Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 9-5 2.3 B235E

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    26

    9-5 2.3 B235E

    Hej jag har en B235E från -05 är det nåt som skiljer tíll en B235R -05?
    Saab vad annars!!!
    Saab 9-5 kombi Aero -03
    Saab 900 Aero -89

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171
    Turbo, kammar ev spridare, avgasventiler, koppling, drivaxlar.
    Säkert nåt till. Men det är samma kolvar, vev, vevstakar, topplock och motorstyr i övrigt.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Turbo (inkl. vatten och oljerör) och mjukvara skiljer. I övrigt är motorn identisk.

    I drivlinan skiljer även kopplingen..

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171
    Men visst fick B235E nimonic ventiler iom 185hk uppgraderingen som efter en tid byttes tillbaka till standard som innan och på B205?
    Och kammar har jag läst på 900aero.com att de heter 9170895 och sitter bara i Aero... lyfter 0.24mm mera på avgas.
    Fast det kan ju vara ändrat på de senare årgångar som en -05 tex!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Men visst fick B235E nimonic ventiler iom 185hk uppgraderingen som efter en tid byttes tillbaka till standard som innan och på B205?
    Och kammar har jag läst på 900aero.com att de heter 9170895 och sitter bara i Aero... lyfter 0.24mm mera på avgas.
    Fast det kan ju vara ändrat på de senare årgångar som en -05 tex!

    M.V.H.
    Samtliga B235 har inloppskam 9170887 och avgskam 9170895. Avgaskam 9188855 sitter på B205E.

    Insprutningsventiler är 9181322 på samtliga B235 sedan MY00.

    Alla B235 har nimonic ventilerna från och med 2001 såvitt jag förstått det. Dessa sitter också i samtliga B235R samt B205L och B205R från MY00 och senare.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171
    Ok! Där ser man... så 2,3t Biopower har nimonicventiler dessutom.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    280
    Oljetråget skilljer oxå R har en fast gjutning där E har en löstagbar plåtbit.

    /Eric.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9-5 2001 B235E byte motor till B235E från 2005
    Av Docken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-12-27, 13:37
  2. Toppackning 9-5 b235e -02
    Av breakdown89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-01-20, 21:37
  3. ECU-bin till 9-5 B235E M1 EU
    Av segfault i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-03, 20:23
  4. Vevhusventilation B235E
    Av Jocke_v i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 13:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •