Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Är denna olja bra för Saaben?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    246

    Är denna olja bra för Saaben?

    Tja!

    Hittade denna olja i Tyskland, blir nästan 300kr billigare än att köpa här.

    http://www.mapodo.de/castrol-edge-vw-lo ... 1-l-1.html

    Visst står att det är för BMW MB mm, men är det verkligen något man ska bry sig om?

    Oljan hade jag tänkt ha i Saab 900 -97, rullat 30200 mil.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Är denna olja bra för Saaben?

    Funkar gör det väl säkert... men mapodo säljer även GM-klassade oljor till samma pris, så varför inte välja en sådan?

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Är denna olja bra för Saaben?

    Citat Ursprungligen postat av RSC
    Visst står att det är för BMW MB mm, men är det verkligen något man ska bry sig om?
    Det finns ju en anledning till varför man har en viss klassning på oljan i en viss bil!

    Har inte kollat på Mapodo på ett tag men tidigare har dom haft rätt olja till våra saabar där!

    Edit: Här har du ju olja som är till våra bilar med rätt klassning... Dexos 2!

    http://www.mapodo.de/original-opel-u-bm ... exos2.html

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    246

    Re: Är denna olja bra för Saaben?

    Citat Ursprungligen postat av asuskic
    Funkar gör det väl säkert... men mapodo säljer även GM-klassade oljor till samma pris, så varför inte välja en sådan?
    Om jag inte minns fel så är det något liknade i den nu... Castrol, Får kolla upp imorogn

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Är denna olja bra för Saaben?

    Klassningsfrågan är väl viktigast på bilar med T7-motor om jag minns rätt.
    En ng900-97 kan du hälla i nästan vilken syntetolja du vill som möter eller överträffar API-klassningen som jag har för mig är SJ-CF eller bättre.
    Dexos-oljan är inte direkt billig tycker jag. Köper Swedols Q8-baserade helsyntet numer. Kör också med B204E, fast lite moddad till B204L numer.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Är denna olja bra för Saaben?

    Håller helt med turbosug.

    Rekommenderar en helsyntetisk olja med API SJ (eller bättre) klassning och viskositet 0w-30, 5w-30, 0w-40 eller 5w-40 och byt olja med max 1500 mils intervall.

    Märke spelar inte så stor roll.

    Det klart. Råkar den bästa och billigaste oljan man hittar ha GM-LLA-025 klassningen så är det ju ingen nackdel, inte alls, men någon nödvändighet på ng900 är det absolut inte.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    246

    Re: Är denna olja bra för Saaben?

    Tackar för svaren!

    Har kikat upp nu har denna i motorn just nu:
    http://www.castrol.com/castrol/extended ... Id=7062295

    Ska jag köpa samma eller räcker det att det är OW 30, tex den jag fick tips om

    http://www.mapodo.de/original-opel-u-bm ... exos2.html

  8. #8
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Är denna olja bra för Saaben?

    Citat Ursprungligen postat av RSC
    Tackar för svaren!

    Har kikat upp nu har denna i motorn just nu:
    http://www.castrol.com/castrol/extended ... Id=7062295

    Ska jag köpa samma eller räcker det att det är OW 30, tex den jag fick tips om

    http://www.mapodo.de/original-opel-u-bm ... exos2.html
    Båda oljorna funkar då det är rätt klassning på båda!

  9. #9
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Är denna olja bra för Saaben?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Håller helt med turbosug.

    Rekommenderar en helsyntetisk olja med API SJ (eller bättre) klassning och viskositet 0w-30, 5w-30, 0w-40 eller 5w-40 och byt olja med max 1500 mils intervall.

    Märke spelar inte så stor roll.

    Det klart. Råkar den bästa och billigaste oljan man hittar ha GM-LLA-025 klassningen så är det ju ingen nackdel, inte alls, men någon nödvändighet på ng900 är det absolut inte.
    Hej !

    Undrar vad är bättre alternativ?

    1) Köra GM-LLA-025 olja byta var 500 mil
    2) Köra Mobil 1 0-40 byta var 1000 mil
    9-5 Aero 05 trimmad

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Är denna olja bra för Saaben?

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    1) Köra GM-LLA-025 olja byta var 500 mil
    2) Köra Mobil 1 0-40 byta var 1000 mil
    Mobil 1 0W-40 är ju också GM-LL-A-025/LL-B-025 klassad... så vad skulle vara skillnaden

  11. #11
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Är denna olja bra för Saaben?

    [quote=Börne]
    Citat Ursprungligen postat av "Aero++":2uoidcwg
    1) Köra GM-LLA-025 olja byta var 500 mil
    2) Köra Mobil 1 0-40 byta var 1000 mil
    Mobil 1 0W-40 är ju också GM-LL-A-025/LL-B-025 klassad... så vad skulle vara skillnaden [/quote:2uoidcwg]

    Bara för att den är klassad så kanske det behöver betyda att det är samma kvalitet eller har jag fel?
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Är denna olja bra för Saaben?

    [quote=Aero++]
    Citat Ursprungligen postat av "Börne":2nbu2v31
    Mobil 1 0W-40 är ju också GM-LL-A-025/LL-B-025 klassad... så vad skulle vara skillnaden
    Bara för att den är klassad så kanske det behöver betyda att det är samma kvalitet eller har jag fel?[/quote:2nbu2v31]

    Du har rätt.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    246

    Re: Är denna olja bra för Saaben?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av RSC
    Tackar för svaren!

    Har kikat upp nu har denna i motorn just nu:
    http://www.castrol.com/castrol/extended ... Id=7062295

    Ska jag köpa samma eller räcker det att det är OW 30, tex den jag fick tips om

    http://www.mapodo.de/original-opel-u-bm ... exos2.html
    Båda oljorna funkar då det är rätt klassning på båda!
    Hur vet man vilken klassning det ska vara? Vad är skillnaden på 0W och 5W olja? Samt skillnad på 30 eller 40...

  14. #14
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Är denna olja bra för Saaben?

    Citat Ursprungligen postat av RSC
    Hur vet man vilken klassning det ska vara? Vad är skillnaden på 0W och 5W olja? Samt skillnad på 30 eller 40...
    Det du uppger är viskositeten inte klassningen!

    Vilklen klassning står i instruktionsboken, nu är din bil lite äldre så den klassningen som står där gäller inte längre eller hur man ska säga, oljorna blir ju bättre & bättre! Kör man bara med olja av den klassning & med rätt viskositet som det står i instruktionsboken eller bättre är det ju lugnt!

    Den oljan du kört på nu, Castrol SLX Professional Longtec 0W-30
    är ett bra val!

    Här kan du läsa om viskositet osv... http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=6008153

  15. #15
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Är denna olja bra för Saaben?

    [quote=Aero++]
    Citat Ursprungligen postat av "Börne":29fiveyo
    Mobil 1 0W-40 är ju också GM-LL-A-025/LL-B-025 klassad... så vad skulle vara skillnaden
    Bara för att den är klassad så kanske det behöver betyda att det är samma kvalitet eller har jag fel?[/quote:29fiveyo]
    Sant... uppfattade inte att det var det du frågade om! Du skrev ju bara "1) Köra GM-LLA-025 olja byta var 500 mil" Det säger ju inget om vilklen olja det är, bara att den har rätt klassning! Antar att du menar vilket som är bäst av att köra en billig olja med rätt klassning kortare än en bra olja med rätt klassning längre!

    Jag hade valt att köra en märkesolja med rätt klassning 1000mil mot en billig noname 500mil! Men om vi jämför GM Dexos 2 & Mobil 1 kör jag med Dexos 2 då det är bättre pris, har alltid kört Mobil 1 tidigare, men har inte märkt av något negativt med oljan jag använder nu!

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    246

    Re: Är denna olja bra för Saaben?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av RSC
    Hur vet man vilken klassning det ska vara? Vad är skillnaden på 0W och 5W olja? Samt skillnad på 30 eller 40...
    Det du uppger är viskositeten inte klassningen!

    Vilklen klassning står i instruktionsboken, nu är din bil lite äldre så den klassningen som står där gäller inte längre eller hur man ska säga, oljorna blir ju bättre & bättre! Kör man bara med olja av den klassning & med rätt viskositet som det står i instruktionsboken eller bättre är det ju lugnt!

    Den oljan du kört på nu, Castrol SLX Professional Longtec 0W-30
    är ett bra val!

    Här kan du läsa om viskositet osv... http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=6008153

    Tackar tusan för länken! Har kikat nu! Jo vet att SLX är bra, men tycker att den är lite väl dyr... Så jag tänkte mig en billigare olja med snarlika egenskaper. Så 0W-30 blir det, är detta något att ha? http://www.mapodo.de/swd-rheinol-primus ... 0w-30.html

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Är denna olja bra för Saaben?

    Hej!

    Att köra med en billigare/sämre olja med med kortare bytesintervaller kan vara ett dyrbart misstag. Vissa egenskaper kan saknas/vara undermåla i den billiga oljan.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  18. #18
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Är denna olja bra för Saaben?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Sant... uppfattade inte att det var det du frågade om! Du skrev ju bara "1) Köra GM-LLA-025 olja byta var 500 mil" Det säger ju inget om vilklen olja det är, bara att den har rätt klassning! Antar att du menar vilket som är bäst av att köra en billig olja med rätt klassning kortare än en bra olja med rätt klassning längre!

    Hej !
    Du har helt rätt,fel skrivet av mig vilket ledde att det var svårt att förstå.
    Jag menade i alla fall att jämföra Mobil 1 mot Genuine GM Motor oil Fuel Economy Longlife 5 liter.5w-30..


    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  19. #19
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Är denna olja bra för Saaben?

    Det här är ju ett jätteämne som det finns många trådar om och många olika "trosinriktningar".

    Vad gällande GM olja vs Mobil 1 (förutsatt att de båda har GM-LLA-klassningen) så skulle jag säga att det inte spelar någon större roll vilken du väljer. Båda är säkert bra.

    Vill du ta reda på vilken som är bäst så skulle du nästan försöka rota fram utförliga tekniska specifikationer för respektive olja där det står vilka tester oljorna har gjort och vilka resultat de fick i testerna vilket kan påvisa vilka av oljorna som klarar olika situationer olika bra.

    Det är kanske ingenting tillverkarna skriver på dunken eller lägger ut på hemsidan men de HAR det garanterat och frågar du efter det så kan du nog få det.

    De olika klassningarna på dunken är ju egentligen en rad tester oljorna genomgått och uppfyllt. Dessa tester och att få en olja klassad efter en viss klassning/test kostar en hel del pengar att göra och det är en av anledningarna att kanske likvärdiga oljor från en och samma tillverkare kostar olika mycket, den ena har fler eller andra klassningar som gör att man måste ha högre pris på den för att få igen de pengar man investerat på oljan.

    Att säga att en dyrare olja per automatik är bättre än en billigare är fel. Det KAN vara så, men det behöver inte vara så. Det kan vara så att den dyrare oljan innehåller en bättre "häxbrygd" med fler eller andra additiver (additiver är dyra) som gör att en olja skyddar mot slitage bättre än en billigare olja och att det är därför den är dyrare. Men det KAN också vara så att den dyrare oljan har ett "fränare" märke och prissätts därefter men att oljorna är precis lika bra.

    (Jämför med vilka övriga "märkes"grejor som helst. Det kan vara så att de är mycket bättre, men det KAN också vara så att man betalar hutlöst mycket mer för en vara som är bara marginellt, eller rent av inte, bättre).

    Om man är intresserad av ämnet kan man grotta ner sig i att titta på hur bra olika oljor klarar olika tester eller kanske försöka analysera innehållet av additiver etc.

    Om man inte stirrar sig blind på prislappen och inte orkar googla testresultat så har man klassningarna att luta sig mot.

    Om en olja klarar GM-LL-A-025, samt API SL eller vad nu motsvarande ACEA klass säger så har den ju klarat av de standarderna som biltillverkaren satt. Rent krasst så ser jag ingen anledning att välja en 4 litersdunk "Mobil 1 0w-30 API SL GM-LL-A-025" för 800:- före en "GM Genuine 0w-30 API SL GM-LL-A-025" för 550:- eller rent av "Biltema 0w-30 API SL GM-LL-A-025" för 350:-

    Alla de 3 oljorna klarar ju vad billtillverkaren kräver. Det tycker jag borde räcka för gemene man (det räcker för mig i alla fall)
    Sen KAN förstås den ena eller andra vara bättre eller sämre, men det är ingenting man egentligen kan säga någonting om genom att analysera färgen på dunken, vilket märke som står på den eller ens hur frän etiketten är eller hur många superlativ som står på dunken utan för att se vilken olja som är bättre eller sämre är nästan just att få se vilka testresultat respektive olja har klarat i olika tester.

    Appropå long-life oljor, kvaliteer och vilken olja man ska välja till vilket pris så är mitt råd att välja en vettigt prissatt olja som klarar alla de klassningar som biltillverkaren satt och istället för att plåga bilen 3000 mil mellan servicearna på en 800kronorsolja istället välja en 400kronorsolja (som naturligtvis också klarar alla klassningar som krävs) och göra mellanservice vid var 1500,e mil.

    Detta för att även om long-life oljor kanske har mer eller andra additiver än vanliga oljor så förlorar ändå oljan så pass mycket av andra egenskaper och förmågor under långa intervall. Tekniken går ju snabbt framåt så om något år kanske inte det är något att bry sig i, men i dagsläget skulle jag absolut säga att tätare intervall än 3000 mil är att föredra, oavsett bilmärke och motortyp.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  20. #20

    Re: Är denna olja bra för Saaben?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Om en olja klarar GM-LL-A-025, samt API SL eller vad nu motsvarande ACEA klass säger så har den ju klarat av de standarderna som biltillverkaren satt. Rent krasst så ser jag ingen anledning att välja en 4 litersdunk "Mobil 1 0w-30 API SL GM-LL-A-025" för 800:- före en "GM Genuine 0w-30 API SL GM-LL-A-025" för 550:- eller rent av "Biltema 0w-30 API SL GM-LL-A-025" för 350:-
    Biltemas olja är 5W-30 och klarar API SM.
    399 SEK för en dunk.

    Bättre med korta bytesintervaller och en bra olja, än långa intervaller med en LL-olja.
    Signaturlös

Liknande ämnen

  1. vad tycker ni om denna saaben?
    Av saab_4ever i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-10, 17:56
  2. Nån som kör denna olja i 9-5 ?
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 14:05
  3. kan ja ha denna olja?
    Av Eriksson866 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 19:25
  4. Kolla denna saaben!!
    Av malinbabe i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-12-01, 11:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •