Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Kopplingsbyte och ev lådbyte i 9000Aero -95

  1. #1

    Kopplingsbyte och ev lådbyte i 9000Aero -95

    Hej.
    Kommer i vinter tvingas byta koppling i Aeron, den har börjat slira ibland.
    Även pedalen kärvar, hackar i bland, vad beror detta på??

    Vad behöver jag tänka på när det gäller delar, ska det va original prylar eller går det bra med typ Speedparts.
    Har tänkt byta både slav och huvudbroms cyl.

    Bilen kommer att användas mkt med bilsläp och husvagn, så det kommer ju slita lite på sakerna, ev kommer ett lättare trim att instaleras med.

    Skulle även vilja ha en annan låda då den som sitter i är lite högt växladd tycker ja, behöver inte åka i 200 med släp

    Vad finns det att välja på, har hört ngt om att 2.0 Aeron ska ha annan utväxling.

    Går det att få hastighetsmätaren att visa rätt då med??
    Tacksam för tips.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 463
    Medlem#
    6973

    Re: Kopplingsbyte och ev lådbyte i 9000Aero -95

    Hastighetsmätaren visar rätt oavsett vilken låda du väljer.

    Din nuvarande låda ska göra 45km/h per 1000rpm på 5ans växel. En låda från en 2.0t (både ltt, och italien aero) gör 40km/h vid samma förutsättningar. En insprutarlåda gör 36km/h.

    Många har haft problem med hydraul-grejerna (slav och huvudcylinder) till kopplingen som är tillverkat av Scantech. Speedparts säljer dessa. Köp original för att undvika problem. De mekaniska delarna såsom lamell, tryckplatta och urtrampningslager kan du köpa där du hittar det billigast.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3

    Re: Kopplingsbyte och ev lådbyte i 9000Aero -95

    Ok tack för svaret.
    Är de lika hållbara i ltt, insprut som till Aeron?? (om man nu kan säga det om dem)

    Vad man kan betala för en låda??

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 463
    Medlem#
    6973

    Re: Kopplingsbyte och ev lådbyte i 9000Aero -95

    De är lika hållbara. Enbart slutväxeln som skiljer.

    Tar du en 40 eller 36-låda så måste du flytta över den inre medbringaren på lådan också, då du har större på din Aero.

    Jag fick 1000kr för en 36-låda som gått 19000mil rätt nyligen. Mil och skick avgör, 45-lådor verkar vara mest eftertraktade och 36-lådor minst.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Växellägen Saab 9000 efter lådbyte
    Av Glader9991 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-24, 23:36
  2. Lådbyte
    Av Sebastian900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 09:55
  3. Vibrationer i framvagn efter lådbyte
    Av Cratzky! i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 19:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •