Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Få ur hela tankarmaturen i 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    14

    Få ur hela tankarmaturen i 9-5

    Ska byta enbart själva pumpen eftersom den tjuter lite men får inte ur armaturen ur tanken. Känns som att hålet är för litet Provat att lirka och böja men det går bara inte. Tips?

    Vill inte förstöra något heller då jag ska ha kvar allt utom pumpen.

    Har sökt och kollat FAQ men hittar inget.
    Saab 9-3 Aero -01 *SÅLD*
    Saab 9-5 Vector -02 *SÅLD*

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925

    Re: Få ur hela tankarmaturen i 9-5

    Du måste lirka lite. Vrid alltihop lite och sväng ut den. Hålet är inte för litet. Det går.
    Fredrik J

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    14

    Re: Få ur hela tankarmaturen i 9-5

    Försökt nu i nästan 2 timmar. Är det inte slangar som tar i så är det något annat. Man får ju definitivt inget bra grepp heller.

    Vilket håll ska man vinkla åt? Baksätet eller framsätet?
    Saab 9-3 Aero -01 *SÅLD*
    Saab 9-5 Vector -02 *SÅLD*

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925

    Re: Få ur hela tankarmaturen i 9-5

    Slangarna tog jag loss. Vill minnas att jag vinklade den ut åt dörren.
    Fredrik J

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433

    Re: Få ur hela tankarmaturen i 9-5

    Minns jag inte helt fel så skulle man vrida hela armaturen ett kvarts varv motsols sedan får man vinkla upp det, det är PRECIS så man får den ur hålet men det går.. har gjort det ett par gånger
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6

    Re: Få ur hela tankarmaturen i 9-5

    Vrid den och lirka.
    Va lite bök första gången men sedan fick man in snittsen
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    14

    Re: Få ur hela tankarmaturen i 9-5

    Har inte provat något mer då jag lessnade igår.

    Vissa säger att man ska vrida medsols och vissa motsols.

    Måste man ta bort slangarna för att få ur den eller går det att låta dem sitta kvar?

    Ingen i närheten av Bålsta som vill tjäna lite kaffepengar?
    Saab 9-3 Aero -01 *SÅLD*
    Saab 9-5 Vector -02 *SÅLD*

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    30

    Re: Få ur hela tankarmaturen i 9-5

    Brukar ta mig 20 sec, våga använda lite våld (lite) ta på dig en diskhandske eller dylikt för att skydda dina små fingrar och sedan fattar du tag om pumpjäveln och drar uppåt vrid lite åt bägge hållen, va inte för försiktig då går det inte.
    Lycka till

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    14

    Re: Få ur hela tankarmaturen i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Gunnel
    Brukar ta mig 20 sec, våga använda lite våld (lite) ta på dig en diskhandske eller dylikt för att skydda dina små fingrar och sedan fattar du tag om pumpjäveln och drar uppåt vrid lite åt bägge hållen, va inte för försiktig då går det inte.
    Lycka till
    Ja, vet man hur man gör är allt lätt
    Gjorde det enkelt för mig och sålde bilen istället.
    Saab 9-3 Aero -01 *SÅLD*
    Saab 9-5 Vector -02 *SÅLD*

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    277

    Re: Få ur hela tankarmaturen i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av hardinge
    Citat Ursprungligen postat av Gunnel
    Brukar ta mig 20 sec, våga använda lite våld (lite) ta på dig en diskhandske eller dylikt för att skydda dina små fingrar och sedan fattar du tag om pumpjäveln och drar uppåt vrid lite åt bägge hållen, va inte för försiktig då går det inte.
    Lycka till
    Ja, vet man hur man gör är allt lätt
    Gjorde det enkelt för mig och sålde bilen istället.
    Ja så kan man ju göra. Vad gör du om dina (framtida) barn gråter då? Säljer dem också?


  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    14

    Re: Få ur hela tankarmaturen i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Hyppe
    Citat Ursprungligen postat av hardinge

    Ja, vet man hur man gör är allt lätt
    Gjorde det enkelt för mig och sålde bilen istället.
    Ja så kan man ju göra. Vad gör du om dina (framtida) barn gråter då? Säljer dem också?
    Jämför man barn med en trilskande pumparmatur har man troligen inga barn själv.
    Barnen får fortsätta åka i min V70 -06 som jag haft ett par år.
    Saab 9-3 Aero -01 *SÅLD*
    Saab 9-5 Vector -02 *SÅLD*

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    277

    Re: Få ur hela tankarmaturen i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av hardinge
    Citat Ursprungligen postat av Hyppe

    Ja så kan man ju göra. Vad gör du om dina (framtida) barn gråter då? Säljer dem också?
    Jämför man barn med en trilskande pumparmatur har man troligen inga barn själv.
    Barnen får fortsätta åka i min V70 -06 som jag haft ett par år.
    Blev du lite lessen nu eller?

    Angående barn så jo, det har jag. Men att byta tankarmatur är ju inte svårare än att byta tändstift. Jag syftade mer på att du verkar ge upp så jäkla lätt. Det gick ju inte ens en vecka från ditt första inlägg tills att du sålt bilen. Hade du väntat nån dag till så kanske nån här kunnat hjälpa dig. Särskilt när du hade en till bil. Att sälja den så fort den krånglar, ja då ska man inte ha bil, för det är då nåt jämt.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    14

    Re: Få ur hela tankarmaturen i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Hyppe

    Blev du lite lessen nu eller?

    Angående barn så jo, det har jag. Men att byta tankarmatur är ju inte svårare än att byta tändstift. Jag syftade mer på att du verkar ge upp så jäkla lätt. Det gick ju inte ens en vecka från ditt första inlägg tills att du sålt bilen. Hade du väntat nån dag till så kanske nån här kunnat hjälpa dig. Särskilt när du hade en till bil. Att sälja den så fort den krånglar, ja då ska man inte ha bil, för det är då nåt jämt.
    Nä, jag blev absolut inte ledsen men jag kan erkänna att jag har ganska dåligt tålamod. Hänga över det lilla hålet samtidigt som bensinångor strömmar upp i näsan kändes inte riktigt okej.

    Tanken var att jag skulle avyttra volvon men jag blev så besviken på 9-5:an vad gäller vägljud på motorvägen så jag sålde den istället. Pendlar 7 mil om dagen till jobbet och då vill man ha en bekväm bil.
    Vad sen gäller alla motorproblem (rasade motorer m.m) man läser om här känns det inte så roligt att ha en -02 som kan ha vissa problem. Nu var den här visserligen helt tyst i kedjan och lät fint i övrigt men det kändes helt enkelt inte rätt bara.
    Saab 9-3 Aero -01 *SÅLD*
    Saab 9-5 Vector -02 *SÅLD*

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    277

    Re: Få ur hela tankarmaturen i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av hardinge
    Citat Ursprungligen postat av Hyppe

    Blev du lite lessen nu eller?

    Angående barn så jo, det har jag. Men att byta tankarmatur är ju inte svårare än att byta tändstift. Jag syftade mer på att du verkar ge upp så jäkla lätt. Det gick ju inte ens en vecka från ditt första inlägg tills att du sålt bilen. Hade du väntat nån dag till så kanske nån här kunnat hjälpa dig. Särskilt när du hade en till bil. Att sälja den så fort den krånglar, ja då ska man inte ha bil, för det är då nåt jämt.
    Nä, jag blev absolut inte ledsen men jag kan erkänna att jag har ganska dåligt tålamod. Hänga över det lilla hålet samtidigt som bensinångor strömmar upp i näsan kändes inte riktigt okej.

    Tanken var att jag skulle avyttra volvon men jag blev så besviken på 9-5:an vad gäller vägljud på motorvägen så jag sålde den istället. Pendlar 7 mil om dagen till jobbet och då vill man ha en bekväm bil.
    Vad sen gäller alla motorproblem (rasade motorer m.m) man läser om här känns det inte så roligt att ha en -02 som kan ha vissa problem. Nu var den här visserligen helt tyst i kedjan och lät fint i övrigt men det kändes helt enkelt inte rätt bara.

    Aha! Hmm jag pendlar 11 mil om dagen (Gävle - Hofors) och visst den är kanske inte världens tystaste men det är absolut inget som stör. Har iofs 17" fälgar med 225:or på nu och på sommaren 18" med 235:or. Då har jag en -00:a oxå som är 2 år äldre än den du hade. Sen är det såklart skillnad på däck o däck, du kanske hade otur och fick några som lät rätt mycket, vilket såklart är trist om det påverkade helheltsbilden. Men min är jag helt klart nöjd med, man åker bra i en Aero Sen har jag automatlåda också som gör pendlandet lite skönare. Du sitter nog där snart med en SAAB igen. Skulle vara kul att testa en nyare 9-3 kombi till och från jobbet en dag. Får väl se om det blir en sån efter den här kanske...

Liknande ämnen

  1. Finns det någon vinning i att modifera tankarmaturen?
    Av zimm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2013-05-08, 13:05
  2. [LÖST] Hur lyfter man ur tankarmaturen OG9-3
    Av Jens.L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-06, 21:03
  3. Få upp tankarmaturen
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 06:52
  4. Hur få loss tankarmaturen på 9000 2,0i *90
    Av Johanen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 23:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •