Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Ryck vid lätta gaspådrag?? vad kan det vara för fel?

  1. #1

    Ryck vid lätta gaspådrag?? vad kan det vara för fel?

    Har en 9-5 aero -00 som rycker till lite i hela bilen varje gång man gasar till lite.
    Typ duttar på gasen.
    Tex när man gasar och motorbromsar osv...

    Varm eller kall spelar ingen roll.

    vad kan det vara för fel? tror det är en del som har samma problem.
    tackar för svar.
    Mvh /Anders

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 691
    Rycker som i typ misständer och går orent eller kan det vara så att någon motorkudde är dålig så det är därför bilen rycker till?
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  3. #3
    tjena!

    den liksom hoppar till varje gång man duttar till på gasen.

    det är väl motorn då som rycker.

    Har en på jobbet (35år) som hade chippat sin 9-5 vector -02 som sa det att det dära rycket försvann helt å hållet efter "trimningen".

    Vill ju veta vad som kan orksaka detta fenomen??

    Mvh /Anders

  4. #4
    Luftläckage, Fel på tändmodulen, Tändstift. Det finns en hel hög med olika saker det kan vara, Kontrollera tändstift, Se om du kan låna någon annars Tändmodul och testa så ingen vacumslang läcker.
    Saab 9-5 2,3t. Där har ni ren ondska.

  5. #5
    Men allt beror på hur mycket den rycker. Alla bilar rycker när man klamrar till gasen sen släpper, Har med kopplingen att göra. Men försök beskriva problemet bättre.
    Saab 9-5 2,3t. Där har ni ren ondska.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    688
    Jag har samma problem i min. Går mest jävligt vid stadskörning då det är mycket gas och stopp. Hoppar till när man duttar på gasen och man får reglera duktigt med kopplingen för att det ska flyta på.

    Har haft bilen på verkstad för koll av momentstag och motorkuddar men dom säger att det inte är något fel. Har för mig att detta uppstod efter 13000 mila servicen då vevhusventilationen byttes ut mot senaste version. Har även fått tändkassetten bytt på garanti. Felet försvann ej efter 15000 mila servicen då stift och annat byttes ut.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    238
    Min rycker också ibland, blev lite bättre när jag bytte spjällhus och nya tändstift. Har kollat med startgas men allt är ok. Börjar fundera om det kan vara motorkudde stagen som har dåliga bussningar.
    /Magnus

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    955
    hej
    har haft samma ryck i min 9-5 -04 2.0t det mesta försvann när jag chippade den, den hade då ryckighet ( kängurubensin ) vid växling 2-3 och 3-4 känndes som om spjället öppnade i två steg ( rengöring hjälpte ej ) blev avsevärt mindre ryck när jag tankade 98 ( innan chip ) fanns en del ryck vid viss körning men så gjorde jag rent tryck givaren i laddröret vid dumpen och i inloppet = inga ryck går även att köra på 95
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  9. #9
    Ja att det försvinner när man chippar verkar ju underligt.
    Ska nog ta å kolla tändstiften. en början kanske.

    Men som du Idlewild säger så har vi nog samma problem, men det känns inte som att det kan vara motorkuddar eller nåt annat sånt.

    det verkar som om nåt spjäll kärvar lite vid växling mellan lite gas och motorbroms. Mycket irriterande. Den har ju heller inte gått såå mycket 10500 mil.

    Mera idéer är välkomnat.

    Mvh /Anders

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av bosabengt
    Ja att det försvinner när man chippar verkar ju underligt.
    Ska nog ta å kolla tändstiften. en början kanske.

    Men som du Idlewild säger så har vi nog samma problem, men det känns inte som att det kan vara motorkuddar eller nåt annat sånt.

    det verkar som om nåt spjäll kärvar lite vid växling mellan lite gas och motorbroms. Mycket irriterande. Den har ju heller inte gått såå mycket 10500 mil.

    Mera idéer är välkomnat.

    Mvh /Anders
    Man kanske skulle ge sig på att rengöra spjällhuset och givare m.m? Dock verkar det i dom flesta fall vara så att bilen hamnar i limp home läge när spjällhuset börjar ge sig.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  11. #11
    ja visst det skulle man ju kunna göra.

    vilka givare tänker du på då?

    jag har länge tänkt på att byta tändstift och att slänga i total fuel injection cleaner. det skadar ju inte att testa.

    Hör av dig om du har fått nån rätsida påt.

    mvh /Anders

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    248
    Min 9000 ryckte ganska mycket förra veckan men bara vid gaspådrag, jag bytte tändstift och då gick den helt rent igen.. fattar inte hur det kunde bli så, jag ringde då och frågade holmgrens och dom sa att när en bil rycker så är det oftast:

    #Tändstiften
    #Tändkassetten <--- Bara på saab 9000
    #Bränslepumpen

  13. #13
    Ok det kan manju ha i åtanke när man ska ta ut saaben i vår.

    Ska även kolla när bensin filtret ska bytas, ska väl bytas vid 16000 milars.

    Ett tag kvar.

    Mvh /Anders

  14. #14
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 930
    Citat Ursprungligen postat av bosabengt
    Ska även kolla när bensin filtret ska bytas, ska väl bytas vid 16000 milars.

    Ett tag kvar.

    Mvh /Anders
    Ska bytas vid 11000 milsservicen!

    Som andra sagt tidigare... testa först att byta stift, min småryckte också innan jag bytte sist, försvann direkt med nya fräscha NGK!

  15. #15
    Asså är det redan då dem byter det filtret!
    ok

    min saab har inte kommit dit än =O)

    Förresten är det service vid 11000 mil??

    är det inte vid 12000mil?? ska kolla.......

    Hmm vilka serviceintervaller är det på 9-5 aero -00??
    P1 P2 eller P3 ??? om det är P1 intervall (2000 mils intervall) så ska den ju servas vid 11000 13000 osv. och 11000 milars är ju en stooor service =O(.
    Tror det är dags snart för den servicen.



    Mvh /Anders

  16. #16
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 930
    Citat Ursprungligen postat av bosabengt
    P1 intervall (2000 mils intervall) så ska den ju servas vid 11000 13000 osv. och 11000 milars är ju en stooor service
    Enligt serviceboken är det detta som gäller!

    Men det skadar inte att byta olja var tusende mil för att minimera risken för att oljekvaliteten ska bli dålig pga oilsludge problemet!

  17. #17
    Hur har det gått för er som hade småryck vid gaspådrag???

    LarsLars: var sitter tryckgivaren i tryckröret??

    Idlewild: Hur har det gått med din bil? Rycker den eller har du fått ordning då det?


    mvh // Anders

Liknande ämnen

  1. Ryck vid gaspådrag på 3-4-5 växel, 9-5
    Av _mattis_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-25, 21:48
  2. Konstigt ryck vid gaspådrag?
    Av kRYSSET i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-20, 17:39
  3. Hack / ryck vid gaspådrag
    Av Xman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 20:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •