Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Högt oljetryck? B2x5

  1. #1

    Högt oljetryck? B2x5

    Har en 9-5 aero 01a har ett oljetryck på 7bar vid kall motor å 1.8bar vid varm å då vi tomgång, men kommer upp i 7bar igen vid 4000rpm vid varm motor, har bytt vevhusvent,turbo och oljetrycks regulatorn, men får ingen ordning på det, tror också det är därför den rycker lite blått när den är kall för att det blir för högt tryck så det trycker igenom ventiltätningar. Är det nån som har liknade fel? å va det kan bero på?
    Saab 9-5 Aero

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865

    Re: Högt oljetryck?

    Hej!

    OM vi nu för enkelhets skull tar för givet att din oljetryckmanometer visar korrekt och att du använder en olja som är lagom tjock, så skall du ta och kika på reducerventilen för oljetrycket.

    Vad använder du för olja?
    Var mäter du oljetrycket?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3

    Re: Högt oljetryck?

    Köpte en adapter till oljefiltret så där mäter jag trycket, sen kör jag med castrols 0/40 olja, + att jag bytte reducerventilen häromdan utan resultat
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-11 klockan 22:04. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 Aero

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Högt oljetryck?

    Om du söker här på forumet så ser du att det är flera som har upptäckt samma sak när dom installerat en oljetrycksmätare.

    Själv har jag en og9-3Aero -00 med samma fenomen. Jag hittar inga fel på min reduceringsventil. Jag köpte en ny fjäder till reduceringsventilen i hopp om att den gamla var för hård. Det blev ingen skillnad.
    Jag har i olika steg kapat ner reduceringsventilens fjäder för att få reduceringen att öppna tidigare (= vid lägre tryck). Hittills har jag kapat ner den 1,75 varv men har ändå alldeles för högt oljetryck vid kall motor (och låga varv).

    Denna sommar skall jag kapa av fjädern ännu mer för att se vad som händer.

    Jag tror inte alls att högt oljetryck skulle göra att ventilstyrningarnas tätningar släpper igenom mer olja. Vid dessa tätningar finns inget tryck på oljan vad jag vet.

    Per L

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    10069

    Re: Högt oljetryck?

    jag undrar vad det är ni mäter med för givare och mätare samt givaren placering.
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865

    Re: Högt oljetryck?

    Hej!

    Man "bör" mäta i stamkanalen, då givetvis med en manometer man VET är rättvisande.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Högt oljetryck?

    Min ambition var också att mäta i stamkanalen men det är ju så in i h-e trångt att komma åt original oljetrycksgivare och där få plats med både denna och givaren till oljetrycksmätaren.
    Jag köpte därför en adapter på BILTEMA och satte mellan oljefiltret och dess hållare. Min lekmannamässiga bedömning är att skillnaden i tryck är marginell mellan oljefilterhållaren och stamkanalen. Har någon egna fakta att komma med i frågan så är jag dock beredd att ändra mig.

    Min oljetrycksmätare är av fabrikatet VDO och jag har kalibrerat den så att den visar "rätt". I givarhuset finns två olika justeringsmöjligheter för mätarens visning samt en justering för oljetryckslampan. Rätt injusterad kan man sedan lugnt utgå från att mätaren visar "rätt". Åtminstone de närmaste 3-5 åren.

    Min erfarenhet av oljetrycksmätare (elektriska) är att man generellt sett gör bäst i att utgå från att dom visar fel! Och agerar utifrån detta!

    Orsaken till att jag skriver att min mätare visar "rätt" är att alla mätare visar mer eller mindre fel. Även min mätare som är i 1000 kr klassen. Dessutom är en tryckmätare att kalibrera mot som visar exakt rätt säkerligen mycket dyr.

    Jag har justerat in den så att den visar så riktigt som möjligt vid låga tryck. Då visar den ca 0,5 bar fel vid 5 bar (mätarens maxtryck).
    Dessutom har den en rätt kraftig hysteres. Dvs den visar för litet vid ökande tryck och visar för mycket vid sjunkande tryck.
    Vid tryck upp till 1 bar är den totala hysteresen försumbar. Vid 2-3 bar är den ca 0,4 bar (0,2 uppåt och 0,2 neråt). Vid 5 bar är den totala hysteresen 1,5-2 bar.

    Per L

  8. #8
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: Högt oljetryck?

    Kanske är långsökt men mäter det verkligen efter filtret, fenomenet liknar nämligen väldigt mycket tryck innan filter, för då blir det exakt så, särskilt om inte filtret är nytt.

    Mats

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Högt oljetryck?

    Jag är inte 100% säker men sannolikt mäter man före filtret med en sådan adapter.

    På min bil är jag säker på att filtret inte är smutsigt eller igensatt men jag kan ju ha fått tag på ett "olämpligt" filter så frågan är ändå klart berättigad. Det bästa vore väl i så fall att åka till SAAB och köpa ett originalfilter och testa med!

    Dock känns det inte som om teorin riktigt stämmer ändå. Reduceringsventilen sitter ju mellan oljepumpen och oljefiltret och skall ju öppna vid 3,8 bar enligt WIS. Och detta oavsett om filtret är igensatt eller ej. Så man borde inte kunna få 5-10 bars oljetryck före filtret ändå om reduceringsventilen är riktig!?

    Per L

  10. #10

    Re: Högt oljetryck?

    men om nu wis säjer att reducerings ventilen öppnar vid 3.8bar men vad händer sen då? ska det inte bli mer än 3.8bar ? å står det i wis om nå max tryck?
    Saab 9-5 Aero

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Högt oljetryck?

    I WIS står bara "A reducing valve in timing the cover limits the oil pressure and returns surplus oil to the suction side of the pump" och "Oil pump pressure-reducing valve opens at 3,8 bar"

    Och du har säkert rätt i att om reduceringsventilen börjar släppa ut överskottsolja vid 3,8 bar så ökar max oljetryck en aning vid kall olja (dvs trögflytande) och/eller höga motorvarvtal (dvs höga oljeflöden).
    Fast om reduceringsventilen är hel och riktigt konstruerad så borde inte trycket oavsett förutsättningar rimligtvis gå över 4,5-5 bar.
    Maxtrycket på tex min BMW är tämligen konstant oavsett vilken olja jag har i motorn, om jag startar bilen i +30 graders värme, -20 graders kyla eller om motorn är driftsvarm. Så förväntar jag mig att det skall fungera.

    På min og9-3 har jag med 5W/40 olja över 5 bar (hur mycket över vet jag inte då mätaren bara går till 5 bar) på tomgång (även på sommaren) och det tar flera km körning innan den kryper under 5 bar på tomgång. När oljan blir varm har jag ungefär de 2,5 bar vid 2000 rpm som WIS säger att det skall vara.

    Att det inte är bra med för högt oljetryck är nog tämligen klar. En gång låste sig reduceringsventilen på en BMW jag har och över 10-12 bars oljetryck så trängde olja förbi O-ringarna i oljefilterbehållaren.
    Och vad som händer inuti motorn då kan man bara gissa sig till. Men "skjuter" man en O-ring i motorn så har man nog skaffat sig ett problem.

    Per L

  12. #12

    Re: Högt oljetryck?

    hm börjar tro på givar strul snart skiftade kablarna på givaren å det funkade ändå?
    Saab 9-5 Aero

  13. #13

    Re: Högt oljetryck?

    Ringde till realcar å dom trodde också på att givaren strulade så dom skulle skicka en ny.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-11 klockan 22:04. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 Aero

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: Högt oljetryck?

    blev det bra sen???

    för jag har samma problem.
    använder också biltema adapter vid oljefiltret.
    i början hade jag för lågt oljetryck vid riktigt varm motor på tomgång. så jag bytte reducerings ventil och fjäder men då fick jag för högt tryck.

    när man varvade till varstoppet så hoppade oljetrycket med ryck över 7 bar tror jag såg 9 bar på mätaren. Efter ett tag så sköt jag packboxen till vevaxeln vid oljepumpen, samt olje slangarna vid anslutning till turbon började läcka.

    Efter det åkte jag in på verkstad och bad de fixa oljetrycket och byta packbox. jag tror de kapade fjädern en aning.

    efter verkstads besök fick jag återigen lågt tryck vid riktigt varm motor men istället så går inte trycket över 4 bar hur man än varvar. det fick funka så under vintern, varvar aldrig över 4000 varv och oljan blir ändå inte riktigt het under vintern.

    Men sommaren börjar närma sig och jag börjar igen oroa mig. funderar på att byta oringarna till oljepickupen och sätta tillbaka gamla fjädern till ventilen. Frågan är varför det är problem med oljetrycket, kan kanaler i blocket vara igenkoksade, eller kanske ventiltryckare som behöver rensas?

    Hur har ni andra löst det??
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  15. #15

    Re: Högt oljetryck?

    så nu har jag bytt oljetrycks givare plus olje termostaten men det vart ingen skillnad, så nu har jag kapat fjädern fyra varv så nu ligger jag på 4,5 bar när den är kall å 1,8 varm å då vid tomgång å varvar jag upp kommer jag inte heller över 4,5 osså blå ryker den inte vid kall start
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-11 klockan 22:04. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 Aero

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Högt oljetryck?

    På min og9-3 -00 har jag idag kapat min oljetrycksfjäder 0,5 varv ytterligare. Den är nu totalt 2,25 varv kortare än original.
    Nu ligger oljetrycket vid kall motor på ca 5-6 bar på tomgång.
    Vid varm motor går trycket aldrig över 5-5,5 bar oavsett hur mycket jag varvar (nåja upp till 6000 varv då)
    På tomgång och varm motor ligger trycket på 1,5-2 bar.
    Detta resultat tycker jag verkar rätt vettigt så nu skall jag köra ett tag för att verifiera resultatet vid både varm högsommar och kallt januariväder.

    Motoroljan är nybytt till SAAB:s GM olja (5W/30) och oljefiltret är också SAAB:s.
    Det blev ingen väsentlig skillnad mellan GM-oljan och SAAB-filter och Mobil 1 5W/40 och BILTEMA-filter som jag hade förut.

    Oljetrycket mäts vid BILTEMAs oljefilteradepter med en kalibrerad VDO oljetrycksmätare.

    Jag hade tänkt kolla trycket i motorns huvudoljekanal men det är ju så besvärligt att komma åt där så jag nöjer mig med att mäta trycket vid oljefiltret. SAAB själva mäter ju också trycket (enl WIS) kring oljefiltret (vid tryckledningen till turbon för att vara exakt)

    Per L

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Nu har jag sedan 2011 kört med min fjäder till oljereduceringsventilen som är avkapad 2,25 varv och jag är nöjd med resultatet.
    Normala oljetryck vid låga och höga varv med varm olja och inte alltför högt oljetryck vid kallt väder och kall olja.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Svårlöst problem med oljetryck B2x5
    Av Dirq i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-07-31, 19:57
  2. Högt oljetryck Saab 9-5
    Av Trollfar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-31, 17:14
  3. Högt oljetryck (9-3Aero -00). Varför?
    Av Per L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 00:01
  4. För högt oljetryck vid kall motor?
    Av Turbovin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 17:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •