Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Felkod P0134 OG9-3 T7

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    41

    Felkod P0134 OG9-3 T7

    Hejsan,

    Jag äger en saab 9-3 med tronic 7 system.
    Motorlampan lyser och jag har kollat upp koden. Koden är följande P0134 "02 sensor circuit no activity detected (bank 1 sensor 1).

    Vad betyder det?

    Mvh

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    41

    Felkod P0134 OG9-3 T7

    Citat Ursprungligen postat av DeFlo
    Hejsan,

    Jag äger en saab 9-3 med tronic 7 system.
    Motorlampan lyser och jag har kollat upp koden. Koden är följande P0135 "02 sensor circuit no activity detected (bank 1 sensor 1).

    Vad betyder det?

    Mvh
    http://forum.saabturboclub.net/viewtopi ... 12&t=30987

    Här är en snubbe med samma problem... Dock fattar jag noll om vad han gjorde för att fixa det :/

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    41

    Felkod P0134 OG9-3 T7

    Så i motorspråk för nybörjare betyder detta :S?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349

    Felkod P0134 OG9-3 T7

    Om jag har fattat rätt så slutade det med att han bytte lambdasonden + att han rengjorde även jordpunkten för lambdan och alla kontaktstycken.
    Han rengjorde även sin LMM men det var för den andra koden.

    /Jonas

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    41

    Felkod P0134 OG9-3 T7

    Citat Ursprungligen postat av gbg
    Om jag har fattat rätt så slutade det med att han bytte lambdasonden + att han rengjorde även jordpunkten för lambdan och alla kontaktstycken.
    Han rengjorde även sin LMM men det var för den andra koden.

    /Jonas

    Okej :P fattade det ungefär så med.

    Men ifal vet någon var jord till lamdan finns?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Felkod P0134 OG9-3 T7

    Citat Ursprungligen postat av DeFlo
    Citat Ursprungligen postat av gbg
    Om jag har fattat rätt så slutade det med att han bytte lambdasonden + att han rengjorde även jordpunkten för lambdan och alla kontaktstycken.
    Han rengjorde även sin LMM men det var för den andra koden.

    /Jonas

    Okej :P fattade det ungefär så med.

    Men ifal vet någon var jord till lamdan finns?
    Som jag skrivit i en annan tråd så går båda (om du har 2 lambdasonder) jordkablarna in i en skarv och därifrån via en tredje kabel in i kontakten för styrboxen. Skarven sitter cirka 10 cm från kontakten. Det du lär göra är att vira av lite av plasthöljet som går runt kabelhärvan in till styrboxen. Därefter så kommer du se en "Y-förgrening" med 3 svarta kablar. 99% säker på att det bara finns en sån skarv, annars får du ohmmäta mot stiftet i kontaktstycket och mot jordkontakten i lambdan. Det jag gjorde var att klippa bort skarven, trä på krymplang och löda ihop alla 3 kablarna och sen värma på krympslangen på plats över lödningen. Inga problem sen dess, gjorde det i somras.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Tråådlyft. Jag har p0134, har bytt lambdasond men koden är fortfarande kvar. Måste torkararmarna bort för denna operation eller kan man bara vinkla upp plasten? Är det ett avancerat lödjobb? Jag är i bästa fall amatör, men löda ihop en två-till-en koppling låter ju inte så svårt.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag försökte hitta en bild i WIS på var styrdonet sitter men någon sådan finns inte. Text säger att styrdonet är placerat framför vindrutan på passagerarsidan. Din fråga tyder på att styrdonet och kabeln som är misstänkt dålig sitter under plastlocket framför vindrutan. Att försöka löda där under utan att plocka bort locket tror jag är en dålig idé. Jag har bytt kupéluftfilter många gånger och aldrig haft någon svårighet med det. Mina torkararmar har alltid lossnat snällt om jag viker upp armen och rycker lite försiktigt fram och tillbaka. Någon avdragare har jag aldrig använt till torkarna men det kanske är nödvändigt om någon har dragit åt muttrarna för hårt?

    Om du inte är van vid lödning så rekommenderar jag att öva på en lös kabel sittande vid ett bekvämt arbetsbord tills du har en viss säkerhet. Att löda på en obekväm plats i en bil är lite knepigare så själva lödningen bör då inte vara ett osäkerhetsmoment. Jag menar inte att det är speciellt svårt att löda för det är det inte men viss vana är bra innan man löder något som man inte vill förstöra.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Det är bruksbilen, 9-5 -04, i signaturen för övrigt. Är nog egentligen mest skraj att rycka fram nåt annat glapp i kabelflätan när jag är där och härjar. Jo, antar att det är bäst att helt lyfta bort skyddsplasten. Saab är bra men sällan enkelt :P
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

Liknande ämnen

  1. P0134 efter AC-service OG9-5
    Av RogKar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2019-04-19, 16:34
  2. [LÖST] Svårlöst lambda problem p0134 p1133 B2x5
    Av shadow i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-10-09, 18:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •