Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Skillnad mellan Aero- och Viggenkoppling?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    15

    Skillnad mellan Aero- och Viggenkoppling?

    Hejsan.
    Ska köpa ny kopplingen och har kommit fram till att en viggenkoppling lever upp till mina krav.
    Men nu undrar jag alltså om det är likadan koppling som Aero:s?
    Och om det skiljer, vart hittar man en ny viggenkoppling för ett bra pris?

    Hittade Aerokopplingen på Mekonomen för 2662kr men lyckades inte hitta nån koppling med betäckningen "viggenkoppling".

    /Felix

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Örbyhus/Uppsala
    Inlägg
    175

    Re: Skillnad mellan Aero- och Viggenkoppling?

    speedparts.se

    viggen kopplingen ska tåla mer effekt / högre vrid än Aerons.

    Hur mkt mer vet jag inte, men det finns säkert någon här som vet.

    Mvh
    Flyger just nu: Saab Ng900 -95 Steg 5
    Tidigare vrålåk Saab 9³ Aero - 01 250hk/370nm Saab 9000 Aero - 96 290hk & Saab 900 T8 - 85 155hk
    http://www.garaget.org/Mattss0n

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433

    Re: Skillnad mellan Aero- och Viggenkoppling?

    Viggenkopplingen är densamma som sitter på 9-5 aeron dvs bilar utrustade med B235R motorer, tål upp till 450nm utan större problem.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Skelleftehamn
    Inlägg
    30

    Re: Skillnad mellan Aero- och Viggenkoppling?

    på maptune har du ett helt kit med viggen kopling + detaljer, 3200:- klart prisvärt:P

  5. #5
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 129
    Medlem#
    6252

    Re: Skillnad mellan Aero- och Viggenkoppling?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Viggenkopplingen är densamma som sitter på 9-5 aeron dvs bilar utrustade med B235R motorer, tål upp till 450nm utan större problem.
    Jasså? mig veterligen så sitter de 240mm lamell på 9-5 aero och 228mm på 9-3.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    15

    Re: Skillnad mellan Aero- och Viggenkoppling?

    Citat Ursprungligen postat av Flumdum
    på Maptun har du ett helt kit med viggen kopling + detaljer, 3200:- klart prisvärt:P
    När jag läser på Maptuns hemsida så ser jag att det bara är lamellen + tryckplattan som ingår. Då leder speedparts den duellen.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Örbyhus/Uppsala
    Inlägg
    175

    Re: Skillnad mellan Aero- och Viggenkoppling?

    Den tål alltså upp mot 450Nm utan problem? Så säg 470?
    Flyger just nu: Saab Ng900 -95 Steg 5
    Tidigare vrålåk Saab 9³ Aero - 01 250hk/370nm Saab 9000 Aero - 96 290hk & Saab 900 T8 - 85 155hk
    http://www.garaget.org/Mattss0n

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    960

    Re: Skillnad mellan Aero- och Viggenkoppling?

    Men en annan beprövad metod är ju att köpa en sinterlamell och köra med orginal B235R tryckplatta... Tror vi pratar upp mot 550nm i kapacitet!

    Mvh j
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 446
    Medlem#
    6973

    Re: Skillnad mellan Aero- och Viggenkoppling?

    B235R, dvs 240mm, passar dåligt på og9-3 svänghjul.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    960

    Re: Skillnad mellan Aero- och Viggenkoppling?

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    B235R, dvs 240mm, passar dåligt på og9-3 svänghjul.

    Mvh
    En fundering bara, är det inte hela linan från 9-5 på 9-3 viggen? Iochmed att motorkoden är B235R som är avsedd för 9-5? Eller monterade man alltså ett 228mm svänghjul på B235R-Viggen?
    Bara en fundering, då ja själv är osäker.

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 794
    Medlem#
    10069

    Re: Skillnad mellan Aero- och Viggenkoppling?

    olika storlekar på svänghjulet mellan 9-3 viggen och 9-5
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 446
    Medlem#
    6973

    Re: Skillnad mellan Aero- och Viggenkoppling?

    Viggen har en egen låda med 9-5 diff och knutar, en hel 9-5 låda får inte plats då den är för bred. Och eftersom en 9-5 låda inte får plats så får inte ett 9-5 svänghjul och koppling heller det.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    530

    Re: Skillnad mellan Aero- och Viggenkoppling?

    För att förtydliga det hela, är en viggenkoppling på 228mm med något kraftigare tryckplatta än "vanlig" 9-3 aero.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    101

    Re: Skillnad mellan Aero- och Viggenkoppling?

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    För att förtydliga det hela, är en viggenkoppling på 228mm med något kraftigare tryckplatta än "vanlig" 9-3 aero.
    Har viggen och en vanlig turbo samma lamell?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av NocaL Visa inlägg
    Jasså? mig veterligen så sitter de 240mm lamell på 9-5 aero och 228mm på 9-3.
    ja precis helt rätt viggen koppling finns på kl racing har nyss monterat en på min 9-3a tillsammans med ny slav hoppas det håller nu

Liknande ämnen

  1. Skillnad mellan 2.3t och 2.3T/Aero
    Av oreda i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-02-04, 12:03
  2. Skillnad mellan 9-3 03 och 05 (Aero) ?
    Av Nille83 i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 11:51
  3. skillnad mellan aero och 2,3T(220 hk) På 9-5an M06
    Av krippe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 23:20
  4. Skillnad mellan 9-5 2.3T 220 och Aero?
    Av Bisk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-20, 21:41
  5. Skillnad mellan 9-3 ss aero 04-05 ?
    Av johnny_ i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 21:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •