Hej,
Min vänster-inner drivknutsdamask har spruckit. Hur byts den enklast?
Hej,
Min vänster-inner drivknutsdamask har spruckit. Hur byts den enklast?
96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11
Hej!
Det lättaste är antagligen att lossa fjäderbenet dra de utåt så följer drivaxeln ut.
Du får givetvis göra de som behövs för att kunna dra fjäderbenet utåt. Av me hjul, bromsok, bromsskiva, styrled, kronmutter till drivaxeln osv..
Vet dock inte om de finns nåt lättare sätt..
//Mackan
SAAB 9-3 AERO Steg 3 -02 Laserröd
http://www.garaget.org/?car=24986
Har inte gjort det på nån 9-5 men när jag bytte YTTRE damasken på min 9000 ifjol hade jag såna bekymmer med att få loss drivaxeln ur yttre knuten att jag lossade spindelleden, 3 st skruv och mutter, lossade stora klammern runt inre damasken och vek ut fjäderbenet så att jag fick ur tripoden ur medbringaren.
Sedan tog jag loss segesäkringen i änden på drivaxeln och drog av tripoden med en liten avdragare. sedan bara att trä av damasken och byta.
Eftersom jag fick träna en extra gång pga fel storlek på damasken tror jag mig kunna göra det på en kvart numera om jag har rätt verktyg dvs låsringtång och avdragare tillgängliga.
Antar att tripoden sitter liknande monterad på en 9-5 men är som sagt var inte helsäker.
I princip borde det vara ännu enklare om man lyckas hitta låsringen som håller drivaxeln i den yttre knuten och ta det den vägen men jag gav upp ganska lätt.
Om jag vore du skulle jag byta även den yttre damasken i förebyggande syfte när du ändå håller på att skruva där, den kostar bara kring en hundring.
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Tack för tipsen!
Det räckte med att lossa fjäderbenet, knarrstaget, styrleden och absgivaren för att få ur axeln. Efter det tog jag kväller pga avsaknad av tång till låsbrickan, samt att det började regna(har 3 garage + loge + 2 vagnslider men får stå ute å mecka... )
96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11