Jag har märkt att det börjat knorra(=låta konstigt) när jag vrider på ratten. Ljudet är mest märkbart vid svängmanövrar i låg fart. Både framåt och bakåt.
gäller bilen i sign. Vad är det som ev behöver åtgärdas ......
Tacksam för alla tips
Jag har märkt att det börjat knorra(=låta konstigt) när jag vrider på ratten. Ljudet är mest märkbart vid svängmanövrar i låg fart. Både framåt och bakåt.
gäller bilen i sign. Vad är det som ev behöver åtgärdas ......
Tacksam för alla tips
9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98
Det låter som du har för lite servoolja.
Servot kämpar mer ju lägre hastighet du har, därav "krorrar" det mer i lägre hastighet.
Ta en titt i servooljebehållaren om nivån verkligen står på MAX.
Gör den inte det så är det dags att börja leta läckage, gör den däremot det så kan du glömma allt jag skrivit och lyssna på någon annan
Edit: Det är inte helt ovanligt att tryckröret, det som går från styrservopumpen och ner framför bilen, rostar sönder.
Är det nu så att du har ett läckage så kan du be någon att vrida på ratten när motorn är igång samtidigt som du lutar dig under bilens front och kollar om det droppar någon olja där.
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
OK - ska kolla upp styrservonUrsprungligen postat av Travis
9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98
När man vrider fullt, ratten till höger, då hörs knorr, men inte åt vänster, även om bilen är upp pallad och inte i drift.
Tror att felet är i kuggsången men man kan leva med den resten av livet.
Detta är min egen erfarenhet.
Med vänlig hälsning
George
MVH George
9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
Skoda Octavia 1,8T
TackUrsprungligen postat av George
9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98
Är det din bil du pratar om nu eller har du kört trådskaparens bil och beskriver den?Ursprungligen postat av George
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
Jag pratar om min bil.
Vid avstängd motor och båda hjul upp i luften knorr vid full ratt utslag till höger, servo är ur funktion därefter mitt resonemang att kuggstången är antagligen fel på.
MVH George
MVH George
9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
Skoda Octavia 1,8T
På din bil låter det onekligen som att så är fallet, men i trådskaparens bil låter det mer som att det är ett servoläckage.Ursprungligen postat av George
Jag har själv varit tvungen att fetta in rattstången och då lät det lika mycket oavsett hastighet.
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
Är rattstången "lagrad" / upphängd i ett stödlager/bussning som kan behöva smörjas upp?Ursprungligen postat av Travis
Vet att då man pressar ratten i ändlägena så kan servopumpen föra oljud men det här ljudet är helt annorlunda. Det är mer av ett knirkande/knorrande ljud .....
9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98
Jag kommer inte ihåg hur det ser ut där, men någonstans där rattstången var omgiven av en grej fettade jag in.Ursprungligen postat av csan
Om man bara demonterar det som sitter där i krokarna så förstår man konstruktionen.
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
Mitt oljud var att de känns som klick dvs som nått har kuggat över eller om drivknut är dålig , och de hörs mest när jag backar med full rattutslag.
Jag har också fetat båda stång som har kuggar men hjälpte inte.
Som jag sagt tidigare felet finns även när motor är avstängd med F-hjulen upp i vädret.
Med vänlig hälsning
George
MVH George
9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
Skoda Octavia 1,8T
Gud vad dum jag är...
Det första jag borde ha frågat är om det låter när motorn är avstängd.
Gör det det?
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
Har du breda däck på bilen??
En sak jag har märkt på vissa bilar är med lite äldre servo olja i så kan de med bredare däck knorra när man vrider ratten.
De kan bli bättre av att byta olja men oftast inge att bry sig om om de är en gammal bil.
Men kolla upp så nått inte är slitet.
/F