Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hur räknar men ut villka kammar man ska ha ?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Torekov (NV Skåne)
    Inlägg
    401

    Hur räknar men ut villka kammar man ska ha ?

    Funderar på att införskaffa kammar till nya motorn.
    Men har appsolut ingen som hällst aning om hur man räknar ut kammar med lyft och grad antal.

    Tänker i alla fall köra något liknande det här.

    2.3 l.
    ca 400hk eller mer.
    max varv på hällst 8-9000var/min.

    Så vill ju naturligt vis flytta upp efeckt toppen en bra bit i varv registert.
    SAAB 900SE -95a

    Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Lite mer fakta om motorn, kringutrustningen och det tänkta användningsområdet (strippen, vardagskörning, banåka?) skulle inte vara fel.

    Ska du köra med 2,3liters vevaxel så får du begränsa maxvarven. 8000-9000 är inte lämpligt med 90mm slag, vid 8000 rpm når du 24m/s i kolvmedelhastighet som är F1-klass. Det kanske håller en stund men inte i längden.

    Hursomhelst så är kamaxelvalet starkt beroende av kringutrustningen. Skall det fixas extraktorrör? Vilken turbo och framförallt hur stort avgashus hade du tänkt använda?

    Lite förenklat så ju större avgashus du väljer desto vildare kammar kan du välja. Detta ger markant högre toppeffekt men spoolup blir sämre. Bara att bestämma vad man vill prioritera. Likaså ger x-rör sämre spoolup jämfört med gjutklumpen med toppeffekten blir något helt annat.

    Ge lite mera info så skall du nog kunna få ett bra svar.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 346
    Samtidigt som att en hårdtrimmad Saabspis borde kunna ge 400 hk redan vid strax över 5.000 rpm (550 Nm) så varför i all världen varva 9.000 rpm för det effektuttaget?
    This profile is dead...

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 738
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Ska du köra med 2,3liters vevaxel så får du begränsa maxvarven. 8000-9000 är inte lämpligt med 90mm slag, vid 8000 rpm når du 24m/s i kolvmedelhastighet som är F1-klass. Det kanske håller en stund men inte i längden.
    Även om man når samma kolvhastighet som en F1 motor så ligger kolvaccelerationerna inte ens på hälften av vad en F1 motor har.

    Vilka medelkolvhastigheter man kan tänka sig att använda är egentligen helt beroende på toppen. Flödar toppen max redan innan man når 24 m/s i medelkolvhastighet så bör man inte varva så mycket. Vissa motorer når dock max flöde vid ännu högre medelkolvhastigheter, vill minnas att vissa Pro Stock motorer ger max vid över 30 m/s i medelkolvhastighet.

    Ska man anpassa motorn på ett bra sätt så bör man alltså känna till vad toppen flödar vid olika lyft. Denna data använder man för att ta fram portkoefficienterna (en portkoefficient är förhållandet mellan vad porten ger och vad en teoretiskt ideal port av samma storlek skulle ge). Sedan man man lägga in längd på insug, grenrör osv. i ett simuleringsprogram och testa sig fram.

    Lotus motorsimuleringsprogram finns i en gratisvariant som dock är begränsad till en cylinder:
    http://www.lesoft.co.uk/

    Kör en del själv med Lotus för att testa olika saker. Dock har jag ingen data på vad Saabs portkoefficienter ligger på så jag har hittils använt portkoefficienterna från en portad ford topp då de är ganska lika Saabs toppar.

Liknande ämnen

  1. Hur räknar färddatorn i Saab 9-5 och 9-3?
    Av Agilljam i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-06-09, 10:11
  2. [LÖST] Antal inlägg räknar inte.
    Av Freddan^ i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 20:29
  3. hk vid hjulen hur räknar man ut det till motorn.
    Av sleepy86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-08, 23:13
  4. Hur räknar man på nytt insug?
    Av 32991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-04-04, 14:21
  5. Hastighet / Tid = HP - hur räknar man ?
    Av Gamedawg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-26, 22:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •