Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: vågar jag köra

  1. #1

    vågar jag köra

    hej alla oroliga berörda 9-5 9-3 ägare
    vad tror ni jag har nyss bytt till en fabriksny turbo den gamla rasade
    innan service intervallen på datorn 14600 mil.
    jag skall ny på en biltur genom sverige ca 140 mil
    skall jag behöva ha en dunk olja med och kolla var femte mil eller?
    jag bytte naturligtvis allt som skall enligt 15000 mila servicen
    kommer det allt bryta ner min nya turbo också eller gäller det att bara fylla på så händer inget.
    tacksam för seriösa svar

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Du kan lugnt köra vidare.
    Ryck bara upp stickan och kolla oljan när du tankar så skall det nog vara lugnt.

  3. #3

  4. #4
    nä vänta nu

    skall det nog vara lungt

    nä det blir hyrbil dock ej en saab

    jag väntar på saabs givmilda åtgärdspaket om nio dagar.

    men fortsätt gärna gissa på denna tråd

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 093
    Hej,

    Om den gamla turbon höll i 14.000 mil och den nya har gått 140 mil.
    nog bör den hålla en stund till....

    mvh
    johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sundsvall Medlemsnr:6806
    Inlägg
    166
    Citat Ursprungligen postat av 9-5mednyturbo
    nä vänta nu

    skall det nog vara lungt

    nä det blir hyrbil dock ej en saab

    jag väntar på saabs givmilda åtgärdspaket om nio dagar.

    men fortsätt gärna gissa på denna tråd

    Nu verkar du överdramatisera det hela "det blir hyrbil" " dock ej en saab" osv. Folk verkar tro att Saab har planterat en bomb under huven. Kolla oljenivån och byt olja även mellan service intervallerna. Eftersom du nyss har gjort en service så förstår inte jag vad du ska med en hyrbil till?

    /Per
    _______________________
    9-3 Vector 2.0 BioPower -08 SC

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    740
    Som tidigare talare: Den förra höll 14000mil, varför skulle inte den nya gå lika långt? verkar lite "overkill" att hyra en bil.
    Conny L

  8. #8
    jamen ,det talas ju så mycket om att även tex kamkedjan redan tagit stryk min tex rasslar som faan (och det är inte de hydrauliska ventillyftarna tro mig).
    Kolvarna blir ju inte hel igen bara för att jag bytt olja!!!
    den jag vill komma fram till är att motorn redan har tagit stor skada och att turbon rasat betyder väl inte att övriga motorn klarat sig.
    rätta mig gärna om jag har fel.
    ps. det var naturligtvis drastiskt det där med att hyrbilen inte skulle vara en saab sorry.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 445
    Be någon verkstad att de kollar upp bilen ifall det rasslar. Är allt okay så är det väl lugnt. Är det kamkedjan som håller på att ge sig så är det ju inte bra att köra vidare.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sundsvall Medlemsnr:6806
    Inlägg
    166
    Så det du vill säga är att din bil redan har drabbats av den aktuella "saab frågan" i medier. Jag skulle dela din oro om jag hör att motorn rasslar (kamkedjan) och som du säger, vad mer kan ha tagit skada. Det jag misstänker blir svårt att bevisa är vad som har orsakat ev. skador i motorn. Rasslar det i bilen så skulle jag nog låta den stå.

    /Per
    _______________________
    9-3 Vector 2.0 BioPower -08 SC

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Mellösa
    Inlägg
    63
    SAAB-haveri historierna är starkt överdramatiserade! Byt olja ofta och håll koll på eventuella missljud. Hör du inget skrammel från maskin är det bara att tuta och köra!

    MVH Peter.

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339
    Att det raslar från motorn kan ju höra samman med att kamkedje sträckaren inte får tillräckligt med olja.
    När man byter den så är det lugnt sen.
    Så länge du inte hör något från motorn är det lugnt.
    Det är bara att köra.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    218
    Saab Automobile inför en åttaårig retroaktiv garanti för de uppmärksammade motorproblem som uppstått på ett antal bilar av Saab 9-5 årsmodell, årsmodell 1998–2003, och Saab 9-3, årsmodell 2000–2003.

    Garantin innebär att kunder som drabbats av motorfel på grund av ett fel i motorns smörjningssystem kommer att få full ekonomisk kompensation.



    Någon som vet om detta inte också borde beröra 9-3 LTT -99 årsmodel, har inte den samma motor som 9-3 -00?
    Någon som har uppgifter om detta?
    Rolf Sunnestård
    Drives 9-5 2.3t -07
    Drives 9-3 Maptun

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339
    Citat Ursprungligen postat av Tippler
    Saab Automobile inför en åttaårig retroaktiv garanti för de uppmärksammade motorproblem som uppstått på ett antal bilar av Saab 9-5 årsmodell, årsmodell 1998–2003, och Saab 9-3, årsmodell 2000–2003.

    Garantin innebär att kunder som drabbats av motorfel på grund av ett fel i motorns smörjningssystem kommer att få full ekonomisk kompensation.



    Någon som vet om detta inte också borde beröra 9-3 LTT -99 årsmodel, har inte den samma motor som 9-3 -00?
    Någon som har uppgifter om detta?
    Det beror på om det är en T5 eller T7 motor.
    En T7 motorn har du den garantin på som för motorerna i 9-5.

    Men det ska gå att se på motornummret om du har en T7 motor.
    Tror det ska stå B205 på ditt motornummer om det ska vara en T7 motor.
    Står det B204 är det T5 motorn.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    218

    Det beror på om det är en T5 eller T7 motor.
    En T7 motorn har du den garantin på som för motorerna i 9-5.

    Men det ska gå att se på motornummret om du har en T7 motor.
    Tror det ska stå B205 på ditt motornummer om det ska vara en T7 motor.
    Står det B204 är det T5 motorn.
    Jag har Trionic 5 om det är det som räknas, men detta har väl inget med smärjningen att göra (eller har det?), det är väll bara styrsystemet? Är inte motorn i min 9-3 LTT -99 samma som en 9-3 LTT -00?
    Rolf Sunnestård
    Drives 9-5 2.3t -07
    Drives 9-3 Maptun

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339
    T5 och T7 motorn är olika när det gäller kolvar m.m.
    Det är kanske samma block men där tar likheten slut.
    T5 motorn är i stort sett oförstör bar om man har orginal effekt eller som vissa säger skottsäker.

    Med andra ord det skiljer mer än bara Trionic systemet mellan T5 och T7 motorn.
    Du ska inte vara orolig att få samma problem som med T7 motorn för det kommer inte att hända T5 motorn.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av Tippler
    Jag har Trionic 5 om det är det som räknas, men detta har väl inget med smärjningen att göra (eller har det?), det är väll bara styrsystemet? Är inte motorn i min 9-3 LTT -99 samma som en 9-3 LTT -00?
    Din motor har inte dessa problem.

    mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    218
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    T5 och T7 motorn är olika när det gäller kolvar m.m.
    Det är kanske samma block men där tar likheten slut.
    T5 motorn är i stort sett oförstör bar om man har orginal effekt eller som vissa säger skottsäker.

    Med andra ord det skiljer mer än bara Trionic systemet mellan T5 och T7 motorn.
    Du ska inte vara orolig att få samma problem som med T7 motorn för det kommer inte att hända T5 motorn.
    Låter bra det, då kan man gasa lungt igen, eller lungt vad säger jag
    Rolf Sunnestård
    Drives 9-5 2.3t -07
    Drives 9-3 Maptun

Liknande ämnen

  1. Vågar jag köra bilen?
    Av DameEdna i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-12-20, 19:45
  2. Vågar ni köra på E85
    Av TurboLamko i forum Allmänt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2011-04-18, 23:16
  3. servicemedelande (9-3SC)- Hur långt vågar man köra?
    Av Expressoblack i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-01, 15:06
  4. Härliga vägar att köra
    Av Trekmeister i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-29, 22:03
  5. Vågar jag köra??
    Av Mangeboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 11:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •