Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Knarrande framvagn 9-3ss

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    421

    Knarrande framvagn 9-3ss

    Hej!

    Skriver detta inlägg åt en vän som har en del störande ljud från framvagnen på sin 9-3ss Aero -04. Han har beskrivit det till mig som att framvagnen knarrar (klonkar?) vid farthinder samt att det uppkommer ett "smällande" ljud när han vid stillastående vrider på hjulen. Inte mycket till beskrivning kanske men någon som kanske har ett hum om vad det skulle kunna vara? Jag gissar på att dåliga bussningar orsakar ljudet vid farthindren?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    286

    Re: Knarrande framvagn 9-3ss

    Kolla fjädrarna, min klonkade också vid farthinder/gropar och då var båda fjädrarna fram av och lös bitarna låg i skålarna och klonkade.
    Riktigt vanligt att framfjädrarna går av på ss.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    421

    Re: Knarrande framvagn 9-3ss

    Fjädrarna är nybytta runt om, så dem kan vi utesluta

  4. #4
    Grundladd dinos avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    297

    Re: Knarrande framvagn 9-3ss

    Garanterat stödlagren.....
    Har tendens till att klonka.
    Lätta och billiga att byta
    Sport eller Comfort
    1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
    2004 9-3 2,2 TiD

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Bumpar tråden då jag själv har lite problem med framvagnen på min Saab 9-3 ss Aero 2004a. Det knarrar helt enkelt i framvagnen från båda sidorna när man kör över ojämnheter. Det klonkar ingenting utan ljudet är ett väldigt distinkt knarrande. Ljudet tystnar något ju varmare bilen blir och ju varmare det är ute.

    Kan det då vara stödlagren? Är dem lätta att byta själv? Är det dessa: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._13188763.html ?

  6. #6
    Hej. Kolla pendelstagen. Eller krängningshämmarstag kanske de heter. Ibland kärvar lederna. Hissa upp bilen och vrider dom med en polygrip. Märks direkt om de rår för oljudet. Mvh

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    535
    Knirrstag på Opel språk, dom kommer ju därifrån!!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Hej. Kolla pendelstagen. Eller krängningshämmarstag kanske de heter. Ibland kärvar lederna. Hissa upp bilen och vrider dom med en polygrip. Märks direkt om de rår för oljudet. Mvh
    Citat Ursprungligen postat av Michael Rasmussen Visa inlägg
    Knirrstag på Opel språk, dom kommer ju därifrån!!
    Okej! Byter man krängningshämmarstagen eller byter man någon annan bussning eller något? Är detta något jag klarar av själv tror ni? Bytte krängningshämmarstagen på en Volvo S40 -02 en gång för ett tag sedan utan större bekymmer.

  9. #9
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 067
    Medlem#
    7289
    Citat Ursprungligen postat av Jäder Visa inlägg
    Okej! Byter man krängningshämmarstagen eller byter man någon annan bussning eller något? Är detta något jag klarar av själv tror ni? Bytte krängningshämmarstagen på en Volvo S40 -02 en gång för ett tag sedan utan större bekymmer.
    Du lossar två muttrar, kan dock sitta rätt så hårt.

    Det kan även vara krängningshämmarbussningarna som knarrar också. Brukar låta mer när det är kallt och hörs speciellt om man kör rakt över fartgupp.

    Mvh Marcus

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av Slender Visa inlägg
    Du lossar två muttrar, kan dock sitta rätt så hårt.

    Det kan även vara krängningshämmarbussningarna som knarrar också. Brukar låta mer när det är kallt och hörs speciellt om man kör rakt över fartgupp.

    Mvh Marcus
    Jasså är det så enkelt, härligt! Är det någon ide att bara byta bussningar eller är det bättre att byta stagen? Är det dessa jag ska: http://www.maptunparts.se/chassi/Sta...ab-9-3-ii.html ?

    Knarret har kommit nu när det har blivit kallare ute och ljudet upphör nästan efter man kört ett par kilometer med bilen.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Det smällande ljudet kan nog vara så enkelt att du behöver smörja upp styrstången.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av gnodan Visa inlägg
    Det smällande ljudet kan nog vara så enkelt att du behöver smörja upp styrstången.
    Det smäller inte utan det knarrar som sagt. Ett väldigt högt och distinkt knarrande ljud. Och ljudet upphör nästan när man kört nån mil.

  13. #13
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 067
    Medlem#
    7289
    Citat Ursprungligen postat av Jäder Visa inlägg
    Jasså är det så enkelt, härligt! Är det någon ide att bara byta bussningar eller är det bättre att byta stagen? Är det dessa jag ska: http://www.maptunparts.se/chassi/Sta...ab-9-3-ii.html ?

    Knarret har kommit nu när det har blivit kallare ute och ljudet upphör nästan efter man kört ett par kilometer med bilen.
    Japp det är dom.

    Med din beskrivning på problemet är jag nästan helt övertygad om att det är bussningarna. Låter det nästan som att det skaver någonstans? Har själv haft samma problem. Du kan smörja upp dom ordentligt för att få det att bli tyst, men det bästa är att byta dom. Det är dock lite bökigare än att byta krängningshämmarstagen.

    http://www.maptunparts.se/chassi/bus...5-mm-2005.html

    Mvh Marcus

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av Slender Visa inlägg
    Japp det är dom.

    Med din beskrivning på problemet är jag nästan helt övertygad om att det är bussningarna. Låter det nästan som att det skaver någonstans? Har själv haft samma problem. Du kan smörja upp dom ordentligt för att få det att bli tyst, men det bästa är att byta dom. Det är dock lite bökigare än att byta krängningshämmarstagen.

    http://www.maptunparts.se/chassi/bus...5-mm-2005.html

    Mvh Marcus
    Aa det knarrar som en gammal gungstol ungefär. Det låter som att det är lättare att bara byta stagen rätt av. Lika bra kanske. Är det lika lätt som det verkar?

  15. #15
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 067
    Medlem#
    7289
    Citat Ursprungligen postat av Jäder Visa inlägg
    Aa det knarrar som en gammal gungstol ungefär. Det låter som att det är lättare att bara byta stagen rätt av. Lika bra kanske. Är det lika lätt som det verkar?
    Ja det är lätt att byta stagen, men som sagt tror jag inte det är stagen som gör det. Jag tror det är dom två bussningarna som sitter längre in runt krängningshämmaren. Typ rakt under bilen. Man måste släppa en del på subframen har jag för mig för att byta dom.


    Nr 3 på bilden:
    krangningshammarbussning-fram-25-mm-2005?d=1&w=6009_resize-image.jpg

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Citat Ursprungligen postat av Jäder Visa inlägg
    Det smäller inte utan det knarrar som sagt. Ett väldigt högt och distinkt knarrande ljud. Och ljudet upphör nästan när man kört nån mil.
    vid farthinder samt att det uppkommer ett "smällande" ljud när han vid stillastående vrider på hjulen.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av gnodan Visa inlägg
    vid farthinder samt att det uppkommer ett "smällande" ljud när han vid stillastående vrider på hjulen.
    Det var TS problem för 4 år sedan . Jag bumpade tråden med ett nytt liknande problem som jag har på min bil istället för att skapa en ny tråd.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Slender Visa inlägg
    Ja det är lätt att byta stagen, men som sagt tror jag inte det är stagen som gör det. Jag tror det är dom två bussningarna som sitter längre in runt krängningshämmaren. Typ rakt under bilen. Man måste släppa en del på subframen har jag för mig för att byta dom.


    Nr 3 på bilden:
    krangningshammarbussning-fram-25-mm-2005?d=1&w=6009_resize-image.jpg
    Attans! Drog iväg en beställning igår hos Speedparts på 2st krängningshämmarstag .

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Citat Ursprungligen postat av Jäder Visa inlägg
    Det var TS problem för 4 år sedan . Jag bumpade tråden med ett nytt liknande problem som jag har på min bil istället för att skapa en ny tråd.

    - - - Uppdaterad - - -



    Attans! Drog iväg en beställning igår hos Speedparts på 2st krängningshämmarstag .
    Hahaha såg de nu mitt fel :P

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Men borde jag avbeställa min order hos Speedparts på krängningshämmarstag? Onödig kostnad om det inte är dem som knarrar.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Krängningshämmarstagen är nu bytta men knarret kvarstår. Vill ändå tycka att det blivit aningen tystare i framvagnen. De gamla stagen var väldigt dåliga och behövdes nog bytas förr eller senare.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Knarrande ljud i framvagn OG9-5
    Av surfer i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-10-30, 22:28
  2. [LÖST] Klonkande knarrande i framvagn OG9-3
    Av MaCCe_93 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 15:42
  3. Knarrande framvagn vid köldgrader, 9-3 SS -03
    Av jonlun i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-31, 17:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •