Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Extremt lågt mic-ljud i handsfree. Vad göra? [Löst!]

  1. #1

    Extremt lågt mic-ljud i handsfree. Vad göra? [Löst!]

    Installerade en Parrot 3000 EVO i min Saab 9-3 SC Vector/Pilot 2008 enl. denna guiden:
    viewtopic.php?f=30&t=276686

    Allt gick bra och JAG hör väldigt bra vid samtal. DOCK, de jag pratar med hör knappt mig. Det är extremt dåligt mic-ljud (väldigt, väldigt lågt med massor av störningar)! Ljudet är i det närmaste ohörbart.

    I guiden jag följde står följande:
    "I manualen jag fick stod det att man skulle stifta om från pos 18 till 14 för bilen original mick var antingen hög eller lågnivå, stiften ska alltså sitta i POS14 i VDA kablaget, trots detta hörde knappt folk vad man sa, så fick dra sladd med micken som tillhörde parroten och det funkar utmärkt!"

    Jag har ej manualen (min Parrot är begagnad från en polare). Jag har ej heller någon Parrot mick och villa väldigt gärna använda den inbyggda. Hur "stiftar man om?". Är detta vad som ska göras? Hur räknar man i så fall i kontakten etc etc?

    HILFE!

  2. #2

    Re: Extremt lågt mic-ljud i handsfree. Vad göra?

    Misstänker att den kabel jag testar ej är rätt utan att jag får fel impedans för Saab-micken.

    Har testat att montera ner plastkåpan vid micken och det sitter verkligen en mick på rätt ställe. Huruvida man kan flytta pinnar etc i kontakten vågade jag inte prova. Kom inte ens åt att öppna själva kontakten utan att ta större risker än som kändes OK...

    Beställde därför denna kabel. http://www.justcarkits.co.uk/acatalog/info_224.html
    Hoppas den funkar mer "plug & play"... (nån som testat den?)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    17

    Re: Extremt lågt mic-ljud i handsfree. Vad göra?

    Det følger med en beskrivelse i kitet fra justcarkits. Har bare montert på 9-5er, så ingen egen praktisk erfaring. Men husker at det sto noe på et ark om hva du skulle gjøre om du hadde en 9-3. Siden du har lyd, så er det jo sannsynligvis bare et impedansproblem.

    Min gjetning er at:
    - dersom det er to ledninger til mikrofonen i taket, må du stifte om der oppe, slik at du får rett impedans til Parrot'en.
    - dersom det er tre ledninger til mikrofonen i taket, bør du stifte om i 18-pins konnektoren.

    Tipper det ordner seg. Supporten på justcarkits tror jeg også er ganske god.

  4. #4

    Re: Extremt lågt mic-ljud i handsfree. Vad göra?

    Som referens om någon hittar denna tråd senare.

    Det jag fick göra för att micken skulle fungera var att stifta om i mickens kontakt (i taket). Därefter fungerar micken perfekt.

    Min bil är en 9-3 SC Vector + Pilot 2008.

    En liten notis. Det satt en vinrött "låsplatta" över kontakten som jag (tror) skulle skjutas nedåt för att i sin tur öppna det lås som håller kabelstiften. Fästet till denna vinröda låsplatta lyckades jag givetvis knäcka... Dock, jag kunde försiktigt lyfta på själva låsningen av stiften och flyttade den gröna från ytterläge till mittläge (som var tomt). Därefter fungerade micken perfekt. Hoppas nu att den vinröda låsplattan inte hade någon annan funktion...

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    17

    Re: Extremt lågt mic-ljud i handsfree. Vad göra? [Löst!]

    Ok, da er det samme som på 9-5. Den røde plata klemmer bare ned den svarte låsefliken. Spennet i fliken vil antagelig være nok til å holde alt på plass.

Liknande ämnen

  1. Lågt laddtryck; felsökt > vad göra?
    Av rickeboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-24, 17:10
  2. Extremt motorbank - Ljud
    Av andreas9002.0T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-13, 18:04
  3. Dåligt ljud handsfree HCA-60
    Av Husky i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 12:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •