Som topicen lyder:
Hur att kolla vevhusventilationen på en 9000 -94 om den är bra?
Vilka slangar skall man kolla osv...
Ha dé
Som topicen lyder:
Hur att kolla vevhusventilationen på en 9000 -94 om den är bra?
Vilka slangar skall man kolla osv...
Ha dé
Har ett gäng olika bilmärken på tomten!
Mja du kan ju iaf kontrollera 2 punkter:
1. Ryck bort anslutningen till VV i ventilkåpan och blås i slangen, skall ej vara tät.
2. Vid samma ställe sitter en liten slang med en ventil på som du kan provtrumpeta i .
Lossar du slangen vid VV:s anslutning så skall du vid blås/sug få olika resultat.
-Sug och det skall vara stopp.
-Blås och luft skall kunna passera.
Okay!
Skall testa!
Ha dé
Har ett gäng olika bilmärken på tomten!
Om jag inte missminner mig totalt tipsade DrBoost för länge sen om att sätta dit en VHV-backventil från 9-5... vilket ju är lite smålustigt i dessa domens dagar.
/jn
Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje
Ursprungligen postat av cedete
Hej !
Det var väl mest för att byta bort den grå/vita mot den hållbarare helvita backventilen.
Har själv byt till den nyare på både min 9000 och 900 då det inte känns värst lockande att blåsa in laddtryck i ventilkåpan och ner i vevhuset när den gamla grå/vita pajar.
Mvh TD04
CH43J6 m.m.
Självklart har man trimmat med den vite vevhusventilationsbackventilmojängen... (fast tipset kom från 3:e hand)
Däremot lurar jag lite på om det måste vara hermetiskt tätt vid anslutningen i v-kåpan? Jag tycker min ser en aning slapp ut i gummit nämligen.
/jn
Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje
Byt bussning, denna bör ses som slitdel då den tappar formen med tiden.Ursprungligen postat av cedete
Lossar VV-nippeln blir det dessutom storstädning.....
Ehhh.... Ja olja är svart i ett motorrum.Ursprungligen postat av jonTe
J.K Nilsson
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Hehheh, en av alla 240:sar man haft hade finessen "kontinuerligt oljebyte" pga visst läckage, vid en påfyllning glömdes locket - efter ett par mil visade det sig mycket riktigt att olja är svart i ett motorrum. Blev dock rostskyddat och fint..Ursprungligen postat av J.K Nilsson
/jn
Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje