Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: 98 oktan i bil med Katalysator?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253

    98 oktan i bil med Katalysator?

    Hej!

    Jag undrar om jag kan göra med 98 oktanig bensin i min T8 Special -89 med kat?

    Mvh Ricky
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 320
    japp, inga problem..
    tvärt om, har bara bra erfarenheter gällande t8:orna med 98oktan..


    mvh johan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Okej vad bra!

    Jag tänkte bara på att det alltid står på bilar med kat att man endast ska tanka blyfri bensin.

    Mvh Ricky
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    477
    Nuförtiden är all bensin "grön" dvs oblyad.
    9-5 2.3 2007

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 049
    Medlem#
    1941
    98oktan & "blybensin" är inte synonymt med varannat. Det finns blyfri 95, 96 & 98 i pumparna med gröna handtag. Blybensin är förbjuden & har inte funnits sen ett drygt decennie tillbaka. Den sk. blybensinen har sedan dess innehållit ett blyersättningsmedel.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Okej Tack för hjälpen!
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339
    Sedan APC systemet presenterades 1980 så har alla saab motorer kunnat köra på 91 till 98 oktan bensin utan några problem.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 781
    91-104 oktan om jag får be
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    91-104 oktan om jag får be
    Hur lätt är det att få tag på 104 oktan?
    Men tror systemet i sig klarar att hantera högre oktan tal än så!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 818
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    91-104 oktan om jag får be
    Hur lätt är det att få tag på 104 oktan?
    Men tror systemet i sig klarar att hantera högre oktan tal än så!
    120oktan fungerar......... och det är lätt att hitta om man vet vart man ska leta.....

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    276
    Kan man köra på 98 oktan på en og 900s, alltså utan apc??

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    903
    Citat Ursprungligen postat av fälgen
    Kan man köra på 98 oktan på en og 900s, alltså utan apc??
    Oja.
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 049
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    120oktan fungerar..
    Ett flak Oktanbooster så är det fixat.

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 049
    Medlem#
    1941
    Att köra med högre oktantal är ju inget skadligt så det är bara att hinka i soppan. Högre oktan ger ju bättre tålighet mot spikningar, vilket är eftertraktat i överladdade maskiner.

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 818
    [quote=Fredrik / 1941]
    Citat Ursprungligen postat av "M frändberg":1hmawtam
    120oktan fungerar..
    Ett flak Oktanbooster så är det fixat. [/quote:1hmawtam]

    flyg bränsle

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    [quote=M frändberg][quote="Fredrik / 1941":5vt8s1rq]
    Citat Ursprungligen postat av "M frändberg":5vt8s1rq
    120oktan fungerar..
    Ett flak Oktanbooster så är det fixat. [/quote:5vt8s1rq]

    flyg bränsle [/quote:5vt8s1rq]

    Flyg bränsle, flyg.
    Flyg in det nya året
    Flyg in den tusenåriga fredens tid...


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  17. #17
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 696
    Medlem#
    3346
    Flygbränsle funkar i finsktillverkade 99:or.
    Men prestandan blir inte såvärst bra, lixom fotogen lixom...
    All makt åt Thengil!

  18. #18
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 941
    Medlem#
    4181
    [quote=Grandmaster-T][quote="M frändberg":39fgdsto][quote="Fredrik / 1941":39fgdsto]
    Citat Ursprungligen postat av "M frändberg":39fgdsto
    120oktan fungerar..
    Ett flak Oktanbooster så är det fixat. [/quote:39fgdsto]

    flyg bränsle [/quote:39fgdsto]

    Flyg bränsle, flyg.
    Flyg in det nya året
    Flyg in den tusenåriga fredens tid...


    [/quote:39fgdsto]

    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Harlösa, Skåne
    Inlägg
    250
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Flygbränsle funkar i finsktillverkade 99:or.
    Men prestandan blir inte såvärst bra, lixom fotogen lixom...
    Ehh delvis sant när du säger att flygbränsle är fotogen. Dock är det ju så att under definitionen flygbränsle skall även flygmotorbensin räknas in, finns som 100 oktan oblyat samt 120 oktan kommer inte ihåg om den är blyad eller oblyad.
    Saab 2000 bra mycket snabbare än din bil...
    Kör: Saab 95 V4-73, Cadlillac BLS 2.0 Biopower -08 samt Saab ng9-5 TiD4 Vector Hirsch -10
    Produktionsrapporterna ng9-5 och 9-4X https://9-5sc2012.com/productionreport/

  20. #20
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 696
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av Niils
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Flygbränsle funkar i finsktillverkade 99:or.
    Men prestandan blir inte såvärst bra, lixom fotogen lixom...
    Ehh delvis sant när du säger att flygbränsle är fotogen. Dock är det ju så att under definitionen flygbränsle skall även flygmotorbensin räknas in, finns som 100 oktan oblyat samt 120 oktan kommer inte ihåg om den är blyad eller oblyad.
    Javisst. Skillnad på flygmotorbensin och jetbränsle. (Då avses INTE bränsle från en JET-mack!)
    All makt åt Thengil!

Liknande ämnen

  1. Preems 98 oktan = 100 oktan?
    Av Big Tom i forum Off Topic
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-03-31, 18:57
  2. Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?
    Av saab1991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2012-06-08, 22:54
  3. 98 oktan vs 95 oktan + 5-10% E85
    Av putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 18:52
  4. 98 Oktan
    Av nijetreluft i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-30, 00:42
  5. 98 Oktan
    Av nijetreluft i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-29, 16:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •