Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: 9-5 -00, skakningar över 120km/h (Balansering eller vad?)

  1. #1

    9-5 -00, skakningar över 120km/h (Balansering eller vad?)

    Hejsan.
    Undrar varför min saab 9-5-00 skakar vid hastighet över 120km/h för balanseringen brukar man ju märka redan vid 90 - 100 km/h?
    och en sak till att när bilen rullar vid låg fart så låter det en viss oljud, som att däcken är dubbdäck eller liknande ljud. Någon som vet något om detta?
    Tacksam för svar

    Edit: Förtydligade trådrubriken så att den uppfyller forumreglernas
    Citat Ursprungligen postat av Forumreglerna
    §3.1 Välj ett ämne som tydligt visar vad tråden du skapar handlar om.
    . Moderator /LM
    Saab 9-5 2.0t -00

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    753

    Re: Balansering eller vad?

    Det är skulle kunna vara själva stommen i däcket som är skadad, detta är inte alltid så lätt att se.

    Har du provat med några andra hjul för att se ngn skillnad?

    Mvh
    Lars
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 977

    Re: 9-5 -00, skakningar över 120km/h (Balansering eller vad?)

    Väldigt vanligt på 9-5. Den som har en åtgärd kommer bli berömd...
    Fredrik J

  4. #4

    Re: Balansering eller vad?

    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Det är skulle kunna vara själva stommen i däcket som är skadad, detta är inte alltid så lätt att se.

    Har du provat med några andra hjul för att se ngn skillnad?

    Mvh
    Lars
    Vad menar du med "själva stommen i däcket" va e det för något?
    Ska prova detta imorgon tack för svaret
    Saab 9-5 2.0t -00

  5. #5

    Re: 9-5 -00, skakningar över 120km/h (Balansering eller vad?)

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Väldigt vanligt på 9-5. Den som har en åtgärd kommer bli berömd...
    Jasså då jag är inte själv om detta? För lite obekvämt är det, men så du menar att det är mycket vanligt att det bli så. Fö det är konstigt förra sommaren så lätt det inte så och inte heller under vintern när jag montera sommardäcken igen då började det, först montera jag 17" fälgar med sommar däck och det lätt så nu har jag monterat 16" fälgar med sommardäck och det låter lite då och då, vid låg fart, men det skakar efter 120km/h det undrar jag mäst varför?
    Saab 9-5 2.0t -00

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 977

    Re: 9-5 -00, skakningar över 120km/h (Balansering eller vad?)

    Min har vibrerat lite i 120 de senaste 15000 milen. Ingenting med 15" vinterdäck. Jag har provat flera uppsättningar hjul och byt väldigt mycket i hjulupphängningen både bak och fram. Jag har accepterat skakningarna nu. 9-5an är andrabil och vi kör sällan 120 med den ändå...
    Fredrik J

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 058
    Medlem#
    1941

    Re: 9-5 -00, skakningar över 120km/h (Balansering eller vad?)

    Som jag skrivit vid några tillfällen tidigare så har jag blivit av med mina vibbrationer. SAAB verkstadens rekomendation var att gå ner i dimmension på hjulen från 18" till 16". Men det var såklart inget alternativ. Anledningen till vibbrationerna beror på någon form av självsvängning. De hävdade att bakvagnskonstruktionen var för bra.

    Genom mina enkla chassie uppgraderingar så har jag blivit av med detta fenomen.
    Polyrethanbussningar i bakvagnens främre länkarmsbussning från Powerflex.
    Sänkfjädrar från G&M
    Stötdämpare från Koni

    Så jag kör fortfarande på 18" & kör i 120km/h på E6:an varje arbetsdag utan att skaka sönder.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 977

    Re: 9-5 -00, skakningar över 120km/h (Balansering eller vad?)

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    De hävdade att bakvagnskonstruktionen var för bra.
    Kul. Jätte kul. För bra. För bra på vadå?

    Bakvagnen på en 9-5 dras med en ganska kraftig toe-in vid fjädringsrörelse (hänger man på en husvagn kan man lätt tro att man glömt dra fast hjulet) och detta ska vara anledningen till varför man inte bör ha pilmönstrade däck, eller iallafall inte däck utan en stabil ytterkant, bak på en 9-5. Att 9-5 också äter stötdämpare bak är ett tecken på att man har lite märkliga fjädringsrörelser. Efter att ha avverkat 4 uppsättningar orginal sitter det nu Konis gula på min bil. Dom har jag haft i snart 10000 mil...
    Är också ganska säker på att vibrationerna kommer sig av någon form av självsvängning. Min vibrerar nästan ingenting med 15" vinterdäck men brukade skaka ganska kraftigt med 16" sommardäck.
    Jag har också powerflex i A-bussningar och Konidämpare. Mina vibrationer har faktiskt minskat på senare tid utan att jag gjort något.
    Fredrik J

  9. #9

    Re: 9-5 -00, skakningar över 120km/h (Balansering eller vad?)

    [quote=Fredrik J]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik / 1941":oy8ehrqb
    De hävdade att bakvagnskonstruktionen var för bra.
    Kul. Jätte kul. För bra. För bra på vadå?

    Bakvagnen på en 9-5 dras med en ganska kraftig toe-in vid fjädringsrörelse (hänger man på en husvagn kan man lätt tro att man glömt dra fast hjulet) och detta ska vara anledningen till varför man inte bör ha pilmönstrade däck, eller iallafall inte däck utan en stabil ytterkant, bak på en 9-5. Att 9-5 också äter stötdämpare bak är ett tecken på att man har lite märkliga fjädringsrörelser. Efter att ha avverkat 4 uppsättningar orginal sitter det nu Konis gula på min bil. Dom har jag haft i snart 10000 mil...
    Är också ganska säker på att vibrationerna kommer sig av någon form av självsvängning. Min vibrerar nästan ingenting med 15" vinterdäck men brukade skaka ganska kraftigt med 16" sommardäck.
    Jag har också powerflex i A-bussningar och Konidämpare. Mina vibrationer har faktiskt minskat på senare tid utan att jag gjort något.[/quote:oy8ehrqb]

    Jo men jag menar det har inte varit så förut men det börja nu i april.
    Saab 9-5 2.0t -00

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 930

    Re: Balansering eller vad?

    Citat Ursprungligen postat av GiiZzMOo
    Vad menar du med "själva stommen i däcket" va e det för något?



    1. Slitbana
    2. Inre tätningsskickt
    3. Gördel/bälte av textil- eller stålkord
    4. Däckstomme
    5. Däckfot med stålwire för passform mot fälgen

    Jag hade ett däck med en skada på stommen som hade separerat & det kändes först i högre hastigheter, för att testa om det är ett av däcken kan du flytta runt hjulen & se om vibrationen flyttar med ett av hjulen!

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 058
    Medlem#
    1941

    Re: 9-5 -00, skakningar över 120km/h (Balansering eller vad?)

    [quote=Fredrik J]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik / 1941":65b0jcaf
    De hävdade att bakvagnskonstruktionen var för bra.
    Kul. Jätte kul. För bra. För bra på vadå?
    [/quote:65b0jcaf]
    Jag kommer inte ihåg helt å hållet, men något i stil med att det var en styv konstruktion som var utvecklad för 16" eller max 17" & att större dimmensioner kunde skapa resonans/självsvängningar. Nått sådant. Jag kan köpa vissa delar av det då konstruktionen har sina år på nacken & att större dimmensioner än 17" troligen inte var aktuellt då. Sen om det bara var snack eller sanning kan jag inte bedömma då jag inte har kunskap om denna typ av konstruktion.

    Hur som så har du varit involverad i dessa disskutioner tidigare. Jag har i.v.f. blivit av med mina vibbrationer, vilket mest troligt beror på att jag förändrat vissa parametrar i grundkonstruktionen.

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 977

    Re: 9-5 -00, skakningar över 120km/h (Balansering eller vad?)

    Det märkliga är att 9-5 är utvecklad med 16" hjul.
    Jag tror det eventuellt har att göra med att 9-5 är väldigt känslig för ovala hjul. Ett ovalt hjul går att balansera men det är fortfarande ovalt.
    Att fenomenet alltid uppstår runt 120km/h antyder också att det uppstår ett resonansfenomen.
    Fredrik J

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 731

    Re: 9-5 -00, skakningar över 120km/h (Balansering eller vad?)

    Den där gummiklossen som satt på de första årsmodellerna i en bärarm bak och som sedan slopades, kan den ha något med detta att göra?
    Var det inte någon form av resonansdämpare men det kanske bara hade att göra med ljudnivån?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 058
    Medlem#
    1941

    Re: 9-5 -00, skakningar över 120km/h (Balansering eller vad?)

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Den där gummiklossen som satt på de första årsmodellerna i en bärarm bak och som sedan slopades, kan den ha något med detta att göra?
    Var det inte någon form av resonansdämpare men det kanske bara hade att göra med ljudnivån?
    Eftersom "GiiZzMOo" har en -00 så borde dessa gummidämpare finnas. Eller kom dem senare? Dock så kan de lossna. Min bil tappade en under garantitiden, vilken ersattes med en ny då jag noterade att den ramlat bort.

    Jag förmodar att dessa dämpare tillkommit av en anledning. Antagligen i efterhand, sett till konstruktionsarbetet, då de sitter monterade på ett eftermonterat & "påhängt sätt". Jag skulle tippa på att det är mer resonansdämpare än ljuddämpare.

    Man kan ju fundera på vad som förändrats i konstruktionen i.o.m. att de inte längre finns med på de senare årsmodellerna. För när t.o.m. SAAB erbjuder 18" till 9-5 sedan några år tillbaka så bör något kallibrerats om på de nyare årsmodellerna. Stötdämpare, fjädrar & gummit i bussningarna kanske har andra värden?

    I WIS kallas den "Dämpare, längslänk".

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 731

    Re: 9-5 -00, skakningar över 120km/h (Balansering eller vad?)

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Den där gummiklossen som satt på de första årsmodellerna i en bärarm bak och som sedan slopades, kan den ha något med detta att göra?
    Var det inte någon form av resonansdämpare men det kanske bara hade att göra med ljudnivån?
    Eftersom "GiiZzMOo" har en -00 så borde dessa gummidämpare finnas. Eller kom dem senare? Dock så kan de lossna. Min bil tappade en under garantitiden, vilken ersattes med en ny då jag noterade att den ramlat bort.
    Jo, det var så jag menade: Att trådskaparens problem kanske uppstått/förvärrats av att den lossnat?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16

    Re: 9-5 -00, skakningar över 120km/h (Balansering eller vad?)

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Eftersom "GiiZzMOo" har en -00 så borde dessa gummidämpare finnas. Eller kom dem senare? Dock så kan de lossna. Min bil tappade en under garantitiden, vilken ersattes med en ny då jag noterade att den ramlat bort./quote]Jo, det var så jag menade: Att trådskaparens problem kanske uppstått/förvärrats av att den lossnat?
    vart sitter dessa gummi precis?
    Saab 9-5 2.0t -00

  17. #17
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 930

    Re: 9-5 -00, skakningar över 120km/h (Balansering eller vad?)

    Citat Ursprungligen postat av GiiZzMOo
    vart sitter dessa gummi precis?
    Om det finns på din kan du inte missa det... ser ut som en stor gummiklump ungefär

    Bild... http://geting.se/image.php/95418-vad_ar_detta.jpg

  18. #18

    Re: 9-5 -00, skakningar över 120km/h (Balansering eller vad?)

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av GiiZzMOo
    vart sitter dessa gummi precis?
    Om det finns på din kan du inte missa det... ser ut som en stor gummiklump ungefär

    Bild... http://geting.se/image.php/95418-vad_ar_detta.jpg
    menar alltså sitter det fram eller bak på bilen? eller vart exakt ska jag kolla?
    Undrar med någon som vet om detta kan bero på att man måste göra en hjulinställning?
    Saab 9-5 2.0t -00

  19. #19
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 930

    Re: 9-5 -00, skakningar över 120km/h (Balansering eller vad?)

    Det står ju i tråden var den sitter.... på längslänken bak!

    Andra namn, länkarm, bärarm!

    Delen som sitter fast i karossen som sen hjulet sitter i!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Den där gummiklossen som satt på de första årsmodellerna i en bärarm bak

  20. #20

    Re: 9-5 -00, skakningar över 120km/h (Balansering eller vad?)

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Det står ju i tråden var den sitter.... på längslänken bak!

    Andra namn, länkarm, bärarm!

    Delen som sitter fast i karossen som sen hjulet sitter i!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Den där gummiklossen som satt på de första årsmodellerna i en bärarm bak
    kan skakningarna bero på att man måste göra hjulinställning?
    Saab 9-5 2.0t -00

Liknande ämnen

  1. 9-5,-04 piper (svagt) högfrekvent 90-120km/h
    Av Hauta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-02-13, 14:40
  2. Bensinförbrukning i 120km/h
    Av MattA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-11-14, 21:24
  3. Ratten vibererar 80-120km/h
    Av Sarkostik i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-06, 22:11
  4. varvtal vid 120km/h
    Av Daniel_hbg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 12:14
  5. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-01-23, 12:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •