Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: När sliter Nm mest på en växellåda?

  1. #1

    När sliter Nm mest på en växellåda?

    Jeg har et kjapt spørsmål angående girkasser..

    Jeg har hørt at det blir det mer stress på en girkasse med mye Nm ved lave turtall og mindre ved høye?

    Kan noen forklare dette for meg? Eller tar jeg feil?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 689

    Re: När sliter Nm mest på en växellåda?

    Citat Ursprungligen postat av stureah
    Jeg har et kjapt spørsmål angående girkasser..

    Jeg har hørt at det blir det mer stress på en girkasse med mye Nm ved lave turtall og mindre ved høye?

    Kan noen forklare dette for meg? Eller tar jeg feil?
    Korrekt!

    Högre värden vid låglast iom dels kraft kontra utvxl som sedan överförs i moment det ger i lådan som senare ska fördelas ut på drivaxlar-hjul.
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    776

    Re: När sliter Nm mest på en växellåda?

    Jag tror det som avses är att man på överladdade bilar kan ta ut våldsamma vridmoment på låga varv utan att för den skull få mycket effekt på toppen, för att turbon inte kan skyffla så mycket luft som behövs. Med ganska standard grejer kan man få 400Nm vid 3000rpm, men vid 6500rpm finns bara 280Nm kvar, och då blir maxeffekten bara 280Hk

    Om man vill vara snäll mot kraftöverföringen ser man till att inte ta ut mer än säg 400Nm trots att man skulle kunna med ett större aggregat, men man fixar istället så att den håller 400Nm hela vägen upp till 6500, då får man 400Hk istället.

    Beroende på hur våldsam man är med koppling och gas kan det också bli våldsamma påfrestningar i växellådan om man har en motor med överdrivet mycket vrid på låga varv, ett ryck från 0-400Nm på bråkdelar av en sekund sliter såklart mer än om vridet byggs upp under en längre tid så grejerna får tid på sig att flexa lite.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 528
    Medlem#
    8163

    Re: När sliter Nm mest på en växellåda?

    Min förståelse är att en motor alltid har en någpot ojämn gång, mer kraft kommer efter varje explosion i en cylinder, och kraften avtar sedan tills nästa explosion kommer. Dessa "vibrationer" sliter hårt på transmissionen såväl som kamkedjor etc. (Det är bla för att minimera dessa "vibrationer" som man har ett tungt svänghjul)

    Vid låga varvtal så går det längre tid mellan varje explosion, vilket medför att skillnaderna mellan hög och låg effekt hinner fortplanta sig och får större genomslag än vid högre varvtal. Därför sliter högt vridmoment värre på tranmissionen än högt vridmoment vid högre varvtal.

    Men rätta mig gärna om jag har fel

    /Johan

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    776

    Re: När sliter Nm mest på en växellåda?

    Det är ju två impulser per varv oavsett varvtal, så givet möjliga maxmomentet på våra motorer så är det nån vågform med frekvensen 80-160 Hz vi pratar om här, med en amplitud som beror av vridmomentet. Om inte egensvängningsfrekvensen ligger nånstans i det spannet så tror jag inte just det är av avgörande betydelse. Eller?

Liknande ämnen

  1. 9-5 Aero sliter bakdäcken på insidan
    Av Johan95 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 22:59
  2. Sliter snet på yterkanten
    Av fabbebock i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 18:20
  3. 9-5 sliter bakdäck på utsidan
    Av Herr Thomas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-14, 19:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •