Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Ni med 9-5 och trim

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288

    Ni med 9-5 och trim

    Hej !

    Ni som uppgraderat motor osv och trimmat upp era maskiner. Har ni problem med att framhjulen sticker iväg före bilen vid acceleration? (Alltså rör sig flera cm) Har ni orginal framvagnsbussningar eller eftermarknads?

    Har monterat polybussningar men när jag gjorde hjulinställning idag (bussningarna i framvagnen har varit monterade i 50 mil) så berättade verkstaden att framvagnsbussningarna var slut och behövde göras något åt.

    Någon som stött på liknande problem? Om inte, vad kör ni med?

    Mvh Erik

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 472
    Medlem#
    6973

    Re: Ni med 9-5 och trim

    Visst hade du problem med passformen på EXD bussningar tidigare?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288

    Re: Ni med 9-5 och trim

    Stämmer bra det, är dock "kvitt" mitt första problem. En stor bricka sitter och hindrar bussningen från att glida ut från hållaren. Men problemet med att främre bussningen är på tok för klen verkar kvarstå.

  4. #4

    Re: Ni med 9-5 och trim

    Hej!

    Nu ser jag inte hur mkt du har trimmat bilen, men min bil har runt 280-290hk när den fungerar som den ska. Min är en 2001, och 2002:orna ska väl ha något bättre framvagn.

    Jag har iaf gjort följande:

    - PF bussningar i fram och bakvagn
    - Nya leder fram
    - Sänkt + Konidämpare
    - Hjulinställning
    inkl shimning av bakvagnen

    Första tiden gick bilen som på räls faktiskt, och jag hade väldigt lite "torque steer". Dock får man ju räkna med att det känns lite i ratten med nästan 300hk

    Har dock upplevt en markant försämring ( i slutet på hösten) och ska nog se över bussningar etc så att inget har släppt där fram eller bussningarna blivit dåliga av någon anledning. Bilen har varit avställd över vintern så jag har inte felsökt vidare.

    Dessutom så gjorde det inte saken bättre att jag monterade på 18 tumshjul, och det förstärkte beteendet att bilen "sticker iväg" markant. De ska bort nu till våren till förmån för ett par standard 17 tummare och en ny hjulinställning skall göras så får vi se.

    Annat jag ska se över är motor och växellådsfästen, för dem verkar börja bli lite trötta, samt att jag kanske ska byta lagringen till fjäderbenen (klantigt att inte göra det när jag ändå bytte dämpare...men men)

    Blir det inte bra ändå så är nästa steg ett fjäderbensstag, samt därefter en diffbroms av något slag. Det är ju överkurs, men ändå

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

Liknande ämnen

  1. trim vs trim ?
    Av Pansar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-07-26, 21:18
  2. Är det fel på min trim box?
    Av Ludde_4000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 21:48
  3. trim
    Av 9000kalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-01, 01:57
  4. Trim +SBP = ä?@#&_'¨~
    Av rikkman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2005-03-03, 03:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •