Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Kilrem på 9000 med AC?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    49

    Kilrem på 9000 med AC?

    Hej där ute. Jag ska hjälpa en kompis ikväll och spänna kilremmen på hans 9000 från 91. Den skriker så pass att de inte är fysiskt möjligt att komma närmare än 10 meter från bilen utan att må riktigt dåligt.

    Det är alltså kilremmen som driver AC-kompressorn och en grej till (servopump tror jag).

    Frågan är alltså, hur man spänner åbäket. Sitter det nån spännrulle eller ska man släppa på typ AC-klumpen och spänna med den? Isåfall, vart sitter bultarna, är de svårt att komma åt och vad är de för verktyg man kommer behöva?

    Jag frågar eftersom jag kommer få stå ute i mörkret och snön och göra jobbet så de vore skönt att veta så mycke som möjligt. Om det är nån som har en bild så är det mycket uppskattat.

    Tack på förhand.. Mvh// Chrille

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 297
    Medlem#
    9481
    generatorremmen byts, inget man "spänner"..... iaf inte på en saab,

    läs faq så står de hur man gör
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=165691

    finns ju 2 anledningar till att remmen inte är spänd som den ska.
    1: remmen är slut (vanligast)
    2: remspännaren har gått sönder (ovanligt?)
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 518
    Nja, gäller det en 9000 -91 så har väl dessa vanliga mekaniska spännare om jag minns rätt?
    Kom inte den automatiska spännaren strax därefter?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 297
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Nja, gäller det en 9000 -91 så har väl dessa vanliga mekaniska spännare om jag minns rätt?
    Kom inte den automatiska spännaren strax därefter?
    verkar bero på vilken motor man har?

    2,3an verkar ju inte ha samma som 2,0an om man kollar på vad speedparts säljer.

    men även om de är mekaniska spännare så är de väl rekomenderat att byta remmen om den slirar, risken är ju bara att den går av om man spänner en utsliten rem?

    kollar man speedparts så ser det ju ut att va samma spännare till alla utom 2,0 85-93?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 518
    Jag tolkade "kilrem" som att det var fråga om den äldre formen av remmar och spännare samt att 2.3 är relativt ovanlig av årsmodell -91.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    49
    Men återigen måste jag notera. Detta handlar INTE om den breda generatorremmen (polyremmen), utan om den smala kilremmen som driver AC-kompressorn. Och enligt motorcentrum här i S-vall så finns de ingen sträckare på den remmen utan man ska tydligen spänna den genom fästet på AC-kompressorn. Och eftersom remmen är fräsch, utan torrsprickor eller skador så är det med största sannolikhet spänningen på AC-kompressorn som halkat lite, så tänker jag inte byta den när bilen knappt i sig själv är värd pengarna som remmen kostar.

    Men frågan lyder fortfarande, hur sitter det, med vad sitter det och är det nån som har en bild?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    49
    Kan även tillägga att det handlar om en 2,0!

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 518
    Citat Ursprungligen postat av Quinna
    Men frågan lyder fortfarande, hur sitter det, med vad sitter det och är det nån som har en bild?
    Jag har en del bilder i "den blå boken" troligen finns det i Haynes också.

    Hastigt inscannade, ursäkta kvalitén:




    Edit: Hela den boken finns i Timrå.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Quinna
    Men frågan lyder fortfarande, hur sitter det, med vad sitter det och är det nån som har en bild?
    Jag har en del bilder i "den blå boken" troligen finns det i Haynes också.

    Hastigt inscannade, ursäkta kvalitén:




    Edit: Hela den boken finns i Timrå.
    Du är en ängel. Problemet löst. Man ska alltså spänna remmen med hjälp av AC-kompressorns magnetkoppling om man nu kan säga så. Många tummar upp för min vän i Timrå!

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 162
    B202 -85-93 har mekanisk manuell spännare.
    Alla 2,3l -90-98 har samma och hydralisk spännare.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    B202 -85-93 har mekanisk manuell spännare.
    Alla 2,3l -90-98 har samma och hydralisk spännare.

    M.V.H.
    Återigen så tänker du på Polyremmen som driver generator osv, och inte på kilremmen som driver ACn!

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 146
    Det sitter mekanisk spännare även på remmen till AC´n på B202
    Den remmen har ett separat spännhjul på samma konsol som kompressorn.

    Kolla så det inte är kompressorn som skurit
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    49
    Det sitter inget fler hjul på den remmen överhuvudtaget, utan den rullar enbart på vevaxel, AC och på den pumpen som sitter under ACn. Och om du kollar på bilden ovanför så ser du att spänningen sitter i AC-kopplingen. Och att kompressorn skurit har jag svårt att tro eftersom den fortfarande kyler som den ska.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 146
    Nä, den remmen går bara runt vevaxel, kompressor och spännhjul. Allt annat drivs av multiremmen, dvs vattenpump, servo och generator.

    Hjulet med vertyg som visas på bilderna är spännhjulet under kompressorn. Det man ser till vänster om spännhjulet på bilderna är vattenpumpen utan slangar
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 162
    Jag har rivit i några bilar, en -90:a B202 senast innan Jul och den hade iaf mek spännare till bägge remmar.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 473
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Quinna
    Det sitter inget fler hjul på den remmen överhuvudtaget, utan den rullar enbart på vevaxel, AC och på den pumpen som sitter under ACn. Och om du kollar på bilden ovanför så ser du att spänningen sitter i AC-kopplingen. Och att kompressorn skurit har jag svårt att tro eftersom den fortfarande kyler som den ska.
    Detta är spännhjulet för kilremmen till AC-pumpen. Du använder:

    1st blocknyckel med 17-fattning och
    1st blocknyckel med 12, 13 eller var det kanske 14-fattning.

    Lossa den lilla skruven/muttern som vanligt. Spänn upp remmen lagom med den stora nyckeln. Lås med den lilla igen. Klart!

    Detta görs enklast ovanifrån i motorrummet.


    Och ja, alla B202 har mekanisk spännare till polyv(multi)-remmen som driver resten av grejerna...


    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 518
    I hastigheten blev det ju lite tokigt med bilderna, dessa säger mer tror jag:

    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Ca Pris på kilrem till 9-5 tid 1,9?
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-07, 23:01
  2. Styrrulle (kilrem/drivrem ) rasslar!
    Av Foued25 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-20, 11:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •