alla stationer LB-besiktningar, dels är dom dyrare, brukar iofs bara skilja några hundralappar men ändå.

    En bensindriven 9-5 har ju dessutom ingen skatt på 6500, snarare 2600 om jag minns rätt, lite beroende på årsmodell förstås.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Tänk även på att lastbilsbesiktning är jobbigare, dels tar inte alla stationer LB-besiktningar, dels är dom dyrare, brukar iofs bara skilja några hundralappar men ändå.

    En bensindriven 9-5 har ju dessutom ingen skatt på 6500, snarare 2600 om jag minns rätt, lite beroende på årsmodell förstås.
    9-5 -99 sedan 170hk 2 641 kr
    9-5 -00 kombi 170 hk 2 841 kr
    9-5 -01 kombi 185 hk 3 550 kr

    Tycker själv att -01 är ovanligt dyr jämfört med de andra.

  8. #8
    Steg 4 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    4 902
    Medlem#
    7182
    Är någon av dessa automat?

    Min gamla 9-5 Aero -01 (manuell, kombi) har årsskatt på 2824kr.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Är någon av dessa automat?

    Min gamla 9-5 Aero -01 (manuell, kombi) har årsskatt på 2824kr.
    Alla är automat.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 1 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    1 619
    Min '99 sedan (150hk) och '05 Aero kombi (250hk) har samma skatt, båda kostar 2626:-/år.

    Edit: fel av mej, sedanen kostar märkligt nog 2627:-/år ?

    Båda manuella förstås, men det verkar vara en rätt stor skillnad ändå, automaten lär ju få bilen att släppa ut lite mer men 3550 är ju nästan en tusenlapp upp.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Automat och kombi ökar vikten. Jag tror att 3 550 kr blir det på min -01 kombi, 185 hk och automat eftersom en gräns passeras. Kanske 1 700 kg. Min väger in på 1 710 kg. Och automat släpper väl ut mer skit än en manuell i tester.

  12. #12
    Steg 2 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    2 908
    Medlem#
    ja
    Biopowermodellerna ligger väl på 1526kr/år. Så skall man spara skatt räcker det nog att välja en sådan.
    Man lär knappast vinna något på att LB regga jämfört med det.

    2 användare gillar detta inlägg


    99CC74->900T81->9000T86->9000Aero 95, 9-5 02->9-5 02->9-5 09,9-5 03,9-3 04, 9-5 09
    White->Svart->Odoardogrå-> LeMansBlå, CosmicBlue, CosmicBlue, CarbonGrey, Silver, LaserRed, Laserröd

Liknande ämnen

  1. Får man regga en viggen med dragkrok?
    Av Freddo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2014-05-16, 09:18
  2. RWD 900, svårt att regga om?
    Av Spazzme i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-21, 17:00
  3. Regga med burbåge?
    Av rpracing i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2007-09-19, 15:57
  4. regga 99a med 16v förgasare?
    Av putteturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-23, 05:14
  5. Regga en 99a med T16motor?
    Av rpracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 13:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •