Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hjälp me LH trim. knacksensor jävel

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    dalarna
    Inlägg
    343

    Hjälp me LH trim. knacksensor jävel

    Hoj.

    Verkar ju finnas ett gäng LH trimmare här inne. Dock så varken hörs eller syns dom speciellt mycket, vilket e liet synd tycker jag.
    Har pulat i en större luftmassemätare, lika många % större på arean som spridarna. (projektråden där d står lite mer exakt va ja gjort http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207187)

    I början så funka den lite halvknackigt. Sen gjorde ja rent lite slangar, MV, kolla wastegaten och prova. Funka lite bättre.

    Sen tog ja ur knacksensorn. Då funka han perfekt tills check engine lampan tänds, då blir d glt bara.

    Satte då dit några tillklippta packningar på knacksensorn. Funka bra en provkörning. (runt 15 minuter)
    Sen var ju ut igår då tändes check engine lampan igen och d blir glt...
    Funkar ju bra efter att man plockat bort pluskabeln en stund.
    Men sen tänds ju lampan igen efter ett tag.
    Farsgubben ska plocka hem mecotechen (felsökningsinstrument) i helgen så ska vi kolla så att de tverkligen är knacksensorn som tänder check engine lampan. Dock tror ja d.

    Är det någon som vet några andra sätt man kan lura knacksensorn på?
    Går det att koppla bort den?
    Och ja, ja vet att den fyller en funktion, och vilken funktion den fyller.


    Mvh Patrik
    99a og900, såld resp klotad
    -91 2,3t 9k U.C http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207187
    -95 2,3t 9k Såld

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    496
    Prova att plassera den så här. Fungerar bra med min 9000turbo med EZK tänning och APC(ganmmal modell), då jag inte vill att APC skal reglera turbotrycket.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    dalarna
    Inlägg
    343
    Jag antar att det är knacksensorn du satt på undersidan av insuget. Smart..

    Min knacksensor ser ju annorlunda ut, man gängar i knacksensorn.
    Men det går ju att använda samma princip, det blir inga felkoder då alltså. Ivf inte på din bil.
    För d verkar ju som boxen vill ha någon typ av signal, men inte den min motor ger ifrån sig tydligen..

    Men ja ska nog prova något liknande, om vi inte hittar på nåt annat under helgen.

    Tackar.

    mvh
    99a og900, såld resp klotad
    -91 2,3t 9k U.C http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207187
    -95 2,3t 9k Såld

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    dalarna
    Inlägg
    343
    Men förutom att lura an mekaniskt.

    De borde ju gå att lura an "elektriskt" också.
    Ingen som har gjort nåt sånt?
    99a og900, såld resp klotad
    -91 2,3t 9k U.C http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207187
    -95 2,3t 9k Såld

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    885
    Frågan är ju om knacksensorn gör någon nytta om man sätter den på insuget? Tvivlar starkt på det faktiskt..

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    496
    Citat Ursprungligen postat av T-PWR
    Frågan är ju om knacksensorn gör någon nytta om man sätter den på insuget? Tvivlar starkt på det faktiskt..

    Mvh. Mathias
    Det är inte meningen heller, men den måste ju vara innkopplad och det måste vara ett viss input til den för att APC ska fungera. Det är kopplat så för jag kör med EZK tänning som også har knacksensor och jag vil inte ha både tänningsreglering och tryckreglering vid spikning.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    955
    hej
    det hörs ju på namnet varför man har den grunkan om den reglerar ner för spik så gör den ju bara sitt jobb, hur vet du / ni att den gör fel?
    en högvarvs spik kan ni inte höra, det gör knacksensorn ,om inte den skulle göra detta så har vi kolvar med titthål i.
    att då koppla bort den är ju att tigga om bekymmer / hål i plånbok.
    om den nu reglerar ner utan spik så är det något annat som triggar givaren åtgärda det i stället. det är viktigt att den monteras på rätt ställe, åt rätt håll, på rätt sätt, och rätt moment givetvis
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    dalarna
    Inlägg
    343
    hej
    det hörs ju på namnet varför man har den grunkan om den reglerar ner för spik så gör den ju bara sitt jobb, hur vet du / ni att den gör fel?
    en högvarvs spik kan ni inte höra, det gör knacksensorn ,om inte den skulle göra detta så har vi kolvar med titthål i.
    att då koppla bort den är ju att tigga om bekymmer / hål i plånbok.
    om den nu reglerar ner utan spik så är det något annat som triggar givaren åtgärda det i stället. det är viktigt att den monteras på rätt ställe, åt rätt håll, på rätt sätt, och rätt moment givetvis
    Jo ja vet ju att den fyller sin fukntion. Men nu håller ja ju på med ett fulbygge. Det är inga stora pengar med i matchen, så hål i plånboken behöver du inte va orolig för. Ja håller bara på å provar hur mycket hästar man kan plocka ur.

    Vad menar du me att den måste sitta åt rätt håll?
    Skall d spela någon roll?
    Det är ju bara en gänga in i blocket.? Förklara gärna mera.

    Och vad menar du med, på rätt sätt?
    Går la bara o sätta an på ett vis om man inte gör som tidigare talare att man satte den på ett annat ställe för att få mindre känslighet.

    Sen angående momentet, detta är väl bara för att den är anpassad för att sitta vid det momentet, men om man sätter den lösare så skall den väl inte vara lika känslig.? Finns det nå mera bakom detta?

    Mvh
    99a og900, såld resp klotad
    -91 2,3t 9k U.C http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207187
    -95 2,3t 9k Såld

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    955
    hej
    den som visas på bilden skulle i alla fall monteras snett bakåt vä bakom startmotorn på den gamla 202 motorn.
    sensorn ger en volt spänning, drar man för hårt så kan manbygga in en förspänning ( volt) tror den ger c:a 0.2 volt tomgång, sätter man den för löst kan man få lite självsvängningar, det är en sorts accelerometer och dom är väldigt känsliga.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  10. #10
    Ser att du håller på med knacksensorn... tänkte höra med dig vilken färg på kabeln ska sitta vart i skon för när jag monterade bort motorn satt det så hårt att då hoppade kablarna ur...


    Mvh. mathias

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240
    På jämkebilar brukar man tydligen montera fiberbrickor mellan sensor och block för att den inte ska höra allt skrammel.

    2,3T 91-92 är tydligen lite känsliga vad gäller knacksensorn.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Gullig jävel
    Av 180bak i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-19, 17:14
  2. Hjälp Ang trim till Saab 9000 Aero.
    Av Floyd i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-08-17, 08:48
  3. APC och knacksensor hjälp
    Av loka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-17, 11:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •