Är det någon som har jämfört BSR E85 mot Nordic E85 tyngdpunkt på bränsleekonomi effekthöjning ca 5% ?
BSR minskar effekten men hos Nordic ökar den ända skillnad jag se är att Nordic sätter i fyra nya tändstift.
Är det någon som har jämfört BSR E85 mot Nordic E85 tyngdpunkt på bränsleekonomi effekthöjning ca 5% ?
BSR minskar effekten men hos Nordic ökar den ända skillnad jag se är att Nordic sätter i fyra nya tändstift.
~ 9-5 AERO SC ~
Handlar säkerligen om strategier från företagens sida hur man vill profilera sina etanolprogram. Antingen bränslesparande eller effekthöjande.
Litet tips i all välmening, lägg till i rubriken att det gäller E85-trim och bränsleekonomi. Detta för att underlätta lite för framtida sökningar och för att folk inte ska hetsa upp sig innan de öppnat tråden och läst om vad det egentligen handlar om.
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Är det din 9-5 Aero du syftar på ?Ursprungligen postat av Tjurnacke
Spridarna blir en begränsningsfaktor på den bilen. Nordic skriver Ca 5%. Skulle ju kunna vara så att det blir ganska lika orginaleffekt i slutändan. Just texten 5% är ju på de paket som skall kunna gå att certifiera.
/Fred
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
Ja, har tänkt att konvertera men her ebb i kassan.Ursprungligen postat av Fral
~ 9-5 AERO SC ~
Hej,
Fundera igenom varför du vill konvertera till E85 oöh välj därefter leverantör:
- Vill du fulkonvertera och kunna köra lite billigare på E85? Räkna noggrant på hur många mil du måste köra för att räkna hem kostnaden för konverteringen. Räkna in dubbla oljebyten i kalkylen...
- Vill du konvertera för att kunna regga bilen som miljöbil när det går? Välj en firma som är stor och seriös nog för att klara av det. Personligen har jag i dagsläget svårt att se att någon annan firma än BSR kommer att mäkta med det.
- Vill du konvertera för att få mer effekt? Då är spridarbyte och ytterst välkalibrerade bränslekurvor ett måste, annars lever man på Trioncs adaption och då ligger man en hårsmåä från haveri titt som tätt.
Oavsett vilket tycker jag att alla som etanolkonverterar bör ha en skaplig sudd pengar i resev för ev "följdverkningar" av konverteringen. Har du ebb i kassan? Lägg planerna på is...
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Hej,
Fundera över vilken kapacitet orginalspridarna har och hur mycket mera bränsle E85 som bilen behöver, därefter så klura på om man kan minska eller öka effekten.
En firma som man sällan hör något gnäll(?) om är just BSR, orsak?
En välservad bil är en bra sak om man ändrar s/w.
Mvh
Johan
Ps. Jag har valt 630cc spridare när jag konventerar. Ds.
9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428
Har man svårt att se är det en optiker som gäller.Ursprungligen postat av KK
Både Nordic och BSR har varit remissinstanser i denna process. Att det dragit ut på tiden vad gäller den slutgiltiga lösningen gällande certifieringsförfarandet kan inte de lastas för.
Vad som sker i Örebro får stå för dig. Vad som händer i Norrköping och för den skull också Växjö är inte lika lätt att se (om man ser dåligt)
/Fred
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
Rätta mig om jag har fel nu... men är nordic inte redan certade för detta? Dom gör ju tom konverteringar åt saab vad jag förstått.Ursprungligen postat av KK
Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
Min projekttråd på STCS
Nordic har inte någon certifierad Saabsats framme ännu. Antagligen i detta nu inte någon annan heller (med tillgänglig information på hemsidor)
/Fred
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
Nej, ingen firma är "certad" för att göra etanolkonverteringar. Varje enskild sats måste provas ut och certifieras för sig, och det är både tids- och resurskrävande och därtill kostsamt.Ursprungligen postat av Manick
Nordic gör mig veterligen inga konvertingar åt Saab. Den enda trimfirman som är godkänd av Saab är Hirsch. Möjligen installerar enskilda Saab ÅF fortfarande trim från Nordic, men det är i så fall inofficiellt.
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Att räkna in dubbla oljebyten är väl inte helt riktigt det beror ju på hur låga intervaller man har mellan bytena i dagsläget. Som jag har t.ex 1000mil och är övertygad om att det "räcker" för E85 också. När jag som kör rätt långt gör en snabbräkning sparar jag ungefär 500:- i månaden.
Just turboshit, no real power.
9-3 Aero -01
Varför gör du oljebyte var 1000:e mil?Ursprungligen postat av JeppeK
Troligen för att du är rädd om motorn och vill du vara lika noggran efter konvertering får man nog räkna in ännu ett oljebyte i alla fall.
Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04
Vad som är en modell är inte klarlagt heller. Kan man se T7 som bara en eller ett par modeller, eller måste alla 9-5 2,0t/150, 2,03t/170,2,3t/185,2,3T/220,2,3T/230,2,3T/250 samt 2,3T/260 provas ?Ursprungligen postat av KK
Vissa provningsmoment är med all säkerhet skrivna för att "Flexteklösningar" skall få visa att de fungerar och tex tänder CE om lambdasonden kopplas ur. Detta är ju inte så svårt att få till på en Trionicuppdatering. Dock tar det tid och kostar pengar vid provning.
En annan variant är ju att man certifierar själv hos bilprovningen http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... enDocument
Är certifieringsbiten för dyr för berörda företag kommer det ju bara att bli "privatkonverteringar". Det är ju inte vad Regeringen ville med detta.
/Fred
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
Jag gör det för att jag är rädd om motorn ja. Men att behöva räkna in yttrerligare ett under 1000mil känns väl lite överdrivet. Givetvis byts oljan eller monteras e85 chip i angränsing till ett oljebyte.Ursprungligen postat av Sebastian
Just turboshit, no real power.
9-3 Aero -01
Självklart kan det räknas in som lite överdrivet men om du vill fortsätta hålla samma standard med oljebyten som innan så är det inget konstigt. Det finns nog anledningar att Saab själva har valt den lösningen.Ursprungligen postat av JeppeK
Sedan att det troligen inte är några problem som helst att köra 1000mil på samma olja är en annan sak.
Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04
Hej
lite info från media, men kanske har varit uppe tidigare.
http://www.e24.se/samhallsekonomi/sveri ... 559107.e24
Mvh
Tommy Utengen
9-3 SC 1,9TID
900TTR
Det snabbaste och billigaste trimmet är bort med onödig vikt.