Har en 900 -98, 185 hk med två fel.
De senaste 2-3 åren har den ibland startat på tre cylidrar. Detta har blivit lite oftare på senare tid. När det händer går den fjärde igång efter några sekunder, ibland upp till en halv minut.
För 1,5 år sedan gick en spole sönder i tändkassetten (läckte transformatorolja) med våldsamma vibrationer som följd, särskilt vid acceleration. Satte i en begagnad tändkassett. Jag kan inte riktigt säga om startproblemen minskade under en tid efter det bytet eftersom det var ganska sällan det uppträdde.
Tidigt i våras stendog en cylinder vid ett visst laddtryck, överslag i isolatorn i ett tändstift. En mindre nogräknad verkstad satte i fel tändstift, men bilen gick bra.
Lite senare trimmades den av BSR. Efter en tid började den gå dåligt vid lite högre laddtryck. Dock tappade den inte kraft lika konsekvent vid ett exakt laddtryck utan det varierar lite. Det var inte heller så att en cylinder tvärdog på samma sätt som vid överslaget i tändstiftet. Jag satte i rätt sorts tändstift och det blev lite bättre men båda felen kvarstår.
Jag är inne på att byta tändkassetten, men har ingen att prova med. Skall jag behöva gå till en verkstad och konstatera att det är den innan jag går och handlar en ny.
Finns det någon annan trolig orsak till felen? Bränslerelaterat? Någon givare?
Oljan och vattnet ser fina ut.
Långt inlägg, men då kanske man kan få bra svar :-)