Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Kopplingsbyte 9-5 Aero -00 Köpråd!

  1. #1
    Sugmotor Nemesizs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    40
    Medlem#
    14666

    Kopplingsbyte 9-5 Aero -00 Köpråd!

    Hej!

    Har under pågående växellådsrenovering fått besked om att kopplingen behöver bytas på min pärla. Eftersom trimningsmålet är satt uppåt 400-450hk, det skall ju vara ok att ha i en bil för vardagskörning, så dyker frågan upp vad man skall passa på att sätta i. Jag utnyttjar inte alltid alla hästar och kör ganska snällt, så frågan är om/hur länge Aero-kopplingen håller.

    Alternativen ser ut som följande:

    Original: http://www.skruvat.se/Kopplingssats-P13745.aspx 2200:-
    Org. tryckplatta + sinter(6): http://www.racestuff.se/tryckplatta-95- ... c-184.aspx och http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std 3245:-
    Org. tryckplatta + sinter(4): http://www.racestuff.se/koppling-95-580 ... c-184.aspx 5750:-

    Erfarenheter och tips är varmt välkommet. Vet t.ex. inte hur kl-racings lamell står sig mot den från racestuff. Skillnad på 4 och 6 puckar? Hur är körbarheten på alternativen? Projektlänk finns i signaturen, avslutar med en bild på nuvarande koppling, tack på förhand!

    Tillbaka med ett riktigt ”barnfind” som skall bli ett skållat troll.
    9³ Aero Coupé -02 (Maptun steg 3 för tillfället.) Inköpt: T5 2.3 botten, Kl-racing IC, Deka 630cc, Viggen-koppling, 255 bränslepump, DO88 tryckrör.
    9⁵ Aero Kombi -05
    Min projekttråd och Garaget-profilen

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Kopplingsbyte 9-5 Aero -00 Köpråd!

    Personligen skulle jag aldrig köra med en ofjädrad sinter i en vardagsbil även fast en 9-5:a är rätt förlåtande.

    En original SACHS tryckplatta ihop med en fjädrad sinterlamell från SPEC är ett mycket bra alternativ och tål bra med vrid. Det är i vridmoment(nm) som man mäter hållbarhet på kopplingen.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Sugmotor Nemesizs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    40
    Medlem#
    14666

    Re: Kopplingsbyte 9-5 Aero -00 Köpråd!

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Personligen skulle jag aldrig köra med en ofjädrad sinter i en vardagsbil även fast en 9-5:a är rätt förlåtande.

    En original SACHS tryckplatta ihop med en fjädrad sinterlamell från SPEC är ett mycket bra alternativ och tål bra med vrid. Det är i vridmoment(nm) som man mäter hållbarhet på kopplingen.
    Tack för svaret! Antar att du menar att ofjädrat blir ryckigare/hårdare? Anledningen till att jag pratar om hk är för att jag inte är bekant med vad vridet brukar ligga på vid den effekten.
    Med "original" SACHS menar du att den sitter på Aeron som original eller har de en standardversion? Har du tips på inköpsställen för dessa delar, hittade de inte lösa ens på speedparts.
    Tillbaka med ett riktigt ”barnfind” som skall bli ett skållat troll.
    9³ Aero Coupé -02 (Maptun steg 3 för tillfället.) Inköpt: T5 2.3 botten, Kl-racing IC, Deka 630cc, Viggen-koppling, 255 bränslepump, DO88 tryckrör.
    9⁵ Aero Kombi -05
    Min projekttråd och Garaget-profilen

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Kopplingsbyte 9-5 Aero -00 Köpråd!

    Ny tryckplatta köper du billigast på Racestuff sist jag letade.

    Ny lamell hittar du på Maptun.se, det finns även en budgetlamell på blocket som är fjädrad men den för en del oväsen som inte är så trevligt.

    En stum får oftast en väldigt av/på känsla + missljud och att köra i köer blir ingen trevlig upplevlse. SPEC-lamellen är så nära original som möjligt ur körbarhet.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Sugmotor Nemesizs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    40
    Medlem#
    14666

    Re: Kopplingsbyte 9-5 Aero -00 Köpråd!

    Tack för hjälpen, det blev en orginal Aero, när kolvar etc. åker i så småningom byter jag lamellen till nåt välinvesterat.
    Maptun hade ju en hel del att bjuda på, kände inte till att de sålde mer än mjukvara/kompletta steg. Bra tips!


    /Alex
    Tillbaka med ett riktigt ”barnfind” som skall bli ett skållat troll.
    9³ Aero Coupé -02 (Maptun steg 3 för tillfället.) Inköpt: T5 2.3 botten, Kl-racing IC, Deka 630cc, Viggen-koppling, 255 bränslepump, DO88 tryckrör.
    9⁵ Aero Kombi -05
    Min projekttråd och Garaget-profilen

Liknande ämnen

  1. Kopplingsbyte Saab 93 SS Aero
    Av Spiderpig i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-12, 21:21
  2. kopplingsbyte saab 9-3 aero -02
    Av Cribbe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 15:30
  3. Kopplingsbyte 9000 Aero
    Av Botte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2005-11-27, 08:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •