Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: 2.3L B202?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 096

    2.3L B202?

    Hej!

    Jag har en 2.3 vev från B234 (kortmotor). Jag har också en og900S med B202. Kan man stroka B202 motor genom att installera 2.3L vev?

    Vilken kombination av stakar/kolvar passar i så fall? Jag har också T5 2.3 stakar/kolvar...passar dessa rakt av tror ni?

    Det vore smutt med 2.3L i min gamla 900 och kortmotor har jag ingen användning av ändå. Dessutom kan bändarskivan komma till användning senare.

    Tack för svaren!
    Signatur...

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Inte på något enkelt sätt. Veven kommer ta i växellådan. Det krävs en hel del modd för att få 2.3an att funka i en og. Hade det funkat lätt hade det nog funnits rätt många og med 2.3

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171
    Dessutom så de som har gjort operationen och slipad vevaxeln, lådan och ev motorn har använt sig av 2,3 långmotorveven.
    Annars passar det aldrig. Så 2,3l kortmotorveven kan du sälja till mig billigt ;-)

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 924
    Mkt jobb, är det ens möjligt alls? Kommer inte kolvarna för högt upp, måste man inte modda så att veven hamnar i ett annat läge?

    Enda anledning att göra detta är väl att få skönt bottenvrid och en helvetes massa effekt längre upp också. Detta kommer döda din S-låda ändå... Finns väldigt mkt lättare grejor att göra för att få mkt effekt i din S, att bygga om veven etc torde vara att börja i helt fel ände.

    Om du nu vill upp i volym så borra istället. Jag har ett block som skall bli motor nu, 2,1 liter. Borrat till 93 mm diameter, alltså samma som 2,1 insprutarna, dock med Turbokolvar etc för rätt komp. Där kan du börja, då har du i alla fall lite mer volym! Fast även det är eg helt onödigt om du inte tänker lyfta ut 400 hästar typ.... Och då måste du ändå plöja ner en sjö av pengar i lådan för att få den att hålla.... Inte lätt det hela!
    MEDLEM 7032.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171
    Det finns ju flera som åker med 2,3lång vev i B202 block.
    Borrat 93mm ger det ca 2,5l. Så det är inte omöjligt men en del slip-pyssel. Annars ska veven passa rakt ner när man har sett till att den går runt.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 096
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Enda anledning att göra detta är väl att få skönt bottenvrid och en helvetes massa effekt längre upp också. Detta kommer döda din S-låda ändå... Finns väldigt mkt lättare grejor att göra för att få mkt effekt i din S, att bygga om veven etc torde vara att börja i helt fel ände.
    Jo, nu är det så att jag har så pass vassa kammar att vridet på mellanvarv är faktiskt ganska beskedligt och vridtoppen kommer någonstans runt 4000 varv. I och med att min turbo fortfarande är ganska liten blåser den 1 bar mellan 3000-4000 varv för att sedan gradvis avta ner till 0.7 på 5500 varv...precis där kammarna går som bäst. Så resultatet är väldigt behaglig och jämn vridkurva från 3000 till 6000 varv.

    Så nog kan man få lådan att hålla fint

    Nar jag har fått igång megaskvätten ska jag mappa laddtryck mot varv så jag får fin och rak vridkurva.
    Signatur...

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 096
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Det finns ju flera som åker med 2,3lång vev i B202 block.
    Borrat 93mm ger det ca 2,5l. Så det är inte omöjligt men en del slip-pyssel. Annars ska veven passa rakt ner när man har sett till att den går runt.

    M.V.H.
    Vilka kolvar/stakar bör man använda i så fall? Tror du att T5 kolvar/stakar funkar i så fall? 2.3L vore perfekt. Borrning till 93mm är lite för mkt. pussel. Att bara slipa ner tråget är relativt lätt. Att borra och fixa med andra kolvar blir för dyrt.
    Signatur...

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171
    Kompressionshöjden på 2,3T kolvar -91-98 är samma som på B202L kolvar.
    Iom att vevstakarna är 147mm i B234L och 134(eller 137???) i B202 så måste kolvarna ha lägre kompressionshöjd.
    TROR inga orginal passa, ska vara nyare T7 kolvar då men de vill man ju inte ha Så det är eftermarknadkolvar som gäller eller satsa på 2,0l

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 096
    Hmm...så receptet är 2.3 långvev med 2.3 t5 kolvar och specialbeställda stakar? Ganska mycket pill...denna bil är lite av billig hobbyprojekt så jag försöker bygga allt utifrån vad jag kan hitta på hyllan/skroten/Biltema (i den ordning).

    Jag har precis spräckt 10000:- gränsen (inklusive inköpsvärde, R-däck och vassare kammar).

    Så det lutar åt en kina-IC och beggad t4 turbo istället.


    När det kommer till växellådan, den har faktiskt hållit utan problem! Hemligheten är aningen för mycket olja, begränsat vrid på mellanvarv och inga amerikanska rivstartstävlingar.
    Signatur...

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 224
    Är det inte 78 mm slag i b202? Jag tycker att om man byter till b234 vev för att få 2,3 liter motor så borde det räcka att använda b234 kolvar och stakar också. Men fela mig gärna om jag har rätt. J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Är det inte 78 mm slag i b202? Jag tycker att om man byter till b234 vev för att få 2,3 liter motor så borde det räcka att använda b234 kolvar och stakar också. Men fela mig gärna om jag har rätt. J.K Nilsson
    Nej, det räcker inte då B202 har lägre deckhöjd (dvs kortare avstånd mellan vevaxelns origo och blockets deck).

Liknande ämnen

  1. ni som kör med B202 i saab 99
    Av grewen i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 21:07
  2. Renovering b202
    Av 900turbotokig i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-27, 22:16
  3. B202= 87 vs 88b ->
    Av Muskedunder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-04, 04:44
  4. Spridare b202 i/t.
    Av Andreas Plars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-01-29, 15:49
  5. Oljepump B202?
    Av Pelleturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-18, 22:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •