Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Köp av svets, råd och tips, tack.

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Köp av svets, råd och tips, tack.

    Jag måste svetsa någon balk, golvet och svetsa om avgasröret på min bil.
    Därför tänkte jag be om råd och tips vid köp av Svets. Har sökt lite och många har skrivit: "Köp hellre begagnat än ny skit." Och jag tänker väl gå efter det mottot.

    Hade tänkt försöka hitta en svets som både går köra flusstråd och gas.
    Men ni som köpt begagnade svetsar, hur vet ni dem är okej?
    Slangpaket är ju t.ex en förslitningsgrej, hur vet man det är ok?


    Ni får gärna tipsa om svetsar inom östergötland, jönköping och närke. Dock bara 220v.

    Var nära att få tag på en ESAB Miggy 125 idag för 750kr. Dock utan tub. Men det måste varit ett fynd för en sådan svets. Jag kan dock sträcka mig längre kostnadsmässigt än det priset.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547

    Re: Köp av svets, råd och tips, tack.

    En ny bärbar ESAB caddy mig skulle jag köpt om jag behövde en ny svets,den är klockren och väldigt smidig.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  3. #3
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Köp av svets, råd och tips, tack.

    Jag har hittat en.
    Deca hette den. Jag googlade lite, och de verkar inte vara någon skit, men inte det bästa heller.

    Men vart får man tag på kolsyra som svetsgas? Har hört många som kör med det, och rekommenderar.
    Vad kostar en sådan tub?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547

    Re: Köp av svets, råd och tips, tack.

    Kolsyra funkar utmärkt till "vanlig" svetsning med mig,har du någon lokal firma som pysslar med brandsläckare så hör med dom.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Köp av svets, råd och tips, tack.

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Jag har hittat en.
    Deca hette den. Jag googlade lite, och de verkar inte vara någon skit, men inte det bästa heller.

    Men vart får man tag på kolsyra som svetsgas? Har hört många som kör med det, och rekommenderar.
    Vad kostar en sådan tub?
    AGA borde väl sälja det?
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  6. #6
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Köp av svets, råd och tips, tack.

    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Kolsyra funkar utmärkt till "vanlig" svetsning med mig,har du någon lokal firma som pysslar med brandsläckare så hör med dom.
    Mvh
    Har mailat en. Bör väl få svar iveckan.




    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Jag har hittat en.
    Deca hette den. Jag googlade lite, och de verkar inte vara någon skit, men inte det bästa heller.

    Men vart får man tag på kolsyra som svetsgas? Har hört många som kör med det, och rekommenderar.
    Vad kostar en sådan tub?
    AGA borde väl sälja det?
    AGA säljer mison för runt 2500.


    Har hittat mera svetsar. En Race migsvets.
    Men jag vill gärna veta hur man kontrollerar t.ex slangpaket och sådant så det är bra?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Köp av svets, råd och tips, tack.

    Kontrollera slangpaketet gör man helt enkelt genom att trycka på knappen och mata ut tråd. Tråden ska gå jämt utan hackande. Dessutom kan man prova med att samtidigt böja på paketet. Inte jätte mycket, utan så kallat lite lagom. Exempelvis kan man lägga slangen över axeln. Tråden ska då fortfarande gå jämt och utan hack. Givetvis så kollar man också att det inte är några större skador utvändigt. Ett seriöst slangpaket går dessutom att dela på ganska enkelt. Man kan exempelvis dra ut trådledaren för att blåsa rent den med tryckluft. Brukar sätta sig en del skit med tiden.

    Annars är det bara att provsvetsa. Testa så många olika inställningar som möjligt för att se så att det går som det är meningen att det ska gå.

    I val av maskin så sätter jag min kosing på esab och kemppi. Mycket bra maskiner över lag. Lite dyrare men man blir inte besviken. Dessutom lätta att få tag på reservdelar till.

    När det gäller val av gas så skulle jag rekommendera AGA:s mison25 istället för ren CO2. Ren CO2 går mycket varmare än 25:an och ska man svetsa tunnt gods så vill man inte ha så varmt.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  8. #8
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Köp av svets, råd och tips, tack.

    Tack Per-Ola.
    Var nära på en Esab miggy 125 tidigare. Det är väl "dröm" svetsen om man får kalla det så.

    Okej, dock är ju mison väldigt dyrt. Runt 2500 för en flaska?
    Läste på något annat forum att air liqude hyrde ut flaskor 5L till privatpersoner för 4kr per dag. Det är inget du vet om Per-Ola, eller om det ens stämmer?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Köp av svets, råd och tips, tack.

    Det där med hyra har jag ingen aning om. Kolla på deras hemsida, borde stå där.

    Annars så är 2500 ett ganska vanligt pris. Du köper då hela flaskan som blir "din egen". När flaskan är tom kör du och byter till en full och betalar då bara själva gasen. Alltså inte 2500 varje gång. Detta gäller dock bara 5L flaskor.

    Ibland finns det flaskor att köpa på blocket. Oftast är de tomma men det kan bli billligare än om man tar en ny. Det är ju då bara att köra och byta till en full. Har lite dålig koll, men tror att gasen kostar runt 4-500.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547

    Re: Köp av svets, råd och tips, tack.

    Har tagit hem 2st nya ESAB caddy migar på prov under helgen då min bror blev sugen att köpa ny svets.
    Den lilla 160 A går riktigt fint och vi körde både 0.8 plåt och 4mm med riktigt bra resultat.
    Den lite "värre" modellen (ESAB caddy mig 200) är såklart snäppet vassare och med digital panel,med den körde jag även ett par hyfsat långa bitar durkaluminium 4mm tjocklek med klockren genombränning.
    Har svårt att tänka mig bättre och mer prisvärda garagesvetsar.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  11. #11
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Köp av svets, råd och tips, tack.

    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Har tagit hem 2st nya ESAB caddy migar på prov under helgen då min bror blev sugen att köpa ny svets.
    Den lilla 160 A går riktigt fint och vi körde både 0.8 plåt och 4mm med riktigt bra resultat.
    Den lite "värre" modellen (ESAB caddy mig 200) är såklart snäppet vassare och med digital panel,med den körde jag även ett par hyfsat långa bitar durkaluminium 4mm tjocklek med klockren genombränning.
    Har svårt att tänka mig bättre och mer prisvärda garagesvetsar.
    Mvh
    Vad ligger sådana maskiner på i pris ungefär? Jag är också en som blivit allt mer sugen på att investera i en svets för hobby-bruk...

Liknande ämnen

  1. Lite 9-5 råd och tips inför köp tack...
    Av Jimmy2626 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-01, 22:16
  2. Tips på lackförseglingskit tack
    Av Dadid i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 00:46
  3. 9-5 kombi för mjuk ... tips tack !
    Av andr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-02-07, 15:42
  4. Hur gör man när man byter turbo? Tips och Råd, tack. :-)
    Av Kongo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 09:44
  5. Tips inför T8:a köp, tack..
    Av saabas i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 20:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •