Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Laddtryck BSR steg 3, NG900

  1. #1

    Laddtryck BSR steg 3, NG900

    Hej! Har nyligen installerat en BSR steg 3 box i min NG900. Har sedan tidigare öppet JR filter, 2,5" avgas från katten, dock inte racekatt eller 3" framrör. Skall givetvis byggas/införskaffas inom kort. Min fråga är: hur mycket bör bilen ladda? En kompis kör Speedparts steg 3 på sin 900, dock med 3" framrör och annan katt. Den laddar 1,2 bar, org. laddtrycksmätaren går upp mot mitten av det röda fältet. Jag saknar annan laddtrycksmätare än original, men min org. mätare går upp till det röda och precis lite över, endast någon millimeter. Kan det vara så att org. framröret stryper såpass mycket?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    528
    Du bör nog inte köra runt med Steg 3 utan rätt hårdvara. Det finns en anledning till att det ska vara 3" downpipe till steg 3. Någon mer haj på ämnet kommer säkert att beskriva varför i annat inlägg.

    Ang. laddtryck så kör jag Nordic steg 1 på min ng900 och den laddar 1.2 bar vilket motsvara lite över hälften på det röda på orginalmätaren.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Björketorp
    Inlägg
    120
    Jag kör med steg2 från bsr och den laddar mellan 1.2-1.3 och den kan toppa 1.45 ngn gång men ligger oftas på 1.2-1.3 Bar, jag har pratat med min ÅF om steg3 då bör man andvända hela kittet 3" framrör och 2.5" från kat, och då skall det vara deras grejer eftersom det är anpassat efter deras mjukvara.

    Nu kanske jag är ute och cyklar när jag säger detta, men jag har hört att om man inte får ut avgaserna tillräckligt snabbt så kan man få turbo ras, men det är ju som sagt bara vad jag har hört....
    http://www.garaget.org/Simba1
    Saab 900 2.0T 96:a Nordic Steg2
    Medlemsnr: #7255

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 420
    Medlem#
    9481
    helt spontant tänkt så har du blivit lurad på din steg3box?

    ÄVEN om avgaset gör lite stopp så borde väl det ändå ladda en bit in på det röda, någon/några mm gör ju tom ng900 original, min kan ibland ladda en 2-4mm in på det röda när det är gynsamt och den är helt original.

    Skaffa en riktigt laddtrycksmätare och se vad du får, sen skaffa rätt avgas, men jag är ändå skeptisk, bilen MÅSTE ju ladda MER med ett steg3 chip i än vad den gör med std box även om inte hela avgaset är rätt, en steg1 box skulle ju tom ladda mer i nuläget.

    De jag ställer mig frågande till, ÄR det en RIKTIGT Steg3 box du köpt på BSR eller nått du köpt av någon halvskum nisse?

    Sen tycker jag ju din polares steg3 chipade bil borde ladda mer? eller är det verkligen 1,2bar på steg3, med tanke på att de är 0,85 eller i närheten original så låter 1,2 lite för ett steg 3?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 988

    Re: Laddtryck BSR steg 3, NG900

    Citat Ursprungligen postat av SJ_Pro_Tuner
    , dock inte racekatt eller 3" framrör. Skall givetvis byggas/införskaffas inom kort.
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=208511

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  6. #6
    Såg annonsen innan, men tack för påminnelsen!

    Köpte boxen begagnad, kanske är så illa att det inte är en steg 3. Men det är märkbar skillnad mot original, det råder det ingen tvekan om. Skall tilläggas att jag, dumt nog i ren hast tankade BF95 på bilen precis efter monteringen. Är ju självklart givet att tanka 98 nu när den är chippad, tänkte konstigt nog inte på det. MVH Simon

  7. #7
    Sitter det en BSR dekal eller liknande på boxen? Det skulle ju isf antyda ganska starkt att boxen kommer från BSR. Frågan är dock om steg3 med för klent avgassystem kan ladda samma som orginalprogget. Tycker isf att laddet vore likna det som uppnås med steg1 isåfall. Är du säker på att motorn är fräsh i övrigt? ingen check engine lampa eller liknande?

  8. #8
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 894
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    helt spontant tänkt så har du blivit lurad på din steg3box?

    ÄVEN om avgaset gör lite stopp så borde väl det ändå ladda en bit in på det röda, någon/några mm gör ju tom ng900 original, min kan ibland ladda en 2-4mm in på det röda när det är gynsamt och den är helt original.
    Även om man får stopp i avgaset så brukar laddtrycket gå upp högt en kort stund för att sedan sjunka. Ungefär så borde det vara även med denna bilen om det nu är så att framröret är problemet.

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Sen tycker jag ju din polares steg3 chipade bil borde ladda mer? eller är det verkligen 1,2bar på steg3, med tanke på att de är 0,85 eller i närheten original så låter 1,2 lite för ett steg 3?
    Laddtrycket är långt ifrån ensamt avgörande för effektökningen. Med andra ord kan man utan vidare få ut "Steg3-effekt" med enbart 1,2 bar i laddtryck. Vad som är bäst för moroten låter jag däremot någon annan avgöra.

  9. #9
    Det sitter en BSR dekal på boxen, och så vitt jag vet är motorn frisk.Ingen CE lampa eller några sådana konstigheter. Frågan är om det är något annat som begränsar laddtrycket. Tryckläckage eller något dylikt kanske.

Liknande ämnen

  1. vad ska en ng900 med steg 1 från nordic ha för laddtryck?
    Av Zankan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-26, 02:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •