Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Byta växellåda samt koppling. vad ska jag tänka på?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    44

    Byta växellåda samt koppling. vad ska jag tänka på?

    Saab 9000 A50 2.3T -97

    Hejsan, efter ett sprucket diffhus och sprängd koppling känns det som att det är dags att byta

    Det jag vill veta med denna tråd är som rubriken säger: vad ska jag tänka på när jag byter koppling och låda? kopplingen har jag tänkt köpa från speedparts (2.3T Aero) Finns det en starkare orginal koppling som passar?

    det är framförallt slitagedelar jag tänker på, sånt jag borde byta när jag endå har allt nere. tex Urtrampningslager?

    Tack på förhand
    Mvh Linuz
    /Linuz

    Saab 9000 2.3T A50 -97

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    4097

    Re: Byta växellåda samt koppling. vad ska jag tänka på?

    packboxarna är bra att byta, lätt när den är lös svårare sen...
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 441

    Re: Byta växellåda samt koppling. vad ska jag tänka på?

    Du behöver förutom koppling:
    - Urtrampningslager.
    - Renoveringssats till slavcylindern alternativt en helt ny slavcylinder. (Finns det minsta defekt inuti, såsom syn/kännbara kanter eller att den är angripen av korrosion, är den inte renoveringsbar. Syna noga och chansa inte på att renovering är möjlig).
    - Vettigt kan vara att renovera huvudcylinder och byta tryckslangen. (Tryckslangar brukar murkna upp inifrån och gummibitar kan lossna och åka in i slavcylindern med haveri som följd).
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    44

    Re: Byta växellåda samt koppling. vad ska jag tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    packboxarna är bra att byta, lätt när den är lös svårare sen...
    Vilka packboxar är det du tänker på? kan du länka till någon sida eller skriva Art nr?
    tack på för hand

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Du behöver förutom koppling:
    - Urtrampningslager.
    - Renoveringssats till slavcylindern alternativt en helt ny slavcylinder. (Finns det minsta defekt inuti, såsom syn/kännbara kanter eller att den är angripen av korrosion, är den inte renoveringsbar. Syna noga och chansa inte på att renovering är möjlig).
    - Vettigt kan vara att renovera huvudcylinder och byta tryckslangen. (Tryckslangar brukar murkna upp inifrån och gummibitar kan lossna och åka in i slavcylindern med haveri som följd).
    tack för ett bra svar.
    jag kommer inte ha tid att se över slavcylindern, så en ny beställs direkt istället.
    är det svårt att renovera huvudcylindern?

    Inköpslista:
    51,4587 Slavcylinder 1190,00
    40,1291 Repsats kopplingscylinder 9000 58,00
    40,6622 Fjäder kopplingscylinder 25,00
    OE,1995 Urtrampningslager 210,00
    PF,5312 Bussningar 345,00
    OE,1812 Kopplingssats 2100,00
    OE,3670 Kopplingsslang 9000 339,00
    (är det värt att lägga till 381kr för en stålomspunnen?)
    Totalt 4267,00
    /Linuz

    Saab 9000 2.3T A50 -97

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 441

    Re: Byta växellåda samt koppling. vad ska jag tänka på?

    Nja, stålomspunnen slang till kopplingen? Jag tycker inte det.

    Slangen sitter ju skyddad mot stensprut och andra nötningar, så det är väl bara för ögats skull en stålomspunnen slang kan motivera ett högre pris.
    Sedan är jag väl inte helt hundra på att samtliga stålomspunna slangar som säljs är så värst lämpade för bromsvätska. Jag har råkat ut för en del bilar med stålomspunna slangar av undermålig kvalité, där gummit luckrats upp inuti på samma sätt som de tidigaste OEM slangarna gjorde.

    Jag skulle satsa på en original från Saab. (Inte från ngn leverantör som säljer nogot Kina-tillverkat skräp. - Men det är jag det.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    44

    Re: Byta växellåda samt koppling. vad ska jag tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Jag skulle satsa på en original från Saab. (Inte från ngn leverantör som säljer nogot Kina-tillverkat skräp. - Men det är jag det.
    Jag fick känslan av girighet när jag såg priset. nästan 400kr kändes inte motiverat
    är det någon mer som kan säga att det inte gör någon större skillnad?
    /Linuz

    Saab 9000 2.3T A50 -97

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    403

    Re: Byta växellåda samt koppling. vad ska jag tänka på?

    Jag har stålombunden på min, den byttes när ja bytte kopplingen.
    Tycker att det gör lite skillnad
    Im As Confused As A Hungry Baby In A Topless Bar
    9000Aero @ Garaget
    Projekttråd @ STCS
    9-3ss Aero @ STCS

  8. #8
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 462
    Medlem#
    6901

    Re: Byta växellåda samt koppling. vad ska jag tänka på?

    Köp orginal slav och orginal slang , du kommer ångra dig annars.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    19

    Re: Byta växellåda samt koppling. vad ska jag tänka på?

    Jag tar och lånar tråden här.

    Jag har en Saab 9000 2,3 ltt -95.

    Jag har bytt hela kopplingskittet(Lamell, tryckplatta och urtrampningslager)
    Och då även växellådan var kass bytte jag den med.

    Efter detta har jag kört i ca 100mil, tills igår kväll.

    Nu på morgonen när jag skulle iväg så sjönk kopplingen i botten.
    (Då får man dra upp den för hand igen)

    Jag har provat att lufta men det hjälper inte.

    ABS-lampan tände igår men slocknade efter en stund.
    och när jag skulle lufta kopplingen hade bromsvätskenivån sjunkit, inte för mycket men ändå.

    Frågan är, är det slavcylindern som gett sig? Eller huvudcylindern?

    Hur kan jag ta reda på det? Känner ju inte direkt för att riva lådan i onödan..

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    28

    Re: Byta växellåda samt koppling. vad ska jag tänka på?

    Ja Du säger att nivon har sjunkit fast inte mycket kollat efter lekage runt slaven? ficklampa runt luftningsnippeln och vid huvudcylindern?
    9000 2.3i Cs 94

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    19

    Re: Byta växellåda samt koppling. vad ska jag tänka på?

    Det var inget läckage vid huvudcylindern men har inte kollat slaven.
    Ska ut och kolla, får väl bita i det sura äpplet och byta i värsta fall..

    Tur i oturen är väl att jag har en fungerande slavcylinder sedan lådbytet...

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    19

    Re: Byta växellåda samt koppling. vad ska jag tänka på?

    Knepigt..

    Hittade inget läckage någonstans.
    Vätskenivån var nog inte förändrad, det var bara att när man skruvar av locket så sjunker ju nivån pga "cylindern" i locket.. När man skruvade på den igen var den som det skulle.

    Men det är något "gnällande" ljud ifrån huvudcylindern, ska prova fixa den med en reparations sats..

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Motala - Linköping
    Inlägg
    53

    Re: Byta växellåda samt koppling. vad ska jag tänka på?

    Hej,

    kan ju även vara att annat fel som jag råkade ut för!
    Se http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=4&t=286164
    Ett löst ändstycke på huvudcylindern
    Plymouth Plaza -57, Volvo V70 2.5T -05
    Saab
    9-5 Aero kombi -01, Saab 9-5 2.3T Nordic Steg 2 -00
    Saab 9-5 2.0T Nordic Steg 2 -99, Se http://www.peom.se

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 445
    Medlem#
    6973

    Re: Byta växellåda samt koppling. vad ska jag tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Köp orginal slav och orginal slang , du kommer ångra dig annars.
    Original slav och huvudcylinder håller jag med om. Men slangen?

    En stålomspunnen är väl av teflon, med en metallstrumpa för att förhindra nötning. Har aldrig hört att det skulle vara dålig livslängd på dessa.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Växellåda, koppling samt turbo Saab 93 2.0t 154hk -99
    Av bravobanan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-27, 21:58
  2. Ska byta koppling og900 -88, ATT TÄNKA PÅ??
    Av fog i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 17:34
  3. Hur byta vxl 900 ng - Turbo samt sätta i en viggen koppling
    Av kvirre i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-07, 12:14
  4. Renovering växellåda samt koppling..
    Av DavidGoden i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-14, 23:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •