Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Vettig Dump till 95 Aero

  1. #1

    Vettig Dump till 95 Aero

    Ska man ha för dump till 95 aero vad funkar bra?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 854
    Hej.

    En öppen dump är inte att rekomendera i din bil!

    Varför vill du ha dump, std dumpen(återcirkulerande bypass ventilen) klarar ganska så högt laddtryck.


    Mvh
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 890
    Forge, Bailys eller EVO6 återcirkulerande då.

    Standard räcker väldigt långt.

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 925
    Medlem#
    4181
    Bosch orginal bypass-ventil funkar bra upp till ca 1,5 Bar.

    "MrBitchy" EVO6 är ett annat alternativ, också gjord av svart plast.

    Vill man ha lite Bling-Bling så kan man köpa en chromad Forge från t ex www.motornord.se
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Kinnahult
    Inlägg
    96
    Funkar inte HKS sqv ventilen på T7 motorerna?
    Hört att den ska funka på dom...

    Mvh
    Saab 9-3 SS Vector
    #5130 Team Lansen
    Min Bil

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    Du ska inte använda öppen dump på bilar med lmm som just 9-5 har.
    Om det är en återcirkulerande så är det inga problem.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 925
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av Saab_AnkaN
    Funkar inte HKS sqv ventilen på T7 motorerna?
    Hört att den ska funka på dom...

    Mvh
    Jo, men 3000 kr för en bypass?!
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    476
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Citat Ursprungligen postat av Saab_AnkaN
    Funkar inte HKS sqv ventilen på T7 motorerna?
    Hört att den ska funka på dom...

    Mvh
    Jo, men 3000 kr för en bypass?!
    Det kostar att ligga på topp vettu

    EVO-dumpen är kass!!

    Jag beställde häromdan en http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... ategori=60
    9-5 2.3 2007

  9. #9

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 890
    Citat Ursprungligen postat av Lorenz
    EVO-dumpen är kass!!
    Varför då?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 931

    Re: Vettig Dump till 95 Aero

    Citat Ursprungligen postat av LinköpingRacing
    Ska man ha för dump till 95 aero vad funkar bra?
    En standard.

  12. #12
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 132
    Citat Ursprungligen postat av Lorenz

    EVO-dumpen är kass!!


    Det var ett påstående som var välgrundat. Varför är den kass då?



    Jag körde med evo-bypass hela förra sommaren utan några som helst problem. Inget läck vid högre laddtryck alls.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 925
    Medlem#
    4181
    Jag kör med maxladd på 1,5 Bar och orginal bypass funkar än så länge dock är tanken att byta till någon annan.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  14. #14
    Det e inte till min bil jag håller på att kirra en polares bil tänkte bara hör mnen evo 6 dump funkar kanon altså eller så funkar orginal

  15. #15
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Jag körde med evo-bypass hela förra sommaren utan några som helst problem. Inget läck vid högre laddtryck alls.
    Hur höga då?

    Fråga är också om man med Evo-ventilen får tillräcklig avlastning på inte fullt så höga laddtryck.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Jag körde med evo-bypass hela förra sommaren utan några som helst problem. Inget läck vid högre laddtryck alls.
    Hur höga då?

    Fråga är också om man med Evo-ventilen får tillräcklig avlastning på inte fullt så höga laddtryck.

    /jn
    Det funderar jag också på, åkte med Evo6 förut men efter problem med att få det tätt runt ventilen så skippade jag det och åker nu original istället, har skjutit bort anslutningen på evo6 ventilen ett flertal ggr

    Dock, om den funkar till Evo6 att evakuera låga ladd så borde den ju funka till Saab också, speciellt stor skillnad i laddtryck bör det ju inte vara ?

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 164
    Denna ska du ha , klockrent ...

    http://www.maptun.com/webshop/shop.php? ... ategori=60

    Och inga 3000:- här inte ...

    /P
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  18. #18
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Dock, om den funkar till Evo6 att evakuera låga ladd så borde den ju funka till Saab också, speciellt stor skillnad i laddtryck bör det ju inte vara ?
    Det är rimligt att tänka så, men det "kändes" inte riktigt bra med Evo:n så original-Boschen åkte tillbaks på plats. Och där får den sitta så länge jag kör med "normala" laddtrycksnivåer.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804
    Citat Ursprungligen postat av prmkonsult
    Denna ska du ha , klockrent ...

    http://www.maptun.com/webshop/shop.php? ... ategori=60

    Och inga 3000:- här inte ...

    /P
    Den är snygg den där, men ska man ha en justerbar eller inte ?

    /Rydde!

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Dock, om den funkar till Evo6 att evakuera låga ladd så borde den ju funka till Saab också, speciellt stor skillnad i laddtryck bör det ju inte vara ?
    Det är rimligt att tänka så, men det "kändes" inte riktigt bra med Evo:n så original-Boschen åkte tillbaks på plats. Och där får den sitta så länge jag kör med "normala" laddtrycksnivåer.

    /jn
    Hehe, "rimligt" var ordet, jag vet dock vad du menar med att det inte "känns" riktigt som det funkar, det är dock mest ljudet jag gått efter då, den "dumpar" i etapper låter det som, men en del påstår att det skall vara så. Jag har inte hört nån som fått några problem med ventilen heller faktiskt, det tuffar på som original fast den låter lite mer bara

    /Rydde

Liknande ämnen

  1. Dump/avlastningsventil till 900 T16 Aero
    Av Rulez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 15:44
  2. Evo dump till SS Aero?
    Av Acer8m i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-08, 13:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •