Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: knackig motor???

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    54

    knackig motor???

    Tja jag har problem med min motor, jag håller på och lär mig en massa saker om den men de här e nog en av min svagheter när de gäller motorn, plus att jag har hört en massa olika namn på den ventil jag har ringat in på bilen på länken här nedanför, först skulle jag vilja veta vad det är för nåt sen skulle jag veta vad det är för fel på den för så fort jag vrider på tändningen så börjar den ticka, vad är det för problem??

    Mvh Cribbe


    http://www.garaget.org/user_edit.php?ed ... 5-8645.jpg

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 650
    nu kan jag inte se bilden då jag måste vara inloggad och det tär på mina trötta fingrar, dock kan jag med ryggradskänsla gissningsvis tro att det är din Magnetventil du tänker på. Denna lilla bruna plastmanick med tre slanar och en elkontakt jobbar tillsammans med ditt APC styrdon för att reglera laddtryck beroende på varvtal och knackningar i motorn, för att leverera bästa möjliga mos utan att för den delen bränna hål i dina kolvar. Att den klickar lite ibland må hända, men så länge ditt laddtryck ligger stabilt mellan gult och rött på mätaren, skulle jag nog tipsa om att låta den vara tills vidare. (enligt principen, if it works not mess with it)
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 537
    magnetventilen. den ska ticka en gång när man lår på tändningen så din lär vara trasig.
    9-3x TTID 20x9,5

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    54

    hmm

    ok då får jag tacka för dom svaren!
    då kommer nästa fråga... de sitter något kontakt don under insugsrören som jag har knackat på med ett skruvmejselskaft :S (Tips från en kompis) att knacka på den.. då slutade det att ticka om magnetventilen...
    men de e troligen fortfarande magnetventilen som e körd då tro?

    //Cribbe

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 650
    det du knackat på är knacksensorn..som är kopplad till APC styrdonet som i sin tur styr magnetventilen. Min egen gamla vinter bil 900T16, har också en magnetventil som låter lite ibland, men säger som tidigare, funkar laddtrycket som det ska, är det nog inget avgörande fel, däremot kan det vara ett tecken på att den börjar bli dålig. Finns på skrot om den inte skulle funka.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    54

    Glömde kanske?

    Glömde kanske säga oxå att min magnet ventil knackar konstant tills man stänger av tändningen :S

    //Cribbe

Liknande ämnen

  1. Motorbyte 9000 2,3t lång- till kortmotor
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 10:11
  2. knackig gång på låga varv 95 2.3t Löst!
    Av aron76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 17:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •