Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Skorrande vid acc

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    25
    Medlem#
    7220

    Skorrande vid acc

    Bilen är den i signaturen, just passerat 12k mil.
    Problemet består av när man startar från stillastående på 1an och gör detta lite halv agressivt genom att släppa upp kopplingen något snabbare än "normalt" (inga rivstarter alltså!) och gasar på lite så skorrar det i mitten/höger (från förarplatsen) av motorrummet. Ett dovt metalliskt ljud som bara uppkommer vid 50%+ acc på 1an samt 2an. fullgas på 3-4-5an ger inget ljud. Har varken förbättrats eller försämrats under de månader ljuder har funnits där. Kopplingen slirar inte. Vad tror ni? och vad tar en verkstad för kalaset?
    9-3 SE T7 185hk -01
    Är nu: St. 3 @245hk/360nm

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    407

    Re: Skorrande vid acc

    Kolla så inte skydsplåten till Katten som sitter löst.
    Det brukar rosta runt skruven, då ligger den o slår.
    Bara ta bort skiten
    Im As Confused As A Hungry Baby In A Topless Bar
    9000Aero @ Garaget
    Projekttråd @ STCS
    9-3ss Aero @ STCS

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Skorrande vid acc

    Om du kör med steg3 på orginal 2,0 koppling så har du felet där varför det slirar lite.

    vad det är som skorrar? ja det kan vara lådan som skorrar, koppling eller urtampslager. Låter det när du står på tomgång med? eller bara när du kör?
    kan vara som ovanstående säger med något som ligger emot med.

    Prova att trycka in kopplingen får du ljud? eller har du ljud med uppsläppt koppling?

    Angående vad det kostar på verkstad med kopplingbyte. Jag gjorde det på saab då kostade det runt 10000 med 4hjulsinställning byte av växelådsolja och urtampslager/slavcylinder. sedan betalade jag kopplingen sj från skruvat. så allt som allt ca 11-12000. fast det var märkesverkstad. kan få det billigare om du har någon privatperson som gör det eller icke saab verkstad.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    25
    Medlem#
    7220

    Re: Skorrande vid acc

    Nä, de e de som e grejen, kopplingen slirar inte alls! menade alltså att när jag själv, i dragläge, slirar med kopplingen som ljudet uppstår, när jag släpper upp kopplingen och grejerna får kontakt med varandra och belastas, DÅ skorrar det. samt om jag accar (2an ibland även 3an) med mer än 50/60% gas så skorrar det också. inget på tomgång eller normal körning, endast under belastning.
    9-3 SE T7 185hk -01
    Är nu: St. 3 @245hk/360nm

  5. #5

    Re: Skorrande vid acc

    Är alla motorfästen / växellådsfästen i bra skick?

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    25
    Medlem#
    7220

    Re: Skorrande vid acc

    Ja det skulle väl vara något sånt isf, känns nästan som att "något" inte är helt fastskruvat å kan vrida sig lite då å då. Dock klarade den besiktningen utan problem igår, dom brukar väl ändå slänga ett öga på dessa fästen? Själv har jag inte riktigt öga/kompetens för att avgöra hur skicket på dessa är!
    Lite drygt problem, inget som nedsätter bilens förmåga alls, men man är ju ändå lite skraj för att det förvärras i framtiden, även om den hållt sig ungefär ett år snart med detta ljud utan att bli sämre/bättre.


    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Är alla motorfästen / växellådsfästen i bra skick?

    mvh
    Jesper
    9-3 SE T7 185hk -01
    Är nu: St. 3 @245hk/360nm

Liknande ämnen

  1. Skorrande automatlåda
    Av KoktGrus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2014-02-23, 00:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •