Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Hur var nu det här, håller 1,9tid för trimmning?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    42

    Hur var nu det här, håller 1,9tid för trimmning?

    Jo, hittar inte så många trådar om 1,9tid och mappning/chippning. Har för mig att jag läst tidigare att de inte är helt lämpliga att trimma då driftsäkerheten blivit lite si-och-så.

    Ifall jag behåller bilen (har en MY07- 93 manuell) så skulle jag vilja få den mappad då den är lite tråkig standard samt att jag misstänker att det går att få ner förbrukningen en del på min långkörning. Men jag är inte beredd att betala 8000kr (har inte hittat billigare än så) om jag köper mig problem. Då är det nog bättre att spara pengarna och köpa annan bil direkt.

    Så är det någon som sitter inne med lite riktigt FAKTA i frågan om 1,9tid-motorn har bra historik eller inte när det gäller vassare programvara!?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 044
    Medlem#
    4097

    Re: Hur var nu det här, håller 1,9tid för trimmning?

    Se till att programvaran har kollen på partikelfiltret.

    De vanliga trimmen som man stoppar in mellan kontakten och pumpen,
    ändrar utan att ha kollen så som jag uppfattat det. Trycker in mer bränsle typ

    Om jag skulle trimma så skulle jag först välja saab orginal program(130-160-180 ttid) Men då behöver man en sådan grundmotor...

    eller någon med mycket gott samarbete med saab/GM/Fiat...

    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790

    Re: Hur var nu det här, håller 1,9tid för trimmning?

    Hej!

    Allmängiltiga ord....
    (de fakta och historik du eftersöker får du inte)

    Förbränningsförloppet i dieselmotorn är sådant att bränsle börjar att sprutas in i den komprimerade luften varvid det efter en viss fördröjning antändes.
    Sedan skall bränsle sprutas in för att "hålla elden vid liv", under vettiga förhållanden.

    Tidpunketen för när bränsle börjar att levereras är kritisk på så sätt att om den är "för tidig" så blir tryckstegringen häftig och når tämligen häftiga nivåer.
    Tidpunkten för när bränslet skall sluta att levereras är även den kritisk, fast på ett annat sätt, sent avslut ger hög avgastemperatur.

    Här har vi två avgränsningar som tydligt dikterar vad man kan hitta på.
    Genom att höja railtrycket kan man delvis tänja på gränserna, men det påverkar bl.a. kuggremmens livslängd samt givetvis högtryckspumpen och spridarnas egenskaper.

    Man behöver inte tidigareställa insprutningen många grader förrän förbränningstrycket är klart över designmaximum och in i det farliga området.
    Avslutet måste även det vara klart i tid, "slöa några grader" och avgastempen sticker som "bare fan".

    Tyvärr är dieslar mycket tacksamma att trimma, men även riskabla.
    Kommer ihåg att Scania prövade trimm, driftsförhållandena blev sådana att de var värre än när de kör skärningsprov...

    Skall man trimma moderna dieslar så är det nog helt obligatoriskt att mäta förbränningstryck (bl.a.) gör man inte det så skall man nog byta versamhet?
    Hur många tror ni verkligen har de resurserna och/eller bryr sig?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Vilken og900 låda håller bäst för trimmning egentligen?
    Av rob_saab900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-19, 04:07
  2. trimmning
    Av krillew i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-03, 14:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •