Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Fråga kring fjäderbyte

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6

    Fråga kring fjäderbyte

    Jag ska byta båda framfjädrarna hos den lokala verkstaden (ej SAAB-mek). Fjädrarna är beställda och på väg, men jag undrar om det är nåt mer jag bör inhandla i förväg som bör/ska bytas i samma veva. Tänker bl.a. på skruvar/muttrar som inte kan/får återanvändas, gummibälgar, mellanlägg, lager eller liknande?

    Tacksam för svar från nån med erfarenhet!
    /Pewe
    9-3 SS Aero Aut. -04

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 535
    Medlem#
    8163

    Re: Fråga kring fjäderbyte

    Det är du, och inte verkstaden, som har beställt fjärdrarna? Om det är verkstaden så bör de veta vad som behöver bytas samtidigt.

    Det du kan fundera på är om du vill byta dämparna när fjäderbenen ändå är demonterade.

    /Johan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6

    Re: Fråga kring fjäderbyte

    Jag har beställt fjädrarna själv. Verkstaden är som sagt inte en SAAB-specialist och har inga reservdelar på hyllan. Dealen är att de endast gör bytet och jag kommer med materialet. Vill helst inte att bilen blir stående pga att det fattas nån pryl, därav frågan.

    Har kollat Haynes, men det enda jag snappat upp där är att hjulspindeln ska fästas med nya muttrar (2 per sida?) i fjäderbenets bas... Av bilderna där kan jag också se att man iofs skulle kunna passa på att byta bl.a. "fjädersäte, damask och stoppklack". Frågan är om det brukar vara nödvändigt...?

    Bilen har "bara" gått 6000 mil så dämparna får vänta lite...
    /Pewe
    9-3 SS Aero Aut. -04

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    134

    Re: Fråga kring fjäderbyte

    Hej,

    Om prylarna som du nämner inte är synligt defekta så behövs inget byte av dem. Dock rekommenderar jag varmt att du även inhandlar nya axiallager till fjäderbenen, dessa:

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... ger-1.html

    Det är bara en tidsfråga innan dessa börjar ge med sig då tidiga modeller av 9-3 ss/sc har problem med att det knakar i framvagnen och dessa brukar vara boven! kommer in skit i det och det knakar i framvagnen. De kostar ca 200 kr styck och du behöver en på varje sida så det är värt det!
    Peter
    9-3 ss 2,0t vector

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    707

    Re: Fråga kring fjäderbyte

    Säger som ovanstående byt dessa lagrena rekomenderas starkt!
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    417
    Medlem#
    8398

    Re: Fråga kring fjäderbyte

    När jag bytte framfjädrar på min nu sålda 9-3 ss aero beställde jag fjädrarna hos saab. Jag fick kolla upp chassidetaljer på en skylt i dörröppningen för att få rätt fjäder. Aeron har andra fjädrar pga sportchassi enligt saab.
    Köpte även lagren och gummi som träddes på fjädern.
    Allt rekomenderades av reservdelsmannen, så jag tog hela paketet.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    7

    Re: Fråga kring fjäderbyte

    Citat Ursprungligen postat av realtid
    När jag bytte framfjädrar på min nu sålda 9-3 ss aero beställde jag fjädrarna hos saab. Jag fick kolla upp chassidetaljer på en skylt i dörröppningen för att få rätt fjäder. Aeron har andra fjädrar pga sportchassi enligt saab.
    Köpte även lagren och gummi som träddes på fjädern.
    Allt rekomenderades av reservdelsmannen, så jag tog hela paketet.

    Standard fel på dom där att fjädrarna är av, som föregående sagt så kan de va bra o byta fjäderbenslagringen och gummigrejjen längst ner, i vissa fall har den lossnat o ramlat bort när fjädern gått av. I paketet vi får på jobbet så får vi en massa muttrar också men jag tycker inte de är nödvändigt o byta dom,..

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    417
    Medlem#
    8398

    Re: Fråga kring fjäderbyte

    Citat Ursprungligen postat av Robert2n
    Citat Ursprungligen postat av realtid
    När jag bytte framfjädrar på min nu sålda 9-3 ss aero beställde jag fjädrarna hos saab. Jag fick kolla upp chassidetaljer på en skylt i dörröppningen för att få rätt fjäder. Aeron har andra fjädrar pga sportchassi enligt saab.
    Köpte även lagren och gummi som träddes på fjädern.
    Allt rekomenderades av reservdelsmannen, så jag tog hela paketet.

    Standard fel på dom där att fjädrarna är av, som föregående sagt så kan de va bra o byta fjäderbenslagringen och gummigrejjen längst ner, i vissa fall har den lossnat o ramlat bort när fjädern gått av. I paketet vi får på jobbet så får vi en massa muttrar också men jag tycker inte de är nödvändigt o byta dom,..
    Ja, det var precis det som hänt på min. Upptäcktes på besiktningen. Hade ingen aning om att fjädern brustit, men det var bara några centimeter som gått av.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6

    Re: Fråga kring fjäderbyte

    Kanon! Tack för all hjälp!

    Axiallager och skyddsslangar till fjädrarna (och kanske några muttrar) ska inhandlas.
    /Pewe
    9-3 SS Aero Aut. -04

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    53

    Re: Fråga kring fjäderbyte

    Hej!
    Jag har två stycken frågor.

    1. Jag har precis bytt höger fjäder fram + axiallager pga brusten fjäder. Är det ett måste att byta på andra sidan också?

    2. Ska man göra en hjulinställning efter denna operation och i så fall efter hur lång tid efter bytet?

    Mvh
    9-3 SS -04

  11. #11
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 826
    Medlem#
    4458

    Re: Fråga kring fjäderbyte

    Du byter alltid fjädrar och dämpare på båda sidorna samtidigt annars riskerar man att bilen blir assymetrisk om inte delarna är lika slitna.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    31

    Re: Fråga kring fjäderbyte

    Behöver ej göra hjulinställning, finns inget justerbart vid bytet. Är du noggran så kan du göra en strålkastar inställning.
    Mitt person bästa är 18:47 min för framfjäderbyte (9-3SS)

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    134

    Re: Fråga kring fjäderbyte

    Självklart ska du göra en hjulinställning när du haft nere fjäderbenet. Den enda hjulinställning som du kan göra på en 9-3 ss på framvagnen är toe-vinkel som görs på yttre styrstaget. Du har garanterat inte rätt hjulvinkel (om du inte varit på hjulinställning de närmaste åren) vare sig innan ingreppet eller efter. Så se till att du får bilen hjulinställd. 9-3 ss är mycket känslig vad gällande toevinkel då denna måste vara rätt, bland annat på grund av bakvagnen har inställning för toevinkel med !!
    Peter
    9-3 ss 2,0t vector

Liknande ämnen

  1. Fråga kring LED-lampa till skyltbelysning
    Av Fredzz0rs i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-02-10, 11:49
  2. Fråga kring Avgassytemet på en Saab 9-5 2.0T
    Av PartyDavid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-08, 23:05
  3. Tips kring fjäderbyte
    Av Mazarin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 11:26
  4. Fråga kring bromsar på mekonomen.
    Av MaDmAz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 20:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •