Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Problem att få i växlarna på ng900

  1. #1

    Problem att få i växlarna på ng900

    Hej!

    Ikväll när jag skulle köra en runda så upptäckte jag att det var svårt att få i växlarna. Går först lite trögt för att sen bli helstopp. Försöker man igen så går det men det går trögt och så här är det på alla växlar. Dock är det märkliga att det sen helt plötsligt kan funka kanon och växlar glider i så lätt som dem brukar.

    Någon som vet vad detta kan bero på?

    Lite info om bilen:
    ng900 -97 2.3i 5-växlad manuell.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    558

    Re: Problem att få i växlarna på ng900

    Kärvande koppling som av någon anledning inte kopplar ur helt och hållet ibland?
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  3. #3

    Re: Problem att få i växlarna på ng900

    Skulle kunna vara så. Ska kolla imorron vad det kan vara.

    Men ös gärna på med fler tips på vad det skulle kunna vara om det inte är kopplingen som kärvar.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481

    Re: Problem att få i växlarna på ng900

    kopplingsvajern är min gissning, säkert spännaren som gått sönder och inte spänner tillfredsställande.

    Har haft detta fenomen på 3st ng900 och det har alltid löst sig med ny vajer, dock så gälelr det tydligen att vara nog med vart man köper vajern, har köpt på mekonomen och upplevt varierande kvalitet på dem, en funkade inte alls medans en annan funkade kanon.

    Jag hade börjat emd att byta vajern, tar väl 45min till en timme att byta om man inte gjort det förr, kostar någonstans runt 300kr.
    Det mesta krånglet trycker jag varit all man ska lossa på för att komma åt, paneler under ratten och säkringslådan i motorrummet.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5

    Re: Problem att få i växlarna på ng900

    Är det inte hydraulisk koppling på 97:orna? Annars får jag kolla på det också imorron.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171

    Re: Problem att få i växlarna på ng900

    -97 var sista året med Opel-manövrering av kopplingen vad jag vet!

    M.V.H.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-07-28 klockan 13:29. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7

    Re: Problem att få i växlarna på ng900

    stämmer, såg i Haynes-boken att det var vajer på min.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    893
    Medlem#
    8419

    Re: Problem att få i växlarna på ng900

    Har du provat hur lådan fungerar nu? Fortfarande problem eller är detta löst nu?
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

Liknande ämnen

  1. 9-5 2.3t -02, problem att få i växlarna?
    Av ibanes i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 21:40
  2. Nån växellådsexpert här? Problem att få i växlarna 9-5 -99
    Av Brainy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-02-01, 17:27
  3. Problem med att få i växlarna med sensonic.
    Av Wenner i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 12:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •