Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: 2.3T Kortiskolvar mot långmotorns dito.. Skillnad?

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 519

    2.3T Kortiskolvar mot långmotorns dito.. Skillnad?

    Tjenare!

    Köpte ju fyra 2.3T Kolvar/Stakar ifrån en kortmotor.. Men det visade sig att att en kolv var av märket "Mahle" och de andra "APE" lr något sådant..

    Alltså annorlunda.. Vilket inte är bra eller?

    Då jag ev. fått tag på nya långmotorkolvar så funderade jag på om jag skulle kunna använda dessa istället??

    Vad skiljer på kolvarna?

    Glömde en sak, Ska stakarnas "överfall" vara lite sega att få bort.. Nästan knacka lite försiktigt med en mejsel så de trillar av??

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    Kolvar av olika fabrikat får inte blandas i en o samma motor.
    Skillnaden mellan dem ? Ingen aning.

    Skulle bli klart förvånad, men undrens tid är inte förbi, om långmotorkolvarna visar sig lämpliga.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 519
    Dr.Boost.. Okej, var också lite tveksam till det där om att kolvarna var av olika fabrikat.. Varför jag märkte det var när jag skulle plocka bort ringarna.. Såg att dem såg annorlunda ut mot kolvbulten..

    Sen läste jag på insidan "Mahle".. Kan inte vart så att de e 1st långmotor kolv ja fått??

    Ska ta fram mina nya och läsa på..

    Ingen som vet något om stakarnas "överfall"..?

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 963
    överfallen kan vara tröga och få av...
    [ Porsche 996 Turbo X50 -03 ] [ SAAB 9-5 2.3t vector combi -08 Hirsch ]
    [ SAAB 9-3 SS TTID aero -10 ]

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    183
    Nu e jag inte helt säker, men jag tror att det funkar så här...

    Om en kolv e byggd av "åsa nisses vedbodstrim" och den andre av mahle så borde det funka ändå, bara dimensionerna är samma, OCH en sak till... de måste väga lika mycket. Det har med balansen i motorn att göra vad jag förstår.

    Men om alla kolvar väger lika mycket och har precis samma dimensioner, det vill säga att de passar så ser jag ingen anledning till att de inte ska fungera..

    //Chang

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    dalarna
    Inlägg
    338
    Jag fick knacka o bända lite försiktigt för att överfallen skulle lossna när ja tog bort mina.

    mvh Patrik
    99a og900, såld resp klotad
    -91 2,3t 9k U.C http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207187
    -95 2,3t 9k Såld

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 118
    skulle aldrig köra med 2 olika märken i min motor.. ändå om dom väger lika mkt
    Subaru Legacy

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 139
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Kolvar av olika fabrikat får inte blandas i en o samma motor.
    Skillnaden mellan dem ? Ingen aning.

    Skulle bli klart förvånad, men undrens tid är inte förbi, om långmotorkolvarna visar sig lämpliga.
    Hej, varför skulle inte det gå att köra med kolvar från en B234 lång i en B234 kort, om bägge är "turbokolvar".
    Är det inte samma mått på komphöjden, kolvbulten, stakbredden osv. Bägge är ju gjorda för kolvkylning också...

    Personligen så tror jag att undrens tid inte är förbi
    "Utan tvivel är man inte klok"

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 519
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Kolvar av olika fabrikat får inte blandas i en o samma motor.
    Skillnaden mellan dem ? Ingen aning.

    Skulle bli klart förvånad, men undrens tid är inte förbi, om långmotorkolvarna visar sig lämpliga.
    Hej, varför skulle inte det gå att köra med kolvar från en B234 lång i en B234 kort, om bägge är "turbokolvar".
    Är det inte samma mått på komphöjden, kolvbulten, stakbredden osv. Bägge är ju gjorda för kolvkylning också...

    Personligen så tror jag att undrens tid inte är förbi
    Precis detta jag undra över då jag lyckats få tag på Fyra nya långisar...

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171
    Jag har kikat på både kort och lång 2,3T kolvar och ser mycket liten skillnad!
    Samma vevstakar men olika djup på kolvgrytan.
    Ser ingen anledning till att de inte skulle fungera i tom en B2x5motor.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    Citat Ursprungligen postat av Chang
    Nu e jag inte helt säker, men jag tror att det funkar så här...

    Om en kolv e byggd av "åsa nisses vedbodstrim" och den andre av mahle så borde det funka ändå, bara dimensionerna är samma, OCH en sak till... de måste väga lika mycket. Det har med balansen i motorn att göra vad jag förstår.

    Men om alla kolvar väger lika mycket och har precis samma dimensioner, det vill säga att de passar så ser jag ingen anledning till att de inte ska fungera..

    //Chang
    Man ska inte banda kolvar av olika fabrikat, punkt slut.

    Vad det beror på kan du fundera på en stund.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 519
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Jag har kikat på både kort och lång 2,3T kolvar och ser mycket liten skillnad!
    Samma vevstakar men olika djup på kolvgrytan.
    Ser ingen anledning till att de inte skulle fungera i tom en B2x5motor.
    M.V.H.
    Okej, Då kanske jag vågar stoppa i mina nya kolvar..

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 519
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av Chang
    Nu e jag inte helt säker, men jag tror att det funkar så här...

    Om en kolv e byggd av "åsa nisses vedbodstrim" och den andre av mahle så borde det funka ändå, bara dimensionerna är samma, OCH en sak till... de måste väga lika mycket. Det har med balansen i motorn att göra vad jag förstår.

    Men om alla kolvar väger lika mycket och har precis samma dimensioner, det vill säga att de passar så ser jag ingen anledning till att de inte ska fungera..

    //Chang
    Man ska inte banda kolvar av olika fabrikat, punkt slut.

    Vad det beror på kan du fundera på en stund.
    Nepp, Blanda det ska jag inte göra.. Lovar
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    745
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1

    Bägge är ju gjorda för kolvkylning också...
    Vad är skillnaden, ett urtag för munstycket i kolvens underkant eller?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    183
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av Chang
    Nu e jag inte helt säker, men jag tror att det funkar så här...

    Om en kolv e byggd av "åsa nisses vedbodstrim" och den andre av mahle så borde det funka ändå, bara dimensionerna är samma, OCH en sak till... de måste väga lika mycket. Det har med balansen i motorn att göra vad jag förstår.

    Men om alla kolvar väger lika mycket och har precis samma dimensioner, det vill säga att de passar så ser jag ingen anledning till att de inte ska fungera..

    //Chang
    Man ska inte banda kolvar av olika fabrikat, punkt slut.

    Vad det beror på kan du fundera på en stund.
    Nu säger jag intet att man SKA blanda... men jag menar mest teoretiskt, om dom väger lika mycket och har samma dimensioner rätt igenom så borde det fungera iallafall. Inte att det är det bästa alternativet...
    Skulle själv aldrig blanda kolvar av olika fabrika givetvis, men eftersom det brukar finnas utrymme i forumet att iallafall spåna på lite grejjer, så kan man ju rimligtvid tycka att det iaf ska fungera även om det är olika tillverkare...

    Men jag håller fullständigt med om att alla fyra kolvar bör vara av samma fabrikat! (däremot rent teoretiskt kan jag inte komma på vad som skulle vara rent skadligt / felaktigt med olika fabrikat på kolvarna, men det kanske någon har svar på? Man lär sig ju inget om man inte frågar )

    Dock kan jag se någon teori om varför olika fabrikat kan vara negativt..
    1. Kolvarna slits olika mycket
    2. Olika material, dvs olika expanderingar vid högre temperaturer (alltså inte samma värme / längd -utvidgningskoefficient)

    Dock så tror jag att de punkter jag nämnde ovan skiljer sig högst marginellt, men visst jag kan ha fel?
    Någon som är mer insatt och kanske kan ge ett svar i stället för att jag ska sitta och fundera

    //Chang

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 519
    Aja.. Ska jag skaffa en till kortiskolv lr ska jag köra på mina långmotorkolvar?

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    Citat Ursprungligen postat av Chang
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av Chang
    Nu e jag inte helt säker, men jag tror att det funkar så här...

    Om en kolv e byggd av "åsa nisses vedbodstrim" och den andre av mahle så borde det funka ändå, bara dimensionerna är samma, OCH en sak till... de måste väga lika mycket. Det har med balansen i motorn att göra vad jag förstår.

    Men om alla kolvar väger lika mycket och har precis samma dimensioner, det vill säga att de passar så ser jag ingen anledning till att de inte ska fungera..

    //Chang
    Man ska inte banda kolvar av olika fabrikat, punkt slut.

    Vad det beror på kan du fundera på en stund.
    Nu säger jag intet att man SKA blanda... men jag menar mest teoretiskt, om dom väger lika mycket och har samma dimensioner rätt igenom så borde det fungera iallafall. Inte att det är det bästa alternativet...
    Skulle själv aldrig blanda kolvar av olika fabrika givetvis, men eftersom det brukar finnas utrymme i forumet att iallafall spåna på lite grejjer, så kan man ju rimligtvid tycka att det iaf ska fungera även om det är olika tillverkare...

    Men jag håller fullständigt med om att alla fyra kolvar bör vara av samma fabrikat! (däremot rent teoretiskt kan jag inte komma på vad som skulle vara rent skadligt / felaktigt med olika fabrikat på kolvarna, men det kanske någon har svar på? Man lär sig ju inget om man inte frågar )

    Dock kan jag se någon teori om varför olika fabrikat kan vara negativt..
    1. Kolvarna slits olika mycket
    2. Olika material, dvs olika expanderingar vid högre temperaturer (alltså inte samma värme / längd -utvidgningskoefficient)

    Dock så tror jag att de punkter jag nämnde ovan skiljer sig högst marginellt, men visst jag kan ha fel?
    Någon som är mer insatt och kanske kan ge ett svar i stället för att jag ska sitta och fundera

    //Chang
    Du har kanske missat att olika tillverkare har olika toleranser?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171
    [quote=900 Power]
    Citat Ursprungligen postat av Chang
    Citat Ursprungligen postat av "900 Power":31680nuj
    Citat Ursprungligen postat av Chang
    Nu e jag inte helt säker, men jag tror att det funkar så här...

    Dock så tror jag att de punkter jag nämnde ovan skiljer sig högst marginellt, men visst jag kan ha fel?
    Någon som är mer insatt och kanske kan ge ett svar i stället för att jag ska sitta och fundera

    //Chang
    Du har kanske missat att olika tillverkare har olika toleranser?
    [/quote:31680nuj]

    Ja, så SAAB beställer inte med egna toleranskrav då?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    183
    [quote=Andreas Plars][quote="900 Power":2a5mgyjx]
    Citat Ursprungligen postat av Chang
    Citat Ursprungligen postat av "900 Power":2a5mgyjx
    Citat Ursprungligen postat av Chang
    Nu e jag inte helt säker, men jag tror att det funkar så här...

    Dock så tror jag att de punkter jag nämnde ovan skiljer sig högst marginellt, men visst jag kan ha fel?
    Någon som är mer insatt och kanske kan ge ett svar i stället för att jag ska sitta och fundera

    //Chang
    Du har kanske missat att olika tillverkare har olika toleranser?
    Ja, så SAAB beställer inte med egna toleranskrav då?
    M.V.H.
    [/quote:2a5mgyjx][/quote:2a5mgyjx]

    Tänkte också på toleranser, men där resonerade jag som Andreas Plars. Själv pluggar jag till maskiningenjör, och det är ju konstruktören som bestämmer toleranser på en ritning. Och i detta fall är det saab:s ingenjörer som avgör toleranserna... så det bör rimligtvis vara samma, därav nämnde jag det alldrig.

    Dessutom även OM det är olika toleranser på kolvarna så kan jag inte se något problem... kolvarna har ju inte någon fysisk kontakt sinsemellan, varpå toleranser endast är intressant ur "kolv-cylinder" perspektiv. Båda fabrikaten ,måste bevisligen fungera i motorn, vad är det då som säger att en blandning inte skulle fungera. En cylinder arbetar väl oberoende av de andra cylindrarna, så även om det skiljer på toleranser så borde det fungera.

    Och är det inte så att på vissa äldre motorer så är de två yttersta cylindrarna av en dimension och de två "inre" av en annan dimension? Om jag inte minns fel, så finns det sådana motorer, varpå jag kan tänka mig att de kolvarna har dels olika dimensioner (inte stora skillnader, men än dock) och så kan även toleranserna skilja... en tanke bara.

    //Chang

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 740
    Blanda dom inte!!!!
    CD65R

Liknande ämnen

  1. 9-5, Original LLK vs. Aluminium dito(loggbilder)
    Av Wigglo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-03-29, 16:06
  2. Passar en 9-5 -00 framskärm till en -02 dito?
    Av krutmats i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-29, 14:04
  3. 99 bensintank VS OG900 dito?????
    Av ab_aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-06-20, 20:21
  4. Råd ang. byte av el ABS > vacum dito?
    Av Spöket Spöket i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-04, 21:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •