Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Motorhaveri ??

  1. #1

    Motorhaveri ??

    Fick på julaftonen en trevlig julklapp...
    På väg till julfirande i min 9-3 Aero -00 så plötsligt i 90 så sackade motorn (tappade all kraft) och så efter 2 sek så tändes oljelampan samt varningslampan, jag körde in till sidan och stannade direkt, upp med huven och började kolla... olja fanns det (som för övrigt byttes en månad tidigare), inget konstigt så lät den stå lite, efter ett tag startade jag motorn igen och då lät det som krig i motorn..
    Motorn går ju runt och ingen oljelampa lyser så oljetryck verkar finnas, närj jag varvar upp lite så ökar ljudet fast när man släpper tillbaka så tystnar det lite.
    Bilen har nu stått sedan julafton men igår tog jag och gjorde ett komptest och den sista cylindern är det taskigt komp på....
    Nu är jag ingen meckare så är det någon som kan komma med bra tips på vad det kan vara så skulle jag bli lite lyckligare...

    /Johan

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    409

    Re: Motorhaveri ??

    Citat Ursprungligen postat av jober
    Fick på julaftonen en trevlig julklapp...
    På väg till julfirande i min 9-3 Aero -00 så plötsligt i 90 så sackade motorn (tappade all kraft) och så efter 2 sek så tändes oljelampan samt varningslampan, jag körde in till sidan och stannade direkt, upp med huven och började kolla... olja fanns det (som för övrigt byttes en månad tidigare), inget konstigt så lät den stå lite, efter ett tag startade jag motorn igen och då lät det som krig i motorn..
    Motorn går ju runt och ingen oljelampa lyser så oljetryck verkar finnas, närj jag varvar upp lite så ökar ljudet fast när man släpper tillbaka så tystnar det lite.
    Bilen har nu stått sedan julafton men igår tog jag och gjorde ett komptest och den sista cylindern är det taskigt komp på....
    Nu är jag ingen meckare så är det någon som kan komma med bra tips på vad det kan vara så skulle jag bli lite lyckligare...

    /Johan
    Fick byta motor på min när det hände på min en ventil fastnade nere ,inget komp på 4:ans cylinder orsakat av oilsludge.
    Om du servat bilen korrekt och den inte gått mer än 14 000 mil har jag för mig så tar Saab förlängda garanti detta.

    Kristian

  3. #3
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 195

    Re: Motorhaveri ??

    Citat Ursprungligen postat av Kristian Aero
    Om du servat bilen korrekt och den inte gått mer än 14 000 mil har jag för mig så tar Saab förlängda garanti detta.

    Kristian
    Frågan är om den varit trimmad oxå ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  4. #4

    Re: Motorhaveri ??

    Citat Ursprungligen postat av Kristian Aero
    Citat Ursprungligen postat av jober
    Fick på julaftonen en trevlig julklapp...
    På väg till julfirande i min 9-3 Aero -00 så plötsligt i 90 så sackade motorn (tappade all kraft) och så efter 2 sek så tändes oljelampan samt varningslampan, jag körde in till sidan och stannade direkt, upp med huven och började kolla... olja fanns det (som för övrigt byttes en månad tidigare), inget konstigt så lät den stå lite, efter ett tag startade jag motorn igen och då lät det som krig i motorn..
    Motorn går ju runt och ingen oljelampa lyser så oljetryck verkar finnas, närj jag varvar upp lite så ökar ljudet fast när man släpper tillbaka så tystnar det lite.
    Bilen har nu stått sedan julafton men igår tog jag och gjorde ett komptest och den sista cylindern är det taskigt komp på....
    Nu är jag ingen meckare så är det någon som kan komma med bra tips på vad det kan vara så skulle jag bli lite lyckligare...

    /Johan
    Fick byta motor på min när det hände på min en ventil fastnade nere ,inget komp på 4:ans cylinder orsakat av oilsludge.
    Om du servat bilen korrekt och den inte gått mer än 14 000 mil har jag för mig så tar Saab förlängda garanti detta.

    Kristian
    Den har gått en bra bit till... 25...
    Däremot har jag fullt fungerande vevhusvent som det ser ut så oilsludge verkar det inte vara eller??

  5. #5

    Re: Motorhaveri ??

    [quote=Aero++]
    Citat Ursprungligen postat av "Kristian Aero":2sfo6ji1
    Om du servat bilen korrekt och den inte gått mer än 14 000 mil har jag för mig så tar Saab förlängda garanti detta.

    Kristian
    Frågan är om den varit trimmad oxå ?

    Mvh[/quote:2sfo6ji1]

    Nej den var original....

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    TIbro
    Inlägg
    29
    Tja!Hur låter det där oljudet du pratar om ? Mer knackigt ,tickande ?

    johannes

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    409

    Re: Motorhaveri ??

    [quote=jober]
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av "Kristian Aero":3dvkex6n
    Om du servat bilen korrekt och den inte gått mer än 14 000 mil har jag för mig så tar Saab förlängda garanti detta.

    Kristian
    Frågan är om den varit trimmad oxå ?

    Mvh
    Nej den var original....[/quote:3dvkex6n]

    Ok då blir det ingen garanti..min bil var servad på Saab dagen före mitt haveri, så det känns som om de hällt i fel olja.?
    Hoppas inte allt är paj , cylinder ,topp etc för då kanske det är billigare att kolla på skroten efter en motor än att renovera om du inte kan skruva själv vill säga.

    Lycka till.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    775

    Re: Motorhaveri ??

    Citat Ursprungligen postat av Kristian Aero
    Citat Ursprungligen postat av jober
    Fick på julaftonen en trevlig julklapp...
    På väg till julfirande i min 9-3 Aero -00 så plötsligt i 90 så sackade motorn (tappade all kraft) och så efter 2 sek så tändes oljelampan samt varningslampan, jag körde in till sidan och stannade direkt, upp med huven och började kolla... olja fanns det (som för övrigt byttes en månad tidigare), inget konstigt så lät den stå lite, efter ett tag startade jag motorn igen och då lät det som krig i motorn..
    Motorn går ju runt och ingen oljelampa lyser så oljetryck verkar finnas, närj jag varvar upp lite så ökar ljudet fast när man släpper tillbaka så tystnar det lite.
    Bilen har nu stått sedan julafton men igår tog jag och gjorde ett komptest och den sista cylindern är det taskigt komp på....
    Nu är jag ingen meckare så är det någon som kan komma med bra tips på vad det kan vara så skulle jag bli lite lyckligare...

    /Johan
    Fick byta motor på min när det hände på min en ventil fastnade nere ,inget komp på 4:ans cylinder orsakat av oilsludge.
    Om du servat bilen korrekt och den inte gått mer än 14 000 mil har jag för mig så tar Saab förlängda garanti detta.

    Kristian
    Är det "milgräns" på den förlängda mötorgarantin?
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 472
    Medlem#
    6973

    Re: Motorhaveri ??

    Citat Ursprungligen postat av Kristian Aero
    Ok då blir det ingen garanti..min bil var servad på Saab dagen före mitt haveri, så det känns som om de hällt i fel olja.?

    Den förlängda 8-åriga garantin ingen milbegränsning. Dock måste bilen vara servad enligt föreskrifter och kunna styrkas med service-bok.

    Sökte lite och fann bla denna:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=130612

    Att fel olja använts känns som en riktigt vag spekulation. Själv tror jag på ett kolvhaveri, förhoppningsvis oil-sludge relaterat.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    409

    Re: Motorhaveri ??

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Citat Ursprungligen postat av Kristian Aero
    Ok då blir det ingen garanti..min bil var servad på Saab dagen före mitt haveri, så det känns som om de hällt i fel olja.?

    Den förlängda 8-åriga garantin ingen milbegränsning. Dock måste bilen vara servad enligt föreskrifter och kunna styrkas med service-bok.

    Sökte lite och fann bla denna:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=130612

    Att fel olja använts känns som en riktigt vag spekulation. Själv tror jag på ett kolvhaveri, förhoppningsvis oil-sludge relaterat.
    Saab sa till mig 14000 mil, dom kanake ljög
    Mvh

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 965
    Någon fast milbegränsning finns inte, men har bilen gått 17K mil eller mer, så ska allt fotas och skickas till Saab efter nya bestämmelser.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av JohannesBach
    Tja!Hur låter det där oljudet du pratar om ? Mer knackigt ,tickande ?

    johannes
    Låter liter värre än ventilknack... när jag varvar upp lite så ökar ljudet men när jag släpper tillbaka så tystnar det rejält... alltså när det inte är någon belastning på....

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    409
    Citat Ursprungligen postat av jober
    Citat Ursprungligen postat av JohannesBach
    Tja!Hur låter det där oljudet du pratar om ? Mer knackigt ,tickande ?

    johannes
    Låter liter värre än ventilknack... när jag varvar upp lite så ökar ljudet men när jag släpper tillbaka så tystnar det rejält... alltså när det inte är någon belastning på....
    Min hade svårt att hålla varvtal + att den hördes som en V8 på tomgång och ingen kraft.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    TIbro
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av jober
    Citat Ursprungligen postat av JohannesBach
    Tja!Hur låter det där oljudet du pratar om ? Mer knackigt ,tickande ?

    johannes
    Låter liter värre än ventilknack... när jag varvar upp lite så ökar ljudet men när jag släpper tillbaka så tystnar det rejält... alltså när det inte är någon belastning på.... [/quote


    Okej.Det är lite svårt att säga på rakarm men. Ialf för en månad sen körde jag med min ng900T med gasen rätt mycket nertrampad. ialf, så kände jag att den förlora effekt och hörde nåt litet oljud ifrån motor rummet så jag svängde av och kolla och öppna motorhuven men hörde faktiskt inte ett skit så jag gick in i bilen och tänkte åka iväg igen, men är jag väl börja köra iväg så kom ljudet igen.SÅ jag öppna motorhuven igen och gasa där ifrån, och då knackade det rejält ifrån vevlagret. Men det är svårt att säga nåt när man inte hör det i IRL om man säger så.

    /Johannes

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av JohannesBach
    Citat Ursprungligen postat av jober
    Citat Ursprungligen postat av JohannesBach
    Tja!Hur låter det där oljudet du pratar om ? Mer knackigt ,tickande ?

    johannes
    Låter liter värre än ventilknack... när jag varvar upp lite så ökar ljudet men när jag släpper tillbaka så tystnar det rejält... alltså när det inte är någon belastning på.... [/quote


    Okej.Det är lite svårt att säga på rakarm men. Ialf för en månad sen körde jag med min ng900T med gasen rätt mycket nertrampad. ialf, så kände jag att den förlora effekt och hörde nåt litet oljud ifrån motor rummet så jag svängde av och kolla och öppna motorhuven men hörde faktiskt inte ett skit så jag gick in i bilen och tänkte åka iväg igen, men är jag väl börja köra iväg så kom ljudet igen.SÅ jag öppna motorhuven igen och gasa där ifrån, och då knackade det rejält ifrån vevlagret. Men det är svårt att säga nåt när man inte hör det i IRL om man säger så.

    /Johannes
    Om det är vevlagret får man då taskig komp på cylinder..

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    409
    Om det är vevlagret får man då taskig komp på cylinder.. [/quote]

    Nej det får man inte, antingen en ventil som är hängd eller hål i en kolv, finns inte mycket annat.
    lämna in bilen så du får hjölp med att hitta felet.
    När du komptestade visade det 11 bar på alla utan 4:an så är jag 99% säker på ovanstående.


    Kristian.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Kristian Aero
    Om det är vevlagret får man då taskig komp på cylinder..
    Nej det får man inte, antingen en ventil som är hängd eller hål i en kolv, finns inte mycket annat.
    lämna in bilen så du får hjölp med att hitta felet.
    När du komptestade visade det 11 bar på alla utan 4:an så är jag 99% säker på ovanstående.


    Kristian.[/quote]

    Ja det var 11 på alla utom den sista där var det bara ca 4.... kanske inte riktigt 11 på den tredje men... om den sista kolven är slut borde inte ljudet kunna lokaliseras till den då? Tycker det låter allmän..

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 045
    Medlem#
    4097
    Man kan tyvärr få dålig komp av dåligt vevlager.

    Min kära föredetta motor. dunkade kolven i toppen med hjälp av det glapp den fått när vevlagret gick.
    Kolven såg ut som köttfärs uppe på och ventilerna fick stryck så dom inte höll tätt.
    Vi körde väldigt lite efter att det började låta illa men det räckte.

    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    409
    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Man kan tyvärr få dålig komp av dåligt vevlager.

    Min kära föredetta motor. dunkade kolven i toppen med hjälp av det glapp den fått när vevlagret gick.
    Kolven såg ut som köttfärs uppe på och ventilerna fick stryck så dom inte höll tätt.
    Vi körde väldigt lite efter att det började låta illa men det räckte.

    Mvh Per
    Jovosst dåligt lager kan leda till hål i kolv eller krokig ventil som medför dåligt komp, det var så jag menade.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Motorhaveri OG9-3 Aero B205R
    Av Aero_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 18:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •