Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hur för att veta att WG klocka är sliten?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    194

    Hur för att veta att WG klocka är sliten?

    Hej!

    jag har svajjigt ladd+överladd.. monterade loss turbon och klargjorde att det inte var något allvarligt glapp och inget glapp axialt.. turbon har gått 26000mil som jag vet om.. finns inga papper som säger att turbon är bytt..

    motorn är dock bytt och har gått 2500mil..

    MVn är hel, gjorde ingenskillnad att byta till en ny..
    MVs slangar är hela, inga sprickor och läcker inte.
    ingen tryckförlust på trycksidan..

    wastegaten kärvar inte och är LAGOM trög att dra för hand.. men när jag provtryckte med tryckluften i WG klockan så öppnades den redan vid 0,4-0,6bar där ikring.. vid 1bar var den helt öppen..

    Fråga:

    Hur går jag tillväga för att säkerhetsställa problemet? det mesta tyder på att WG klockan är sliten, men vill vara rellativt säker innan jag köper mig en ny..

    snabba svar uppskattas! alla provsaker görs direkt! så svar fås inom nån timme


    Mvh/ Jonas

    tack i förhand!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    527
    ".. men när jag provtryckte med tryckluften i WG klockan så öppnades den redan vid 0,4-0,6"

    Eftersom den skall öppna vid det intervallet lite beroende på motor och trim så är ju det perfekt. Det är ju väldigt noga att GLT (grundladdtryck) är rätt inställt så jag hade kollat det först. Ska du ha 0.4 så är ju 0.6 ganska fel så att säga.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    194
    Citat Ursprungligen postat av Spets
    ".. men när jag provtryckte med tryckluften i WG klockan så öppnades den redan vid 0,4-0,6"

    Eftersom den skall öppna vid det intervallet lite beroende på motor och trim så är ju det perfekt. Det är ju väldigt noga att GLT (grundladdtryck) är rätt inställt så jag hade kollat det först. Ska du ha 0.4 så är ju 0.6 ganska fel så att säga.

    //Spets
    jag har efter några justeringar ganska så exakt 0,45bar i ladd.. skall gå ut och provtrycka och se när den börjar öppna..


    EDIT:

    Biltemas mätare är rätt svår under 0,5 men den öppnar sig under 0,5 iallafall.. så gissar på 0,4bar ungefär..

    är WG klockan bra då eller?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    656
    Medlem#
    7641
    0,45 är ett bra värde som GLT för fulltryckare.
    Ett svajande ladd kan vara svårt att hitta orsaken till, med jag skulle nog tro att du har felet i en kärvande WG-klaff vilket vanlitvis medför att GLT inte alltid ligger vid 0,45. Det kan bero på en spricka vid WG-klaffens lagring som ofta visar sig först efter att aggregatet blivi varmt. Man får då ett svajande ladd eftersom boxen kompenserar och i bland går man också i laddtrycksspärren.
    Kontrollera därför att GLT ligger stabilt vid 0,45 när aggregatet är vamt samt att WG-armen rör sig jämnt vid ökande/minskande tryck till WG-klockan.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

Liknande ämnen

  1. Gps klocka för löpning.
    Av traskalle i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-06-23, 09:44
  2. Problem med klocka i NG 900
    Av Anders[fin] i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 23:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •