Var till Malung i dag och köpte olja.
Mobil 1 5w 50 heter den va.
20l 1250 kr måste vara billigt eller 62,50 kr/l .
På Saab hemma tar de 435 för 4l = 108,75kr/l.
Var till Malung i dag och köpte olja.
Mobil 1 5w 50 heter den va.
20l 1250 kr måste vara billigt eller 62,50 kr/l .
På Saab hemma tar de 435 för 4l = 108,75kr/l.
På frågan om det är Mobil 1 5w50 den heter så är det nog bara du som vet svaret, då det finns flertalet olika viskositeter av Mobil 1-oljan.
På frågan om det är billigt så har du nog redan svarat.
Var inte säker på om man skrev så men det var det ju.
Men vad betalar ni för oljan?? Och hur kan det skilja så mycket?
Jag snackade med en som jobbade på ett reffaneri eller hur det nu stavas......och han sa att det är samma oljor i stort sätt bara olika märken!! Typ mineral olja är mineral olja verken mer eller mindre samma med dom andra del-syntet = del-syntet å full-syntet = Full-syntet
Dom tappas tydligen i samma kranar om man kan säga så.
Mvh
köper du ett oljefat emd samam olja kanse du bara betalar 20kr litern .. allt ahndla om kvantitet
jag har både dyselexi och saab
livet börjar vid 4000 varv
Ja ok det handlar också om kvantitet men de tog 300pix för en 4 l dunk det är ändå en väldigt stor skillnad.
Jag köper mobil1 0-40 för 1400 Kr/20 liter. 70Kr/ Litern
Köpte Saab Disel Oil 5W40 på SDCC för 100:-/4 liter, slutsålt dock antar jag.
Det är halvsyntet.Ursprungligen postat av Volvoknegarn
hur är det med t.ex biltemas oljor vågar man använda dom.. ?
47 kr/L för 10W40
Det beror ju på hur mycket du tycker om dín bil eller hur mycket du tycker att den är värd... Jag kör med Biltemas olja och jag missköter oljebytena rätt friskt ibland, men den är jävlar inte fin när man tappar den, svart som sot och tunn som vatten, ungefär lika fet också för den delen. Visst, den är billig men den är inte så speciellt bra...Ursprungligen postat av xor
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00
ok nä jag bara undrade för jag såg att ni jämförde lite billiga oljor.
Jag gjorde ett mellanbyte på T16 motorn med biltemas halvsyntet. 30 mil ca, jösses vad svart den var. Fick med massa gammal dynga. Men när jag sen hällde i Castrols helsyntet så tyckte jag (obs, jag tyckte...) att motorn var tystare och gick lite bättre. Antar att det är det klassiska "känslo-trimmet" som dök upp, men kanske inte.... Det fina i kråksången är att Castrol-oljan fortfarande är helt ljus och fin efter kanske 20 mil. Kanske inte det tråden handlade om men jag måste rekommendera mellanbyte om ni har en äldre motor..... En olja skall ju bli svart, då gör den ju sitt jobb och tar upp skit bla, men om den blir så svart efter 30 mil som Biltemas blev så undrar man hur den vart efter 1000 mil.
Annars har man hört mkt snack från olika håll. Tex från en verkstad i Götet att Mobil1 oljan är toppen men absolut inte håller för tex Saabs rekommenderade bytesintervall, där kommer man ju in på ventilations-problemet. En kollega besiktigade sin 850 och såg att packboxen från motorn läckte igen, och besiktnings-mannen påstod att Mobil1 och volvos 850 är ett jätteproblem, den rinner rakt igenom. Säkert en fråga om viskositet och så, men man undrar ju. På mekonomen i Götet så tyckte en kille att castrols olja gjorde hans 9000 mkt tystare än Shells helsyntet. Det handlar nog mkt om känsla, hopplöst att veta.... Jag kör med Castrol i alla mina maskiner och det funkar bra i alla fall. Köper den i tyskland, 300 pix för 5 liter 5W-40 helsyntet. Finns tex på Citti-butikerna ifall ni har vägarna förbi!
MEDLEM 7032.
det tråkiga i allt är väl att de flesta märken använder sig av rysk kaukasiks olja... Själv föredrar jag 76oils av diverse orsaker...
9-3 SC Aero M6 -06
Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen
Jag tycker om Motuls estersyntet
Men mobil 1 0W 40 helsyntet funkar annars finfint.
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet