Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Bilen dog, Var ej tändkasseten eller luftnmassemätaren

  1. #1

    Bilen dog, Var ej tändkasseten eller luftnmassemätaren

    Hallå där.
    Idag när jag stannade vid rödljusen och sedan skulle köra vidare så vart de en avgasknall(ganska hög,smällde ordentligt) sen dog bilen efter att kört iväg och fått upp farten . Stannade till och försökte starta,då gick den igång en stund men sen dog den igen. Ingen rök eller nått och den låter som vanligt. Så jag försökte starta den igen och varva lite, starta gick bra men när jag varva så dog den. Så fort jag rörde gasen så höll den på o dö.

    Nu så startar den inte utan dör direkt,den låter dock som vanligt, den korta stund den håller igång. Ingen rök som sagt.

    Är det bränslepumpen då? Kan jag själv ta reda på om den är pajj? Vart sitter den?

    OM det skulle vara de så vad kostar de ungefär för ett byte om nån har någon aning?(plats södermanland)

    Bilen är en Saab 9-3 Aero 2001a Nordic trimmad 12500 mil.

    Har hittat samma bränslepump som jag hade/har nu för ca 1000kr(Walbro 255 LPH,High performance fuel pump)

    Extremt tacksam för svar! Ber om ursäkt om det är dåligt formulerat men är bara så trött just nu,fick byta ac pumpen för en 3 veckor sedan och de var ju inte så jävla billigt..

    Mvh Danne

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836
    Hej!

    Bränslepumpen kan du testa genom att lossa returledningen på fuelrailen. Trä på en slang på nippen på fuelrailen och led denna till en flaska eller dyligt.

    Sedan kan du köra pumpen genom att koppla ihop säkring 4 och 32. Orginalpumpen ska klara 700ml under 30s. Klarar din värre Walbro inte detta är det dags att felsöka.

    Alternativ för Walbro kan vara Henko-pumparna som EXD.se säljer. Dessa har jag för mig att är billigare och med samma kapacitet.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    381
    Byte min org. pump förra veckan mot exd´s henko på 275lp/h.
    Antingen plockar du ner tanken eller så klipper du upp baksätet som jag gjorde.
    Bor du i närheten av Eskilstuna så kan du även få låna mitt special verktyg som funkade fin fint

    Kolla gärna min tråd http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... soppa+pump

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836
    Du kan även kolla in följande guide


    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=228670
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 055
    tryckte du till mycket på gasen? dvs "rejsa" lite, kan finnas risk för att du har tryckisär något rör/slangar eller IC mellan turbo och spjället,
    förklarar isåfall varför den startar men sedan dör på en gång, bränslepumpen skulle den vara trasig så BÖR den inte starta alls

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    381
    Knackar man med skaftet på en mejsel på "armaturen" och sedan försöker starta samtidigt så kan det gå att få igång bilen.
    Då är man rätt säker på att det är pumpen.

  7. #7
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av termos
    tryckte du till mycket på gasen? dvs "rejsa" lite, kan finnas risk för att du har tryckisär något rör/slangar eller IC mellan turbo och spjället,
    förklarar isåfall varför den startar men sedan dör på en gång, bränslepumpen skulle den vara trasig så BÖR den inte starta alls

    //T
    Håller med, har varit med om det ett par gånger på olika bilar. Det luriga är att när övertrycket försvinner så hamnar slang/rörbitarna "nästan" i varandra så det är lurigt och se om du inte vet att det är detta du letar efter. Kan äver förklara varför den kan gå som sugmotor men dör när du börjar få övertryck.
    /Johan

  8. #8
    Det var tydligen luftmassemätaren(stavning)...

    Tack för tips!

    //Danne

  9. #9
    Mekanikerna trodde först att de var tändkasseten men de var de inte och sedan trodde han att de var luftmassemätaren(tror datorn visade de) men det hjälpte inte heller..

    vad kan de vara? datorn visar ingenting nu


    mvh danne

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 055
    Citat Ursprungligen postat av termos
    tryckte du till mycket på gasen? dvs "rejsa" lite, kan finnas risk för att du har tryckisär något rör/slangar eller IC mellan turbo och spjället,
    förklarar isåfall varför den startar men sedan dör på en gång, bränslepumpen skulle den vara trasig så BÖR den inte starta alls

    //T
    har du kollat över slangarna och IC

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  11. #11
    Ja han hade kollat de.. Kan de vara chippet?

  12. #12
    Han tror de kan vara trimboxen. Så frågan är vart kan man få tag i en steg 3 box? Kan nordic ha begagnade? Hittade inget här eller på blocket...

    Saab 9-3 aero 2001

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-05, 19:58
  2. Göra hål i tändkasseten?
    Av Olof i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-09-13, 21:36
  3. Hur mkt fel kan de bli om Tändkasseten pajar?
    Av ae86_driver i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 14:05
  4. Hur vet man om tändkasseten är byt??
    Av Bisk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-22, 22:02
  5. Var har tändkasseten för funktion?
    Av Raven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-05-17, 10:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •