Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Trionic 5.2 vs 5.5

  1. #1

    Trionic 5.2 vs 5.5

    Min bil (som i signaturen) har uppenbarligen Trionic 5.2, Uppenbarligen är det få som vill hålla på med just den versionen av någon anledning.
    Så vad jag undrar är om det är ekonomiskt rimligt att konvertera till Trionic 5.5 (Isåfall vad behövs bytas/vad skiljer mellan -93 och -94:an hårdvarumässigt, Är det endast styrboxen?)

    (Och sist om någon kan svara, Vad exakt som sklijer 5.2/5.5 funktionsmässigt, det låter ju på versions numret att det rör sig om en relativt liten uppgradering ändå? bugfixar osv?)
    Saab 9000 CSE 2.3 T16 -93

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 235
    T5.5 har en vevaxelgivare med bättre upplösning + lite kralligare hårdvara i styrdonet (tror jag).
    Övriga givare mm är i stort detsamma.

    "Problemet" med vevaxelgivaren gör att det är bökigt att uppgradera till 5.5 och rent prestandamässigt finns det ingen anledning byta styrsystem.

    Vill man absolut åka T5.5 är det lika bra att uppgradera till kortmotor vilket i sin tur öppnar en helt ny värld för eftermarknadsprylar + att man får en topp med bättre flöde och en större möjlighet till uppgraderingar på transmissionssidan.

    Alla dom stora Saabtrimmarna har programvaror till T5.2 så programvarubrist är ingen anledning till att byta styrsystem. Om inte "din" leverantör kan ordna programmet - byt leverantör
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Okej, Tackar ödmjukast för det svaret
    Saab 9000 CSE 2.3 T16 -93

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 196
    Ser verkligen ingen anledning till att byta till 5,5, knappas värt jobbet för lite bättre upplösning på vevgivaren.
    Funktionen är densamma på 5,2 som 5,5 och trimföretagen som jag vet tar ut exakt samma effekt med båda (-93-9.
    Har man gamla LH så är det ju en helt annan femma.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Jag har tittat runt lite på hemsidor för diverse trimleverantörer men få undantag (maptun och speedparts verkar "skylta" med att dom har 5.2 programvara), speedparts förövrigt är lite knepigt att få mer info om då dom refererar till sina 94- styrboxar för 5.2

    Men hur som helst, Tack för svaret jag trodde det var störreskillnad faktiskt (även om jag uttryckte det som det skulle vara aningen bagatellartat i mitt första inlägg, Men elakartade buggar eller något i 5.2 efter som den existerade i så "liten" serie)
    Saab 9000 CSE 2.3 T16 -93

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 235
    Maptun, Nordic, SQR och ChipMats kan fixa program till 5.2 och fler lär du knappast behöva
    Det brukar anges en lite lägre effekt för t.ex. steg 3 på T5.2 än vad det gör på T5.5 men hur det är i praktiken kan är ju en annan sak men helt klart har kortmotorn en bättre topp men om det gör hela skillnaden på ett steg 3 kan man bara spekulera i.

    EN fördel med 5.2 är att originalspridarna är lite större än på 5.5
    EN nackdel med 5.2 är det inte finns momentbegränsning
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 196
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041

    EN fördel med 5.2 är att originalspridarna är lite större än på 5.5
    EN nackdel med 5.2 är det inte finns momentbegränsning
    Varför skulle det inte 5,2 ha momentbegränsning? Har bestämt för mig att min hade på ettan och tvåan från början..
    I övrigt så ser jag bara fördelar med 5,5 kortmotorns topplock, men det är ju ganska lätt att byta till...
    Att 5,2 kom till vart nog bara för att man ville testa (bredprov eller så) den nya tekniken innan korta motorn kom i nya 900 (och 9000) och då hade man 2,3 långmotorn och gjorde lite lätt anpassning så den bearbetade infon från slitsgivaren för LH sprutet.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 058
    [quote=Andreas Plars]
    Citat Ursprungligen postat av "Urban 1041":6kvsmx0l

    EN fördel med 5.2 är att originalspridarna är lite större än på 5.5
    EN nackdel med 5.2 är det inte finns momentbegränsning
    Varför skulle det inte 5,2 ha momentbegränsning? Har bestämt för mig att min hade på ettan och tvåan från början..
    I övrigt så ser jag bara fördelar med 5,5 kortmotorns topplock, men det är ju ganska lätt att byta till...
    Att 5,2 kom till vart nog bara för att man ville testa (bredprov eller så) den nya tekniken innan korta motorn kom i nya 900 (och 9000) och då hade man 2,3 långmotorn och gjorde lite lätt anpassning så den bearbetade infon från slitsgivaren för LH sprutet.

    M.V.H.[/quote:6kvsmx0l]

    T5.2 har ingen momenbegränsing förutom i backen då sen om det är en nackdel eller ej är upp till var och en

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 235
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Varför skulle det inte 5,2 ha momentbegränsning? Har bestämt för mig att min hade på ettan och tvåan från början..
    Har vi inte kommit fram till att du har fel ang detta
    Jag hävdar att momentbegränsning på T5.2 endast finns i följande fall och då är det GLT som gäller:
    * På backen
    * Vid bromsning
    * Med FH inkopplad
    * Hastighet över 240kmh
    * Något fel som ger GLT..

    Hursomhelst är det ingen viktig grej, även om man saknar det ibland

    Kan väl erkänna att det är väldigt länge sedan jag körde med originalbox så jag har glömt hur den fungerar
    Kanske läge att prova nu när det är vinterväglag och dubbdäcken är nya
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 196
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041

    Kan väl erkänna att det är väldigt länge sedan jag körde med originalbox så jag har glömt hur den fungerar
    Ja min satt i några veckor -00-01 så det var ett tag sedan

    Ok, jag ger mig. Men ska ändå kika i min T5,2 handbok hemma...
    Fast det kan ju stå fel där, har hittat fel i den tidigare.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    337
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041

    * Hastighet över 240kmh

    hmm undrar bara om denna momentbegränsning gäller om bilen är chippad också?
    Andreas Jansson
    Skoda octavia rs1 -04

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 235
    Citat Ursprungligen postat av Antejasse
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041

    * Hastighet över 240kmh

    hmm undrar bara om denna momentbegränsning gäller om bilen är chippad också?
    Beror på vem som chippat bilen

    Jag har ia spärren kvar
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    592
    vilka årmodeller har 5.5 resp 5.2?

    och vilka modeller har kort toppen ?

    mest för att veta vad man själv har

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 650
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    vilka årmodeller har 5.5 resp 5.2?

    och vilka modeller har kort toppen ?

    mest för att veta vad man själv har
    -93 Långmotor, T5.2

    94-> Kortmotor T5.5
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  15. #15
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 654
    hade inte 9000 -92 2.3FTT åxå T5.2

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av tact
    hade inte 9000 -92 2.3FTT åxå T5.2
    Som jag förstått det var det bara -93 2.3FTT som hade 5.2
    Saab 9000 CSE 2.3 T16 -93

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 058
    Citat Ursprungligen postat av FredrikA
    Citat Ursprungligen postat av tact
    hade inte 9000 -92 2.3FTT åxå T5.2
    Som jag förstått det var det bara -93 2.3FTT som hade 5.2
    Endast -93. Förutom den röda koncept 9000 bilen som är på thn museum

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    182
    Är det olika hårdvara i boxarna också??
    Eller kan man ersätta en 5.2 box med en 5.5 box och tanka i en 5.2 program??
    Saab 9-5 Aero -06
    Saab 9000 2,3t 170 -97

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 196
    Har för mig att man kunde köra en 5,2 box med rätt programm i en 5,5bil men inte tvärt om...
    Har för mig också att kabelhandsken är spegelvänd.. så knappas något man gör då 5,2 boxar inte växer på trän...
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 058
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Har för mig att man kunde köra en 5,2 box med rätt programm i en 5,5bil men inte tvärt om...
    Har för mig också att kabelhandsken är spegelvänd.. så knappas något man gör då 5,2 boxar inte växer på trän...
    M.V.H.
    Nej det växer då absolut inte på träd.. Har 2st varav en har jag lyckats paja.... Fick in vatten i skiten utan att jag hade märkt det... Och då gick det som det gick, men ska försöka laga den

    mvh

Liknande ämnen

  1. Trionic 5.2 med TCS konvertera till Trionic 5.2 utan TCS
    Av pallander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-23, 19:41
  2. Trionic 5 och e85
    Av TurboVulc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-28, 11:44
  3. trionic 5.2
    Av DaDa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-10, 01:35
  4. Trionic 7 Box
    Av Tajger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 21:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •