Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: E85 konvertering till 9000?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    725

    E85 konvertering till 9000?

    Hejsan.
    Men tanke på de stegrande bensinpriserna så har en mer miljövänlig (och självklar effektvänlig ) syn på tillvaron skaffats.
    Har funderingar på att konvertera den gammla 9000 jag har till E85.
    Har googlat runt lite men inte hittat så mycket (kanske jag som är dålig på att söka), men jag undrar om det finns några färdiga satser till 9000 motorn?

    Det är en 2.3 högtrycksturbo från 93 med trionic system.
    Hur mycket är det egentligen att göra till ett sådant bygge? soppa pump måste bytas, spridare? mjukvaran? styrbox för insprutet?

    All hjälp uppskattas.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    617
    Min 9000 2.3t -94 har jag etanolkonverterat, eller kanske inte jag, utan Nordic. Visserligen en automatare, men ändå.

    Allting är org. på bilen bara annat program.

    Uppskattningsvis ca 270hk.

    Pendlar till/från jobbet med den, 30-40 mil i veckan. Funkat skitbra nu i de dryga 2 månaderna den gått på E85.

    Rekommenderar det starkt fast en manuell är nog lite bränslesnålare å kanske roligare.


    MVH Oskar
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    725
    jag har en manuell och som du säger så är den nog lite soppa snålare.
    Men hur mycket ökade förbrukningen efter konverteringen?
    Och vad kostade det på nordic (chipning ingick då eftersom 270hk plockades ur den)?
    Kör du på ren e85 eller blandar du i bensin?

    Har hört att man ska byta olja efter var 500mil med e85 eftersom den inte smörjer lika bra som bensinen (låter logiskt).

    Hittade även denna tråd när jag googlade
    http://www.402m.com/lokala-forum/boras/ ... hanol.html
    , då blev man nästan lite orolig, men som andra sagt så tror jag mest att biltillverkarna vill sälja sina nya miljöbilar.
    Men då finns inga möjligheter att omregga den med etanol för att få miljöpremie på skatten
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    617
    Nu ligger den på runt 1.2l/milen blandad körning, innan så var det väl runt 0.9l/milen.

    Jag vet inte riktigt va det kostar nu, men bara ringa å snacka med dom.

    Kör på bara E85, pumpen låter frisk fortfarande iaf, men finns kanske risk att man får byta den å bränslefiltret snart.

    Det är klart, ju oftare du byter olja, desto bättre.
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    725
    tyckte dock effekt ökningen verkade lite mager om man följer sifrorna på deras hemsida.
    220hk och 330nm på ett steg 1, det är en ökning på 20hk och noll i ökning på NM.

    blev det såpass mycket högre med bara e85?
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    617
    Min bil var en av de första automatarna de gjorde, därför blev det en "individuell mappning". Därav den höga effekten.

    De vanliga "stegen" är väl mer safe så att säga.
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

Liknande ämnen

  1. Trionic 5 konvertering till 9000
    Av Skalman79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2014-08-31, 16:47
  2. LH konvertering till T5
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 10:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •