Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Etanol eller bensin? OG9-5 -00

  1. #1

    Etanol eller bensin? OG9-5 -00

    nu ska jag förhoppningsvis etanol konvertera, dock har jag hört både bra och dåligt om det...det är ju bra att det kostar typ 4 kr mindre litern och man får fler hästar, men vad är det som är dåligt?

    andra frågan:j ag måste ju byta spridare isf, men måste man byta btr också?
    pärlan är en 9-5, 2.3t från -00.

  2. #2
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    437

    Re: etanol eller bensin???

    För årsmodell -00 är det så att du inte kan få BioPower-funktionen dvs möjligheten att få motorn optimerad både för bensin och etanol. Efter en etanolkonvertering får du köra på e85 och inget annat. Bilen går till nöds att köra på bensin men då kommer den gå fett eftersom programmet är avsett för e85.

    Rent ekonomiskt får du köra bra många mil innan konverteringen är ihoptjänad. Visserligen är just nu e85 avsevärt billigare än bensin men detta kan förändras och dessutom ökar förbrukningen med etanol jämfört med bensin.

    Jag skulle nog inte etanolkonvertera en så pass gammal bil som en -00 men det är jag det.

    //TB
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  3. #3

    Re: etanol eller bensin???

    9-5 har väl aldrig gjorts med T5 utan enbart T7 och därför är det alltså möjligt att få biopower funktion varesig man har TCS/ESP eller inte.

    Enklaste sättet är via hemmapulning, sök på T7Suite och läs igenom tråden för enkla tips och råd

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: etanol eller bensin???

    Japp och på ett biopower program borde det tekniskt sett gå lika fint med bensin och etanol. dock är det förhöjd förbrukning istället. Men som bensinen ligger just nu kanske man tjänar 1kr eller 1,50 milen. så det beror ju på hur mycket man kör med förr att man ska tjäna på vad det kostar att göra om det.

    och sen går det att etanolkonvertera 9-5 från 98. kolla in nordic så har dom till alla 9-5 från 98 och frammåt. både etanol med chip och även ett med bara 5% effektökning. maptun har dock bara från 01 och frammåt. Sedan kollade jag inga mer firmor finns säkert flera stora men inte säker på att dom gör det.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  5. #5

    Re: etanol eller bensin???

    ok..men nu är det så att det sitter ett steg tre på bilen också, om jag nu konverterar hur mycket mer effekt kan man få? med tanke på på att det är bara därför jag gör det...

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: etanol eller bensin???

    Hej!

    Det går att konvertera bilar utan TCS/ESP och få biopower funktion.

    Nu minns ja inte riktigt vad det sitter för spridare på din bil men de tegelbruna som sitter på Aero modellen bottnar redan vid orginal effekt på E85. För att behålla den effekt du har nu med E85 så måste du byta spridare.

    Edit: Vad ja kan se så sitter det samma spridare på din som på Aero.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: etanol eller bensin???

    Citat Ursprungligen postat av johnny95
    ok..men nu är det så att det sitter ett steg tre på bilen också, om jag nu konverterar hur mycket mer effekt kan man få? med tanke på på att det är bara därför jag gör det...
    Jo men det är det ingen som vet här eftersom du itne skrev det ifrån början.......

    angående mer effekt nja inte mycket isåfall steg3 etanol och steg3 bensin ger inte så himla stor skillnad sen vet jag inte ens om det finns steg3 till din årsmodell i etanolprogram.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  8. #8

    Re: etanol eller bensin???

    men det är väl bara att nån som kan, mappar om den?..

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: etanol eller bensin???

    Citat Ursprungligen postat av johnny95
    men det är väl bara att nån som kan, mappar om den?..
    Ja, visst.
    Men tänk på att snurran i din bil, om du har original vill säga, GT17, är en riktigt lam jävel som gärna ger upp tidigt.

    Ska du upp bortåt 250-260hk och 400nm+ på etanol så hoppas jag du inser att det kräver byte av lite hårdvara, om du vill ha lite driftsäkerhet också.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: etanol eller bensin???

    Hej!

    Att köra på E85 i "prestandaökningssyfte" köper jag som en möjlig lösning.
    Men, att "E85-konvertera" för att reducera driftskostnadernaär en annan sak.
    Att konvertera fullt ut, det vill säga fixa till det som skall fixas tillför att ha en fullgod lösning är uteslutet, det blir inte ekonomiskt försvarbart.

    Att fulkonvertera återstår, vilket på kort sikt funkar ok. Däremot på sikt så kommer nog verkligheten ikapp.

    Är trådskaparen ute efter en effektökning så är "en vanlig bensintrimning" ett vettigare alternativ.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11

    Re: etanol eller bensin???

    turbon gav upp dagen efter trimmet hamnade i bilen... så nu sitter det en 15 eller 16 t på plus starkare koppling, m.m. egentligen vill jag bara över 300hk gränsen, räcker o byta spridare då utan att etanol konvertera??

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: etanol eller bensin???

    Ska du upp runt ärliga 300hk, krävs det avsevärt mer än bara turbo och spridaruppgradering.

    En snabb titt på valfi trimleverantörs trimsteg runt den eftersträvade effekten ger en fingervisning på vad du behöver uppgradera.

Liknande ämnen

  1. etanol eller bensin för stadstrafik?
    Av stefan 991 i forum Allmänt
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2016-02-16, 18:23
  2. etanol vs bensin
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 16:57
  3. Etanol vs. bensin och hästkrafter OG9-5
    Av chpal56 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-03, 16:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •