Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Max varv?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 024
    Medlem#
    6874

    Max varv?

    Hur Långt kan man varva en org bottendel T5?

    Hänger org lyftare med till 7500/8000rpm med 10,4 lyft?

    Bör ju kunna hålla ett tag ialla fall!



    Mvh/Roberth

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 781
    Det är nog klart olämpliga varvtal för en 2.3 med tanke på kolvhastigheten. Sen börjar väl tryckarna skumma oljan vid såna varvtal? Har jag hört, har ingen egen erfarenhet längre än 7000 rpm
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  3. #3

  4. #4
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 228
    Medlem#
    3186
    2,3t har jag inte sett någon som varvat mer än 7000rpm med originaldelar.

    2,0l motorn har jag sett folk som varvat tilll 9000rpm efter balansering osv.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Hej,

    På en 2,3 med t ex 268:or kan du lägga varvstopp på 7.400-7.500 rpm om du har hårdare ventilfjädrar. Håkan har kört så i 2-3 säsonger. Vill minnas att Ronny körde liknande varvstopp med sina 276:or.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    2,0l motorn har jag sett folk som varvat tilll 9000rpm efter balansering osv.
    Och med mekaniska istället för hydrauliska lyftare.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 228
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    På en 2,3 med t ex 268:or kan du lägga varvstopp på 7.400-7.500 rpm om du har hårdare ventilfjädrar. Håkan har kört så i 2-3 säsonger. Vill minnas att Ronny körde liknande varvstopp med sina 276:or.

    Mvh

    KK
    Med original bottendel?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Med original bottendel?
    Jupp.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 203
    Har hört flera som varvar mera än 7000varv på 2,3:an. Mitt stopp ligger på 7200 eller 7300 och jag har dragit i varvstoppet ett antal gånger!
    7500 har nog ett antal och där kanske gränsen går... sedan har ett fåtal vad jag läst varvat frygt 8000varv och det har hållt ihop.
    Någon som har hört om någon 2,3l som knäckt vevstakar på övervarv? Inte jag iaf men det kanske finnns någon...
    Det KAN ju vara så att de dimensionerat 2,3:ans vevstakar mera än 2,0:ans kanske?
    Sugis 2,3i har ju orginalvarvstoppet på 6500varv och det kan ju inte vara utan marginal!
    Men helt klart kan man ju varva 2,0:an säkert 1000varv mera minst men innan man varvar mycket så ska nog stumma tryckare till om man ska utnyttja 2,0:ans fördel.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 685
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    2,3t har jag inte sett någon som varvat mer än 7000rpm med originaldelar.

    2,0l motorn har jag sett folk som varvat tilll 9000rpm efter balansering osv.
    Jonas aka #18t# orginalbotten balanserad med mekaniska 8500 ca
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 024
    Medlem#
    6874
    OK! Tack för svaren, så i med stumma tryckare, sen är de ba å varv!
    Tills det rasar då förstås!

    Blir så dålig toppfart med "gamla" Quaife lådan med varvsoppet på 7k.


    Mvh/Roberth

  12. #12
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259
    Org. lyftarna är hydrauliska och kommer skumma upp oljan när du varvar så mycket, vilket inte är direkt bra.

    Teoretiskt ska det gå att varva 8000rpm på 90mm slag utan större bekymmer, 8300 är teoretiskt max om jag kommer ihåg korrekt. Detta är med mekaniska tryckare.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 705
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Teoretiskt ska det gå att varva 8000rpm på 90mm slag utan större bekymmer, 8300 är teoretiskt max om jag kommer ihåg korrekt.
    Utifrån kolvhastighet eller vad?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 228
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av aero-eskilstuna
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    2,3t har jag inte sett någon som varvat mer än 7000rpm med originaldelar.

    2,0l motorn har jag sett folk som varvat tilll 9000rpm efter balansering osv.
    Jonas aka #18t# orginalbotten balanserad med mekaniska 8500 ca
    Jaja, då kanske man skulle våga sig på att varva lite mer med 2,3t man har då
    ///Mackanized
    Tillbaka

  15. #15
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Teoretiskt ska det gå att varva 8000rpm på 90mm slag utan större bekymmer, 8300 är teoretiskt max om jag kommer ihåg korrekt.
    Utifrån kolvhastighet eller vad?
    Medelkolvhastigheten, har det nedkluddat i något av mina 5 st block av överslagsräkning på Saabdelar

    har för mig att det blir något i stil med
    25 m/s kritiskt medelhastighet (ungefär)

    rpm=(kolvhastighet*60)/(2*slaglängd)

    kolvhastighet i m/s och slaglängd i m.

    25*60/(2*0.09)=8333rpm

    Vid 24 m/s får man 8000 rpm
    Vid 23 m/s har man 7666 rpm
    Vid 22 m/s är det 7333rpm

    Vid original varvstopp 6200 rpm är medelhastigheten 18,6 m/s


    Om jag minns rätt... orkar inte leta reda på alla kladdblock

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 024
    Medlem#
    6874
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Org. lyftarna är hydrauliska och kommer skumma upp oljan när du varvar så mycket, vilket inte är direkt bra.

    Teoretiskt ska det gå att varva 8000rpm på 90mm slag utan större bekymmer, 8300 är teoretiskt max om jag kommer ihåg korrekt. Detta är med mekaniska tryckare.
    Låter bra!

    8150rpm blir nog alldelens utmärkt då!

    Ps, tack för alla svar utan jidder!

    Mvh/Roberth

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 740
    Medlem#
    10798
    2,3 liters motorn har 90 mm slag och 147 mm långa vevstakar. Vid 8000 rpm så får man således en medelkolvhastihet på 24 m/s, en max acceleration på 41250 m/s^2, en maximal kolvhastighet på 39,3 m/s som inträffar vid 74,7 respektive 285,3 grader efter ÖDL.

    Med en kolvacceleration på 41250 m/s^2, om vi antar en fram och återgående massa på 600 gram, så kommer den maximala belastningen på vevstaken orsakad av tröghet att vara ca 25 kN (2,5 ton).

    För att det ska vara någon mening med dessa varvtal så är det också viktigt att ha en bra topp. Med en medelkolvhastighet på 24 m/s så når man mycket höga gashastigheter i inloppsportarna.

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 783
    SaabJohan> Mycket intressant som vanligt..

    Hur är det med B204 motorn?
    Om man kör med smidda kolvar och org. stakar (153mm) eller med 9-5ans vevstakar 159mm vad blir skillnaden?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 797
    Hej !

    8000 varv.... Tänkt på smörj o kylsystem?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    dalarna
    Inlägg
    343
    DrBoost skrev:

    Hej !

    8000 varv.... Tänkt på smörj o kylsystem?

    Hej påre, som vanligt har du tänkvärda svar. Men det är just d. Man får ju tänka själv så hjärnan håller på att ramla ur.

    Varför svarar du alltid med något kryptiskt svar? Är lite nyfiken bara?

    Är det bara för att du tycker att folk ska använda hjärnan själv och att det inte ska vara för lätt.

    Tänk va vi skulle vara mycket klokare om du skrev ner all din kunskap i alla frågor. Fast det skulle ju kanske ta lite väl mycket av din tid.


    Ursäkta OT. Intressant tråd förutom mitt inlägg.

    mvh
    99a og900, såld resp klotad
    -91 2,3t 9k U.C http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207187
    -95 2,3t 9k Såld

Liknande ämnen

  1. Max varv på en 2,3:a med T5?
    Av Break out i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 20:00
  2. Seg i maskin under 3k varv..
    Av Freeboo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-12, 11:57
  3. tappar varv
    Av Tias i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-07-30, 20:38
  4. Varv stopp
    Av Johmar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-21, 10:10
  5. Hög varv
    Av Saab900_Galning i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-04, 13:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •