Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Byta kylare gick åt helvete! Nu kom nästa problem...

  1. #1
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 539
    Medlem#
    7567

    Byta kylare gick åt helvete! Nu kom nästa problem...

    Kylarjävlen pajade samma dag som jag bytte lambdasonden.
    Jag som var så glad att bilen äntligen gick som den skulle igen.
    Nu går den inte alls

    Nu har jag i alla fall fått tag på en ny kylare genom EXD som fick den levererad av Röijer som hämtade den av nån skåning, tror jag och tagit ledigt så jag ska ha tid att byta.

    Så, är det lurigt att byta, vilka andra saker måste man ta bort?
    Verkar ju inte sitta så många grejer ivägen.

    Kollade i Haynes-boken, där står det att man måste ta bort mellankylaren, men jag ser ingen mellankylare

    Bilen är den i signaturen.


    MVH Mig Själv
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 583
    Mellankylare är förmodligen IC:n...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 503
    om du har originalturbo osv,kan du ta den uppåt genom motorutrymmet,dock så sitter IC fastskruvad i kylaren framifrån. Går nog att komma åt underifrån.
    Ska det vara riktigt lätt att komma åt så plocka av frontspoilern,går ju bara på nån minut.

    /M
    Akta skinnet!

  4. #4
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 539
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    om du har originalturbo osv,kan du ta den uppåt genom motorutrymmet,dock så sitter IC fastskruvad i kylaren framifrån. Går nog att komma åt underifrån.
    Ska det vara riktigt lätt att komma åt så plocka av frontspoilern,går ju bara på nån minut.

    /M
    Tackar för det, ska ge mig ut på en gång och byta!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  5. #5
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 539
    Medlem#
    7567
    Det gick verkligen helt åt helvete att försöka byta kylare.
    Fick efter mycket om och men loss fronten och IC:n, men kylaren fick jag aldrig loss, så nu står jag med en bil som inte går att köra och en hög skruvar som jag inte vet var de ska sitta.

    Ingen i Stockholm som vill ha nåt att göra?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 741
    Medlem#
    9176
    Då har du åtminstone genomgått kurs 1A i bilmekandet!

    Dvs man skall hålla reda på hur och vart alla prylar satt och skruvar, brickor och annat lägger man i tex en burk och skriver på vart dom hör!
    Kort är också bra att ta (eller rita skisser) om man är ovan med det man gör!

    Nästa gång går det garanterat bättre (om du lärt dig något av denna gång)!

    Per L

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 531
    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Då har du åtminstone genomgått kurs 1A i bilmekandet!

    Dvs man skall hålla reda på hur och vart alla prylar satt och skruvar, brickor och annat lägger man i tex en burk och skriver på vart dom hör!
    Kort är också bra att ta (eller rita skisser) om man är ovan med det man gör!

    Nästa gång går det garanterat bättre (om du lärt dig något av denna gång)!

    Per L
    Gamla 2L glassbyttor är eminenta i detta sammanhang. Kan återanvändas och går lätt att skriva direkt på plasten.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  8. #8

    hej

    var i stockholm bor du?

  9. #9
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 529
    Berätta gärna vad som gick snett lr vad som sitter, så tror ja säkert vi kan hjälpa dig här.
    Man lär sig bäst av sina misstag och "göra om göra rätt".
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  10. #10
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 539
    Medlem#
    7567
    Per L Ge mig en halvtimme så ska det inte va några problem att sätta tillbaka allt, tror jag
    Blev så jäkla frustrerad över att jag inte fick loss kylaren att jag bara skruvade ihop lite slafsigt och sket i det.


    svarten95 Huddinge, om det säger dig nåt?


    evo_460 Asså, jag tog bort fronten, lyktorna o blinkers, tutan, skruvarna och de där rostiga fästena för kylaren, men den satt som berget.
    Haynes-bokens beskrivning tycker jag är allmänt luddig och man måste byta kapitel hela jäkla tiden för att "Ta bort mellakylaren. Detta hittar du i kap. 3.4" "För att ta bort mellankylaren måste du demontera blablabla. Detta hittar du i kap. 11.9" Osv...
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    682
    Men visst sitter kylaren närmast motorn.....
    Det är ju inget som behöver plockas bort förutom fläkten. Du tar ju kylaren från insidan och behöver varken ta bort "mellankyl" eller front???
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 503
    Citat Ursprungligen postat av Aerofreak
    Men visst sitter kylaren närmast motorn.....
    Det är ju inget som behöver plockas bort förutom fläkten. Du tar ju kylaren från insidan och behöver varken ta bort "mellankyl" eller front???
    IC:n sitter med skruvar in i gaveln kylaren,eller är det ac-kylaren? nu blev jag konfys,var ett tag sen man skruvade med an originalbil,nånting är det som är fastskruvat iaf.

    /M
    Akta skinnet!

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    682
    Kommer inte heller ihåg exakt men jag vet att jag har tagit en kylare utan problem inåt.
    AC-kylaren sitter ytterst och den hänger på Intercoolern och kan vara dragen med skruvar men det påverkar inte själva kylaren.
    På ena sidan sitter oljekylaren men den behöver man bara lossa något så får den sitta kvar medan man lyfter ur kylaren. En skruv demonteras upptill och en lossas något från kylarens gavel.
    Fläkten sitter också med två skruvar i botten och ett kontaktstycke. Själva kylaren tror jag bara sitter i med ett övre fäste och är istucken i två bussningar i botten.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 654
    Hm... Nu ska vi see om jag minns rätt. Gjorde detta för nåt år sedan, nästan.
    Hur som, jag har för mig att AC kondensorn sitter fastskruvad i vattenkylarens gavlar, två i respektive nedre hörn och någon längre upp? har jag för mig. Dessa skruvar går samtidigt igenom gavlarna på IC:n. Ordningen utifrån sett blir alltså kondensor-LLK-Vattenkyl. På högra gaveln på vattenkylet sitter oljekylet fastskruvat. Bort. Sen sitter det en -två skruv skruvat in i kylarbalken, den mellan skärmarna, skruvat in från motorrumsahållet och in i kylarbalken. Bort med det fästet, sitter mitt uppe på vattenkylet skulle jag tro. Sen tar man slangarna, 3st. Sen kablar för fläkt. Sen ska vattenkylet gå att dra rakt upp. Kan sitta rätt tungt i sina nedre gummibussningar, men det bör gå fint med lite styrka.. Dessutom är det trasigt det du ska ta bort såå.. ja.


    /Johan, med visst teflonminne.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  15. #15
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 989
    Citat Ursprungligen postat av Aerofreak

    Kommer inte heller ihåg exakt men jag vet att jag har tagit en kylare utan problem inåt.
    AC-kylaren sitter ytterst och den hänger på Intercoolern och kan vara dragen med skruvar men det påverkar inte själva kylaren.
    På ena sidan sitter oljekylaren men den behöver man bara lossa något så får den sitta kvar medan man lyfter ur kylaren. En skruv demonteras upptill och en lossas något från kylarens gavel.
    Fläkten sitter också med två skruvar i botten och ett kontaktstycke. Själva kylaren tror jag bara sitter i med ett övre fäste och är istucken i två bussningar i botten.
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Hm... Nu ska vi see om jag minns rätt. Gjorde detta för nåt år sedan, nästan.
    Hur som, jag har för mig att AC kondensorn sitter fastskruvad i vattenkylarens gavlar, två i respektive nedre hörn och någon längre upp? har jag för mig. Dessa skruvar går samtidigt igenom gavlarna på IC:n. Ordningen utifrån sett blir alltså kondensor-LLK-Vattenkyl. På högra gaveln på vattenkylet sitter oljekylet fastskruvat. Bort. Sen sitter det en -två skruv skruvat in i kylarbalken, den mellan skärmarna, skruvat in från motorrumsahållet och in i kylarbalken. Bort med det fästet, sitter mitt uppe på vattenkylet skulle jag tro. Sen tar man slangarna, 3st. Sen kablar för fläkt. Sen ska vattenkylet gå att dra rakt upp. Kan sitta rätt tungt i sina nedre gummibussningar, men det bör gå fint med lite styrka.. Dessutom är det trasigt det du ska ta bort såå.. ja.


    /Johan, med visst teflonminne.
    Själv fick jag för mig att det var 1st 900R det skulle bytas kyl på men det kanske var"Mammas 9000 CS -92" det gällde?

    Mvh TD
    CH43J6 m.m.

  16. #16
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 113
    Medlem#
    2555
    Tolkade det oxå till slut som 900R, därför strunta jag i det!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #17
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 260
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Citat Ursprungligen postat av Aerofreak
    Men visst sitter kylaren närmast motorn.....
    Det är ju inget som behöver plockas bort förutom fläkten. Du tar ju kylaren från insidan och behöver varken ta bort "mellankyl" eller front???
    IC:n sitter med skruvar in i gaveln kylaren,eller är det ac-kylaren? nu blev jag konfys,var ett tag sen man skruvade med an originalbil,nånting är det som är fastskruvat iaf.

    /M
    ICn sitter i samma fästen som krockbalken. AC-kondensorn kommer jag inte ihåg, kapade av ett av dess fästen för att få på min IC är allt jag kommer ihåg.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 654
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Själv fick jag för mig att det var 1st 900R det skulle bytas kyl på men det kanske var"Mammas 9000 CS -92" det gällde?

    Mvh TD
    Aah tusan. Det fanns en Opel där också, missade den pyttelilla signaturtexten. Glöm allt jag sa...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  19. #19
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 539
    Medlem#
    7567
    Till alla som är osäkra på vad det är för bil så är det alltså min 900.
    Får hjälp av en Volvo-raggare idag, så får vi se hur det går
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 473
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Får hjälp av en Volvo-raggare idag, så får vi se hur det går
    Kan ju bara sluta på ett sätt...
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Byta kylare på OG9-5 B308
    Av Anders_SAAB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-12, 18:39
  2. AC-reparation som gick åt helvete...
    Av ankan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 14:39
  3. Nästa problem, spjällhus
    Av Calan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 19:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •