Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Finns 9-5 utan turbo?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    549

    Finns 9-5 utan turbo?

    Min far har en 9-5 med 150 hk -00 så vitt jag kan förstå. Han säger att hans modell inte har turbo och när jag kör den så känns det verkligen så.
    Där helvetet brukar braka lös vid 3000 varv så händer inget alls den bara fortsätter varva uppåt i samma hastighet.
    Jag kör normalt 9-5 kombi med 192hk "trimmet".

    I hans instruktionsbok så hittar jag inget om att det skulle finnas en motormodell utan turbo. Men kan 240 Nm mot 300 Nm kännas som en sån skillnad? Kombin borde ju dessutom väga något mer.
    Något kanske är paj?
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  2. #2
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 677
    Medlem#
    3346
    Finns ingen 9-5 utan turbo.
    2.0t/150 hk, lättrycksturbo. Ger inte direkt någon hästspark om man säger så...
    All makt åt Thengil!

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 118
    annars kan man öppna upp huven och titta efter
    Subaru Legacy

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    516

    Re: Finns 9-5 utan turbo?

    Citat Ursprungligen postat av Treo
    Min far har en 9-5 med 150 hk -00 så vitt jag kan förstå. Han säger att hans modell inte har turbo och när jag kör den så känns det verkligen så.
    Där helvetet brukar braka lös vid 3000 varv så händer inget alls den bara fortsätter varva uppåt i samma hastighet.
    Jag kör normalt 9-5 kombi med 192hk "trimmet".

    I hans instruktionsbok så hittar jag inget om att det skulle finnas en motormodell utan turbo. Men kan 240 Nm mot 300 Nm kännas som en sån skillnad? Kombin borde ju dessutom väga något mer.
    Något kanske är paj?
    Som ovan nämnt, nej, finns ingen 9-5 utan turbo.

    Och ja, det är så stor skillnad. 192-hästaren är mycket vassare och betydligt starkare än 150-hästaren..samt såklart skönare att köra
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 068
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Finns ingen 9-5 utan turbo.
    2.0t/150 hk, lättrycksturbo. Ger inte direkt någon hästspark om man säger så...
    En liten vitaminspruta i boxen så skall du se att pollen sparkar bakut
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    549
    Tack för klara besked. Får kanske hitta nån trimfirma åt han nu när han fått veta hur det kan gå.

    Var lite tur att jag råkade köpta en 192hk modell då, tänkte inte det var så stor skillnad om man inte gick på aero då.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    42 hk ger alltid en skilnad mot orginalet.
    Skulle tro att det är ett orginal trim från saab som sitter i din bil.
    Finns att köpa till 2,0t.

    Men en tur till en trimfirma är nog lika trevligt
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 519
    Ja, 192hk kittet är ett Saab Org-Trim!

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 925
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Ja, 192hk kittet är ett Saab Org-Trim!

    /Marcus
    Som går riktigt bra!
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    728
    Det beror på hur man ser det... Vad är det för färg på kompisens bil?

    Kompisens far som jobbar på Saab har haft en 9-5 -98 utan turbo. Och den var ju road-legal så att säga. Men Saab kanske skrotade den sen. Ska fråga om jag träffar honom. 2,3 l motor by the way...
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    Det är väl inte helt relevant att jämföra de provbilar som finns/fanns på Saab med vad som varit i produktion ?

    9-5 har mycket riktigt funnits utan TuRbo.....V8
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 639
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    9-5 har mycket riktigt funnits utan TuRbo.....V8
    Och varför kom inte den i produktion?
    Inte för att jag tror att jag skulle vilja ha den men jänkarna skulle kanske köpt mer då.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    9-5 har mycket riktigt funnits utan TuRbo.....V8
    Och varför kom inte den i produktion?
    Inte för att jag tror att jag skulle vilja ha den men jänkarna skulle kanske köpt mer då.
    Tror att en av anledningarna var att man inte kunde komma på nåt bra namn på den motorn. Firepower TNT 440 var ju redan upptaget.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    Japp, Firepower 440TNT är upptaget, av Chrylsler Corp. Kan bli svårt o få det på en bil innom GM....

    V8 i 9-5 har aldrig varit aktuellt mig veterligen, men det har funnits....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Det är väl inte helt relevant att jämföra de provbilar som finns/fanns på Saab med vad som varit i produktion ?

    9-5 har mycket riktigt funnits utan TuRbo.....V8
    Det va ju bara en test bil för att testa den nya V8 som håller på att tas fra.

    Vi får ju inte glömma svc motorn i en 9-5.
    Den va ju också utan turbo men med kompressor istället
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Japp, Firepower 440TNT är upptaget, av Chrylsler Corp. Kan bli svårt o få det på en bil innom GM....

    V8 i 9-5 har aldrig varit aktuellt mig veterligen, men det har funnits....
    Ja, ett klantigt exempel av mig när det finns rätt häftiga namn inom GM redan ex "Turbo-Fire" & "Turbo-Jet".

    America was in the midst of the "Jet Age" with the introduction of jet propelled aircraft. GM markerters would tap into that fascination with engine names such as "Turbo-Fire" and "Turbo-Jet".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 519
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Ja, 192hk kittet är ett Saab Org-Trim!

    /Marcus
    Som går riktigt bra!
    Ja, det kittet blev man faktiskt överraskad av..

    För att vara en 2.0a!

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    Ursäkta, men nu kommer en paj flygandes genom luften, men jag kan inte hejda mig . För om man inte kan lyfta på locket och se om bilen har turbo eller inte, då ska man nog inte ge sig i kast med trim...
    Man blir ju mörkrädd.......
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    549
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 639
    Citat Ursprungligen postat av Treo
    Ett litet tips, säg till din far att han skall läsa instruktionsboken. Framförallt sektionen där det står vad man bör tänka på när man kör en turbobil (kylning av turbon m.m.).

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 13:08
  2. [LÖST] Finns det 9-5:or utan originallarm?
    Av Jimix i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 00:45
  3. finns ng.900 utan baktorkare ?
    Av costello i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 20:27
  4. Finns det 9-5 aero -02 utan ESP ?
    Av negative i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-18, 17:32
  5. Finns det og900t -90 utan kat?
    Av Rickard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-01-25, 02:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •