Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: avlastingnsventil 93ss

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    22

    avlastingnsventil 93ss

    nån som vet hvor AV på 9-3ss sitter monterad?
    kan man byta ut den med en annan resirk ventil?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 527
    Medlem#
    5737
    Den sitter integrerad i turbon.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    22
    så man kan inte setta inn en annan?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 281
    Varför vill du byta mot en annan? Original funkar perfekt och släpper även ifrån sig ett härligt fnysande ljud vid lite mer inspirerad körning. Vill du att den ska höras mer är det bara att byta luftfiltret mot ett insatssportfilter. Även ett enkelt steg 1 trim gör fnyset lite mysigare... haha.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Varför vill du byta mot en annan? Original funkar perfekt och släpper även ifrån sig ett härligt fnysande ljud vid lite mer inspirerad körning. Vill du att den ska höras mer är det bara att byta luftfiltret mot ett insatssportfilter. Även ett enkelt steg 1 trim gör fnyset lite mysigare... haha.
    jag har allerede montert open air, og jag har bsr steg 4 trim og undrade derfor på om den originale AV var for dårlig. fikk det här som svar av tommy utengen som jobbar på hirsch:

    Om du skal montere eller bytte ut den originale dumpventilen på en 207 motor (4 sylindret turbo bensin motorer i nye 93) så sitter den integrert i turboens kompressor, det finnes ikke noen av du du har der som passer bolt on, den originale ventilen klarer høye trykk, og denne kan og er styrt åpnings tid via styresystemet i både T7 og T8, om du nå absolutt skal bytte den ut behøver du og ta bort den som sitter der, plugge det hullet med en plate, eller en plate med hull/rør som du kan montere den nye ventilen på, men jeg skjønner ikke helt vitsen med og bytte den ut, men ønsker man mer ptsshhh lyd så………………
    Men sørg alltid og få den luften som du slipper ut, inn så det ikke blir borte noe av den allrede målte luftmengden, en std dumpventil som sitter på T5 og T7 klarer nok mer en 1,1bar da en original Aero kan som mest lade opp i mot 1,4bar under ekstreme forhold.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 513
    Citat Ursprungligen postat av janod
    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Varför vill du byta mot en annan? Original funkar perfekt och släpper även ifrån sig ett härligt fnysande ljud vid lite mer inspirerad körning. Vill du att den ska höras mer är det bara att byta luftfiltret mot ett insatssportfilter. Även ett enkelt steg 1 trim gör fnyset lite mysigare... haha.
    jag har allerede montert open air, og jag har bsr steg 4 trim og undrade derfor på om den originale AV var for dårlig. fikk det här som svar av tommy utengen som jobbar på hirsch:

    Om du skal montere eller bytte ut den originale dumpventilen på en 207 motor (4 sylindret turbo bensin motorer i nye 93) så sitter den integrert i turboens kompressor, det finnes ikke noen av du du har der som passer bolt on, den originale ventilen klarer høye trykk, og denne kan og er styrt åpnings tid via styresystemet i både T7 og T8, om du nå absolutt skal bytte den ut behøver du og ta bort den som sitter der, plugge det hullet med en plate, eller en plate med hull/rør som du kan montere den nye ventilen på, men jeg skjønner ikke helt vitsen med og bytte den ut, men ønsker man mer ptsshhh lyd så………………
    Men sørg alltid og få den luften som du slipper ut, inn så det ikke blir borte noe av den allrede målte luftmengden, en std dumpventil som sitter på T5 og T7 klarer nok mer en 1,1bar da en original Aero kan som mest lade opp i mot 1,4bar under ekstreme forhold.

    Ja vel, det hvar vel svar klart nokk fra Utengen. Best at la vaere.


    Hilsen Tony
    Sierra 2,3 Aero

Liknande ämnen

  1. Motorolja i 93ss v6?
    Av Phed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-07-19, 23:18
  2. 93SS 03 död
    Av Hackee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-24, 13:57
  3. 5-vxl VS 6-vxl 93ss
    Av MicEE i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-12-03, 00:21
  4. slutsteg 93ss
    Av saab_per4mance i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-14, 22:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •