Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Nolla en motor

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åtorp
    Inlägg
    148
    Medlem#
    7922

    Nolla en motor

    När man ska noll renovera en motor vad görs då byter man allt då?
    Och vad blir det för pris på ett ungefär om man kan fixa allt själv utom renovering av topp?
    Jag har sökt men hatar sök funktionen på forumet får aldrig upp resultaten jag söker....
    //SpennisH
    | SAAB 9-5 Vector 2.0t (Byggs på) | Risig SAAB 9000 2.0t |
    | SAAB 900 SET (Skrotad) | SAAB 9000 AERO -96 (Skrotad) |

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 397

    Re: Nolla en motor

    Nolla motor betyder att ställa in kammar mot vevaxel, även tändning på äldre bilar Allt annat som du pratar är att
    renovera motor. En yttryck som är vanlig för mig är att Blå printa- och betyder att balansera alla rörliga delar samt väga och matcha mot varandra för att få bra hålfastighet och längre livslängd även mer effekt på motor.

    Att söka på forumen gör jag inte(forums sök språk är japanska ) men hittar alltid forms inlägg om man söker på Google, de funkar kanoners.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åtorp
    Inlägg
    148
    Medlem#
    7922

    Re: Nolla en motor

    Läste i någon tråd att han skulle noll renovera motorn då fick jag för mig att han skulle renovera till ny skick? :$
    Okej vad behövs för att kunna göra det eller kan man lämna iväg och isåfall vad är det för pris på et? Börjar dra ihop sig för renovering av motorn nu nämligen gått 36 och det kommer olja lite här och där och vill ha en stabil motor som är god för 400hk i minst lika många mil till
    //SpennisH
    | SAAB 9-5 Vector 2.0t (Byggs på) | Risig SAAB 9000 2.0t |
    | SAAB 900 SET (Skrotad) | SAAB 9000 AERO -96 (Skrotad) |

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849

    Re: Nolla en motor

    Citat Ursprungligen postat av SpennisH
    Läste i någon tråd att han skulle noll renovera motorn då fick jag för mig att han skulle renovera till ny skick? :$
    För mej betyder renovera motor byta samtliga lager, byta kolvringar samt hona cylinderloppen. Givetvis efter konstens alla regler EFTER utförd mätning med t.ex indikatorklocka. Cylinderloppen kan slitas ovala med tiden = Inget bra renoveringsmaterial. Då krävs väl borrning och överdimensionskolvar m.m.
    Men, det är en annan historia.

    Renovera motorer har många olika innebörder för väldigt många olika personer, men varianten som george beskriver med viktjustering samt kontrollmätning av samtliga komponenter är väl den som är att föredra om man skall trimma och vill ha hög driftsäkerhet...

    vad behövs för att kunna göra det eller kan man lämna iväg och isåfall vad är det för pris på et?
    Om du inte på rak arm kan säga vad som behövs för att "renovera" en motor är det väl kanske inte att rekommendera att du själv utför jobbet om det är 400hk och hög driftsäkerhet i många mil som är målet....?

    Vad det kostar kan nog ingen svara på bättre än motorrenoveringsfirman...


    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    53

    Re: Nolla en motor

    Skulle vilja påstå att ska man åka med 400hk bör man iaf ha haft isär och satt ihop sin motor minst en gång. Mycket som kan hända och dyrt att lämna iväg varenda gång något händer. Ypperligt tillfälle att lära sig medans man renoverar!
    STS Racing
    9-3 Aero under Uppbyggnad
    Clubsport

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: Nolla en motor

    Hej!

    Att verkligen nollställa motor är omfattande, långt mycket mer än lager, hona loppen osv.

    Bara för att nämna kontroll av vevaxel betr rakhet, lagertappar osv plus åtgärd.
    Kontroll och åtgärd vevstakar ur alla aspekter...
    Kontroll och ev arborrning av ramlagergången...

    Det är sant att ordet "renovera" liksom "optimera" missbrukas nå't våldsamt!
    De flesta renoveringar är inte renoveringar utan ett lapptäcke av akutåtgärder, reparationer kallas det kanske?

    Tyvärr blir resultatet ofta sådant att motorn går ett tag till, men hade kanske gått minst lika bra utan ett klåfingrigt ingrepp?
    Eller, sluta att hona cylindrar och byta kolvringar, lager osv bara för att "man tror att det behövs".
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849

    Re: Nolla en motor

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Eller, sluta att hona cylindrar och byta kolvringar, lager osv bara för att "man tror att det behövs".
    Låter rimligt....

    Åter igen >
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åtorp
    Inlägg
    148
    Medlem#
    7922

    Re: Nolla en motor

    Anledningen till "renoveringen" är kul att ha isär en motor = lärdom som man inte får om man lämnar iväg och visst jag kan troligtvis inte göra en nollning själv utan ville bara veta vad som gör i princip med andra ord ville jag veta hur stor skillnad det är på en "renovering" och renovering. Och motorn har gått 36 så tycker att det är läge att kolla motorn när bilen ändå ska ställas och motorn ska ur sen om det är den motorn som åker i igen eller om det blir en "utbytes" vet jag inte än. Utan det blir väl att syna lager och se vilket skick motorn är i om det är värt att använda den och byta lager och så.
    //SpennisH
    | SAAB 9-5 Vector 2.0t (Byggs på) | Risig SAAB 9000 2.0t |
    | SAAB 900 SET (Skrotad) | SAAB 9000 AERO -96 (Skrotad) |

Liknande ämnen

  1. Nolla motor 9000 2,3t
    Av CosWorTh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2013-11-19, 00:18
  2. 9000 2.3t -96 inställning av kammaxlar, nolla motor
    Av VBNicke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 23:44
  3. Nolla CE
    Av Manne_74 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 12:50
  4. Nolla bit för bit
    Av sodastream365 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-13, 22:21
  5. Nolla felkoder
    Av mort i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-13, 11:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •